Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03435 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2024 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03435 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2024 - Goedkeuring 2024_CBS_03435 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 8 maart 2024 (jaarnummer 2060) goed om de Sinksenfoor editie 2024 te organiseren van zaterdag 18 mei 2024 tot en met zondag 30 juni 2024.

Voor de inrichting van de Sinksenfoor op Spoor Oost wordt jaarlijks het kermisplan vastgelegd met een duidelijke afbakening en nominatieve benoeming van alle standplaatsen. 

Om de Sinksenfoor maximaal logistiek te kunnen ondersteunen, beslist het college jaarlijks over een verlenging van de uitleentermijn van materiaal. 

Juridische grond

Op 2 mei 2018 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 281) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.

Op 19 januari 2024 (jaarnummer 72) keurde de gemeenteraad de wijziging goed aan het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten".

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 3 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281 en gewijzigd door de gemeenteraad op 22 januari 2024, jaarnummer 72) bepaalt dat de Sinksenfoor een bovenlokale kermis is.

Artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281 en gewijzigd door de gemeenteraad op 22 januari 2024, jaarnummer 72) bepaalt dat het college bevoegd is om maatregelen te nemen om de kermis zo goed mogelijk te organiseren.

Argumentatie

Kermisplan met woonwagens

Het kermisplan van de editie 2023 werd na afloop geëvalueerd samen met de verschillende diensten tijdens een overleg van de Adviesgroep Evenementen Veiligheid (AGEV).

Op basis van de opmerkingen die hier uit voortkwamen, is er de voorbije maanden overleg geweest met alle betrokken diensten om een plan van aanpak uit te werken en de nodige maatregelen te treffen.

In functie van deze optimalisatie worden volgende maatregelen en wijzigingen aan het kermisplan van de Sinksenfoor 2024 doorgevoerd: 

  • aan de noordelijke zijde aan de Noordstraat worden de nooduitgangen hertekend zodat ze beter aansluiten aan de bestaande doorgangen in het hek aan de Noordersingel;
  • aan de nooduitgangen wordt de signalisatie 'nooduitgang' op het plan ingetekend;
  • de toiletten worden ingetekend op de fastline (de fastline is niet bruikbaar voor fietsers tijdens de Sinksenfoor);
  • de zuidelijke fietsenparking wordt ingetekend naast de speelheuvel op het terrein om beter bereikbaar te zijn voor de klanten;
  • de parkeerzones voor personenwagens van de foorkramers worden ingetekend op het plan.

Daarnaast zal de inzet van eerstehulpverlening verder uitgebreid worden gedurende de foor en zal er op de piekdagen (vrijdag, zaterdag, zondag en feestdagen) ook een veiligheidscoördinator aanwezig zijn in het kader van publieksdoorstroming.

Openingsuren

De openingsuren worden als volgt vastgesteld, rekening houdend met de vragen van de Vereniging der Belgische Foornijveraars en de impact hiervan op de omgeving:

maandag - dinsdag - donderdag16.00 - 00.00 uur
woensdag14.00 - 00.00 uur
vrijdag16.00 - 01.00 uur
zaterdag14.00 - 02.00 uur
zondag14.00 - 00.00 uur


De vraag om later te starten op maandag, dinsdag en donderdag kwam van de Vereniging der Belgische Foornijveraars na de evaluatie van de vorige editie en de vaststelling van een zeer lage opkomst voor dit tijdstip.

Uitzonderingen:

dinsdag 4 juni 2024 dag voor personen met een handicap 14.00 - 00.00 uur
zondag 19 mei 2024dag voor een feestdag14.00 - 01.00 uur


Speciale dagen

De Vereniging der Belgische Foornijveraars organiseert de jaarlijks wederkerende 'Dag voor personen met een handicap' (dag waarbij deze doelgroep wordt uitgenodigd om van de kermissfeer te komen genieten) zoals gewoonlijk op de derde dinsdag van de foor, namelijk op dinsdag 4 juni 2024. Daarnaast organiseren ze ook traditioneel de Big Bang (dag met korting voor de kermisbezoekers) op zondag 30 juni 2024 (laatste zondag van de foor).

Gebruik stadsmateriaal

Om de Sinksenfoor op het terrein van Spoor Oost te organiseren, wordt gebruik gemaakt van het logistiek materiaal (hekwerk, nadars, breugelbakken met vlaggen, enzovoort) van de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal. Omdat de standaardperiode om materialen ter beschikking te stellen maximaal vijf weken bedraagt en de Sinksenfoor inclusief de opbouw- en afbraakperiode ongeveer negen weken duurt, geeft het college de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal toelating om het logistiek materiaal langer ter beschikking te stellen voor de Sinksenfoor.

Officiële opening Sinksenfoor 2024

Om de opening van de Sinksenfoor 2024 de nodige uitstraling te geven, zal er een officiële opening georganiseerd worden op het terrein. Traditiegetrouw start de Sinksenfoor steeds de zaterdag voor Pinksteren en valt hierdoor de opening dit jaar op zaterdag 18 mei 2024 om 14.00 uur. 

Adviezen

MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 20 februari 2024 en 9 april 2024 én de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement wordt op 16 mei 2024 een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende veiligheidspartners. 

Tijdens het evenement wordt een digitale Calamiteitengroep georganiseerd waarmee kort op de bal gespeeld kan worden bij eventuele veiligheidsissues.


PZA - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

Gunstig mits standaardvoorwaarden.

BZ - Administratie -District - Borgerhout Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

SB - EFMF - MAFO Gunstig onder voorwaarden

Gunstig advies onder standaardvoorwaarden.

BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

Gunstig advies onder voorwaarden mits naleving van de bijgevoegde opmerkingen en voorwaarden van het brandpreventieverslag BW/CVB/2024/E.00106.BO.0030. Als bijlage toegevoegd.

MV - ST - Buurtregie Spoor Oost Gunstig onder voorwaarden

Gunstig advies onder voorwaarde dat er extra openbare toiletten aan de kant van Schijnpoortweg worden georganiseerd.

BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

Gunstig mits standaardvoorwaarden.

SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

MPA en mobiliteit nemen een aantal eigen maatregelen.

  • Uitbating van de parking langs Noordersingel 5 
  • invoering van enkelrichting in de Buurtspoorweglei tijdens opening van de Sinksenfoor (politie plaatst nadar bij opening foor) 
  • parking Gamma wordt afgezet met blokken omwille van verkeersveiligheid 
  • deelmobiliteitsaanbieders is gevraagd extra fietsen te plaatsen aan Spoor Oost
MV - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat minimaal bestaat uit: 

  • 1 hulpverlener aanwezig in de hulppost (minimaal 18m²) en een BLS-ploeg (van minimaal 2 hulpverleners) die rondloopt op het terrein.
  • Op vrijdagavond, in het weekend, op feestdagen en waar nodig op speciale eventdagen, dient een bestafte ambulance aanwezig te zijn, om mensen met ernstige aandoeningen vlot af te voeren naar het ziekenhuis.
  • Afdoende registratie van alle verzorgingen en afvoeringen zodat hierover gerapporteerd kan worden aan de opdrachtgever en de veiligheidspartners betrokken bij de Sinksenfoor. Dit zowel tijdens het evenement, als met een finaal overzicht binnen de week na het einde van het evenement.
  • De EHBO-post dient zich zo te organiseren dat zij waar nodig snel in contact kunnen komen met de andere partners op het terrein (stad, politie, veiligheidscordinator...)

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080104 - Organisatie Sinksenfoor

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het kermisplan voor de Sinksenfoor 2024 goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de officiële opening voor de Sinksenfoor 2024 op zaterdag 18 mei 2024 wordt georganiseerd op het kermisterrein te Spoor Oost. 

Artikel 3

Het college keurt goed dat de 'Dag voor personen met een handicap' wordt georganiseerd op dinsdag 4 juni 2024 en de 'Big Bang' op zondag 30 juni 2024.

Artikel 4

Het college keurt de volgende openingsuren goed:

maandag - dinsdag - donderdag

16.00 - 00.00 uur

woensdag

14.00 - 00.00 uur

vrijdag

16.00 - 01.00 uur

zaterdag

14.00 - 02.00 uur

zondag

14.00 - 00.00 uur


Uitzonderingen:

dinsdag 4 juni 2024

dag voor personen met een handicap

14.00 - 00.00 uur

zondag 19 mei 2024

dag voor een feestdag

14.00 - 01.00 uur

Artikel 5

Het college keurt goed dat de benodigde uitleenmaterialen van de dienst Stadsbeheer/ Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal voor de Sinksenfoor 2024 gebruikt kunnen worden op het terrein van Spoor Oost gedurende de volledige periode van de Sinksenfoor.

Artikel 6

Het college geeft opdracht aan:

dienst taak
MV

  • om de openbare orde en veiligheid op Spoor Oost te verzekeren tijdens de periode van de Sinksenfoor;
  • om toezicht te houden op het correct naleven van het kermisreglement;
  • om de woonwagens indien nodig te herorganiseren opdat de kermis zo veilig mogelijk kan doorgaan;
  • om te zorgen dat de groenzones niet beschadigd worden tijdens de Sinksenfoor.
SW/MOB
  • om bereikbaarheidsfiches op te maken, rekening houdend met de andere impactvolle evenementen in de buurt van Spoor Oost;
  • om een signalisatieplan op te maken zodat een vlotte toeleiding naar het kermisterrein kan plaatsvinden.
SB/EFMF
  • om de kermiskramen hun plaats op het terrein aan te wijzen zoals door het kermisplan bepaald en personeel op het terrein beschikbaar te stellen;
  • om met de foorbonden af te spreken zodat de opening van de Sinksenfoor op Spoor Oost kan doorgaan;
  • om naar de foorbonden te communiceren wanneer het kermisterrein kan opgereden worden.
OS/MC
  • om de communicatiecampagne te organiseren zodat de exploitatieperiode van de Sinksenfoor gekend is onder het brede publiek.
SB/BOF
  • om de bestelde materialen aan te leveren, zoals besproken tijdens het voorbereidende overleg;
  • om de bestelde materialen op het kermisterrein te plaatsen;
  • om standpijpen voor water waarop de kermiskramers kunnen aansluiten, te plaatsen op Spoor Oost. 
SB/SR
  • om het terrein voor, tijdens en na de Sinksenfoor te reinigen;
  • om in twee afvaleilanden en de nodige afvalbakken te voorzien op het terrein van de kermis;
  • om dagelijks het afval op te halen tijden de Sinksenfoor.


Artikel 7

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240405_ANSFSO_Park_Spoor_Oost_Sinksefoor_Kavels_NM.pdf