Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03374 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Restauratie gevels. Studieopdracht architect. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03374 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Restauratie gevels. Studieopdracht architect. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2024_CBS_03374 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Restauratie gevels. Studieopdracht architect. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Bestek GAC_2019_01014. Restauratie gevels Den Bell  - Gunning - Goedkeuringcollege13 november 2020
9435
Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Restauratie gevels. Aanstelling architect. Studieopdracht. Gunning. Vastlegging krediet. Ondertekening - Goedkeuring
college
15 januari 2021343
Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Restauratie gevels. Bestek GAC 2019/01014. Wijziging opdracht 3. Vastlegging kredieten voor herzieningen, vermoedelijke hoeveelheden - Goedkeuring
college
26 januari 2024569


In zitting van 13 november 2020 (jaarnummer 9435) keurde het college de gunning goed voor de restauratie van de gevels van Den Bell, op basis van bestek GAC_2019_01014, aan Denys nv, Industrieweg 124, 9032 Gent, met als ondernemingsnummer BE0416.585.801, tegen een bedrag van 5.719.630,81 EUR inclusief 21% btw.

In zitting van 15 januari 2021 (jaarnummer 343) keurde het college de aanstelling van LMS Vermeersch BV, Tempelhof 41, 8000 Brugge, ondernemingsnummer BE0864.033.735, voor de studieopdracht met oog op begeleiding van de gevelherstellingswerken aan Den Bell volgens de herijkte restauratieaanpak goed.

In zitting van 26 januari 2024 (jaarnummer 569) keurde het college de bijkomende vastlegging goed voor financiering van de totale bouwkost voor de gevelwerken rekening houdende met de contractuele herzieningen, overschrijding van vermoedelijke hoeveelheden en voorziene sommen en wijzigingen opdracht reeks 3.

Juridische grond

De bepalingen van de modelovereenkomst zoals deze goedgekeurd werd door het college op 15 januari 2021 (jaarnummer 343), met in het bijzonder hoofdstuk 8 - Erelonen, waaronder volgende paragrafen:

  • 8.1.1 - ereloonpercentage;
  • 8.1.3 - beperkte architectuuropdracht;
  • 8.3 - indexering ereloon;
  • 8.6 - vergoeding meerwerken, minwerken en wijzigingen, uitdrukkelijk door de opdrachtgever besteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De eindafrekening voor het ereloon van het extern studiebureau behandelt de prestaties welke vergoed dienen te worden volgens de goedgekeurde modelovereenkomst voor een beperkte studieopdracht (fase uitvoeringsdossier tot en met fase oplevering, zijnde 70% van een totaalopdracht, waarvan 5% pas bij definitieve oplevering mag gevorderd worden). 

Het ereloonpercentage vastgelegd in de overeenkomst bedraagt 5.89%. Dit percentage is vast/onveranderlijk en van toepassing zowel op de basisopdracht als op meer- en minwerken.

Het ereloon voor de basisopdracht werd daarbij geforfaitiseerd als volgt (bedragen exclusief btw):

gunningsbedrag gevelwerken (bestek GAC_2019_01014)4.726.967,61 EUR
vast ereloonpercentage5,89 %
beperkte studieopdracht (70%)70%
ereloon194.892,87 EUR


Bepaling van het ereloon voor de werken deel uitmakend van de BASISSTAAT

Een bijsturing voor bepaling van het ereloon voor volgende posten met meetcode 'vermoedelijke hoeveelheid' (VH) of 'voorziene som' (VS) ten opzichte van een geforfaitiseerd ereloon is evenwel noodzakelijk:

BASISSTAAT
Werken in regie (posten 00.01.02 en .03)
  • de werken aangerekend in deze posten zijn er gekomen op vraag van de opdrachtgever of ingevolge onvoorziene omstandigheden: deze dienen dan ook beschouwd te worden als meerwerken, waarop bijkomend ereloon toegestaan wordt;  
  • voor deze posten werd een aanname geraamd van het aantal te voorziene uren of materiaalkosten in regie: het aandeel uren (00.01.02) als 'vermoedelijke hoeveelheid' werd overschreden, maar zou volgens forfaitiseringsprincipe in de modelovereenkomst ‘afgetopt’ moeten worden op het voorziene aantal bij gunning. Daarentegen de materiaalkost (00.01.03) als 'voorziene som' werd nauwelijks aangerekend, die volgens ditzelfde forfaitiseringsprincipe dan weer ‘opgetopt’ zou moeten worden;
  • toegepaste correctie: gezien de aard van deze regieposten worden deze beide beschouwd als ‘meer- en minwerken’ en dus af te rekenen naar werkelijkheid (dus de uren als overschrijding, maar de materialen als onderschrijding).
Torenkraan (post 01.01.02.02.02)

  • op voorstel van de aannemer werd gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij geen torenkraan diende geplaatst te worden. De voorziene kost voor montage/demontage (post 01.01.02.01) maakt deel uit van verrekening 6 en wordt 100% gevorderd in de basisstaat, met overeenkomstig minwerk in bisstaat; 
  • de huur van de torenkraan (post 01.01.02.02.02) is een post in vermoedelijke hoeveelheid, waarbij het principe gehanteerd wordt dat deze bij niet-uitvoering niet gevorderd worden in de basisstaat. Evenwel volgens het forfaitiseringsprincipe uit de modelovereenkomst, waarbij uitgegaan wordt dat deze post wel 100% gevorderd wordt, zou hier (ten onrechte) volledig ereloon van toepassing op gesteld worden;
  • de alternatieve uitvoeringsmethode van de aannemer (in verrekeningen 2 en 6), welke tot een nagenoeg budgetneutraal resultaat geleid hebben door het wegvallen van de kosten voor de torenkraan (montage/demontage, maar dus ook huur), wordt dan weer wel meegenomen voor bepaling van het ereloon, ter compensatie van de geschrapte/niet-aangerekende posten in de basisstaat; 
  • toegepaste correctie: behalve de montage/demontage wordt ook de huur beschouwd als minwerk voor de berekening van het ereloon, verrekening 2 en 6 worden eveneens meegenomen voor ereloon voor de werkzaamheden in de bisstaat.
Innametaksen openbaar domein (post 01.01.04)
  • voor afrekening van deze taksen werd een voorziene som (VS) opgenomen in het bestek, waarbij de aannemer de aan hem aangerekende innametaksen één op één doorfactureert aan de opdrachtgever. Het extern studiebureau heeft geen enkele betrokkenheid in deze transactie en dient hier zelf geen prestaties voor te leveren;
  • toegepaste correctie: gelet op de aanzienlijke financiële omvang binnen de projectkost zal deze post voor de berekening van de erelonen integraal als geen deel van de opdracht beschouwd worden.
Huur stelling westgevel (post 05.01.03)
  • door de keuze van de aannemer om de stelling uit de vorige opdracht niet over te nemen, diende de stelling aan de westgevel uiteindelijk langer te blijven staan als bescherming van de reeds afgebroken gevel tot gestart kon worden aan de heropbouw van de gevels;
  • de extra huurperiode van de stelling aan de westgevel maakt deel uit van deze opdracht en is het gevolg van een onvoorzienbare wijziging resulterend in bijhorend meerwerk;
  • toegepaste  correctie: ook al is dit een post in vermoedelijke hoeveelheid die volgens de modelovereenkomst in principe ‘afgetopt’ dient te worden naar de initieel voorziene hoeveelheid, is gelet op het onvoorzienbare karakter van de overschrijding toegestaan ereloon te vorderen ook ten belope van de overschrijdingsperiode.
Natuursteenherstel met reparatiemortel (post 43.01)
  • (zie ook argumentatie Torenkraan)
  • deze post maakt deel uit van verrekening 21: door een aanzienlijke onderschrijding van de voorziene vermoedelijke hoeveelheid, is de aannemer in het kader van ‘spel der vermoedelijke hoeveelheden’ gerechtigd een andere eenheidsprijs te bedingen;
  • het resultaat is dat er in de bisstaat natuursteenherstel met een nieuwe eenheidsprijs als wijziging gevorderd wordt en dat de volledige post in de basisstaat als vermoedelijke hoeveelheid op nul blijft staan;
  • op basis van het forfait-principe wordt er zonder correctie ereloon gevorderd zowel voor de niet aangesproken post in de basisstaat als ook ereloon voor de gewijzigde uitvoering in de bisstaat;
  • toegepaste  correctie: de post in vermoedelijke hoeveelheid in de basisstaat wordt als ‘minwerk’ beschouwd voor berekening van het ereloon en er wordt ereloon toegestaan op de gewijzigde uitvoering in verrekening 21.·        
Betonrenovatie (post 47.01)
  • dit is een post in vermoedelijke hoeveelheid en dient in principe volgens de modelovereenkomst ‘afgetopt’ te worden op de bij gunning voorziene vermoedelijke hoeveelheid;
  • de onvoorziene toename van de uiteindelijke hoeveelheid betonherstel heeft uiteindelijk geleid tot een aanzienlijke toename van de uitvoeringstermijn voor de werken;
  • toegepaste correctie: ter compensatie van de toegenomen uitvoeringstermijn en daaruit volgend ook beduidend langere begeleidingsperiode en studiearbeid die vereist werd vanuit het extern studiebureau, wordt op deze post onverminderd ereloon toegestaan.
Herstelling afdichting plat dak (post 50.04.02)
  • (zie ook verrekening 15 – gewijzigde uitvoering EPDM)
  • in het bestek werd omschreven aan de aansluiting met de platte daken opgaande EPDM-stroken te voorzien. De bestaande platte daken zijn evenwel bekleed met bitumen, wat niet te combineren valt met EPDM;
  • toegepaste correctie: het betreft hier een gewijzigde uitvoering resulterend in een minwerk in de bisstaat voor niet-uitvoering van een deel van de voorziene hoeveelheid EPDM in combinatie met een toegestane overschrijding in de basisstaat voor de gewijzigde hoeveelheid in meer voor de uitvoering met bitumen (post in vermoedelijke hoeveelheid).
Vrijleggen ankerstaaf en chemische verankering (posten 74.03.02 en .04)
  • uiteindelijk bleek het voorstel om een groot aantal van de ankerstaven van de dekstenen bloot te leggen en overal bijkomend chemisch te verankeren niet noodzakelijk: er werden slechts een beperkt aantal staven blootgelegd als proef, de chemische verankering werd slechts bij één deksteen uitgevoerd;
  • toegepaste correctie: vermits het hier gaat om systematisch niet uitvoeren van wat voorzien werd in het bestek, wordt dit beschouwd als een gewijzigde uitvoering en dus als een wijziging van opdracht/minwerk, waarbij het ereloon bepaald wordt op basis van de werkelijk uitgevoerde hoeveelheden (en dus onderschrijding).
Ontroesten ladderbeugels (post 48.01.01)
  • (zie ook verrekening 13 – fabrieksschouwen)
  • in de basisopdracht werd in vermoedelijke hoeveelheid voorzien om slechts 20 ladderbeugels na te kijken, te ontroesten en te herschilderen, terwijl dergelijk restauratieopzet evident weinig zinvol is als benadering: uiteindelijk zijn tijdens uitvoering alle ladderbeugels nagekeken en herschilderd moeten worden;
  • na onderhandeling met de aannemer is er een lagere eenheidsprijs bedongen kunnen worden, maar het meerwerk heeft uiteindelijk het dubbele gekost dan wat voorzien was bij aanbesteding (hiaat in bestek);
  • toegepaste correctie: het ereloon voor dit werk wordt zoals voorzien in de modelovereenkomst berekend op basis van de voorziene vermoedelijke hoeveelheid uit de basisstaat (geforfaitiseerd gunningsbedrag), maar het meerwerk uit de bisstaat (deel van verrekening 13) wordt beschouwd als hiaat en komt niet in aanmerking voor ereloon.


CONCLUSIE BASISSTAAT: 

Op basis van bovenstaande toegepaste correcties wordt een toename van de bouwkost ten opzichte van het gunningsbedrag ten bedrage van 23.790,06 EUR bepaald, resulterend in een bijkomend ereloon (gerekend aan 5,89%) van 1.401,23 EUR, maar slechts gerekend over de schijven van de beperkte studieopdracht (70%), wat neerkomt op 980,86 EUR exclusief btw.

Bepaling van het ereloon voor de werken deel uitmakend van de BISSTAAT

Op alle verrekeningen worden erelonen toegestaan (wegens te wijten aan onvoorziene omstandigheden, een gewijzigde uitvoering in combinatie met niet-uitgevoerde werken in de basisstaat of bijkomende vragen van de klant), uitgezonderd volgende posten/werken die beschouwd worden als hiaten in het bestek:

BISSTAAT
Verrekening 11voegwerk dekstenen hiaat in bestek: niet gerekend in meetstaat
Verrekening 13deel ladderbeugels zie ook motivatie basisstaat (post 48.01.01)
Verrekening 14reiniging fabrieksschoorstenen hiaat in bestek: reiniging noodzakelijk alvorens hydrofuge te kunnen aanbrengen
Verrekening 15dakdichting zie ook motivatie basisstaat (post 50.04.02): 
  • meerkost bitumen in basisstraat ten opzichte van minprijs EPDM in bisstaat (aanrekening effectief uitgevoerde vermoedelijke hoeveelheid in basisstaat);
  • meerwerk EPDM rond lange raampartij laagbouw niet gerekend in meetstaat (hiaat);
  • meerwerk EPDM onderaan gevel in aansluiting op blauwe hardsteen niet gerekend in meetstaat (hiaat).
Verrekening 17 en 26 minwerk nutsaansluitingen geen negatief ereloon toegepast voor afrekening nutsaansluitingen ten aanzien van aannemer
Verrekening 22isolatie dagkanten traphal hiaat in bestek: noodzakelijk ter voorkoming van koudebrug en condensatievorming op pleisterwerk
Verrekening 23schilderwerk traphal verdieping -1 en +13 hiaat in bestek: niet gerekend in meetstaat
Verrekening 27PIR isolatie platte daken omwille van foutieve dikte advies extern studiebureau had gegeven moeten worden aan aannemer om dakopbouw te controleren in situ alvorens isolatiematerialen te bestellen


CONCLUSIE BISSTAAT: 

Op basis van bovenstaande wordt een toename van de bouwkost ten opzichte van het gunningsbedrag dat niet ingevolge hiaten ontstaan is ten bedrage van 196.648,82 EUR bepaald, resulterend in een bijkomend ereloon (gerekend aan 5,89%) van 11.582,62 EUR, maar slechts gerekend over de schijven van de beperkte studieopdracht (70%), wat neerkomt op 8.107,83 EUR exclusief btw. 

Er werd een rekenkundig overzicht opgemaakt dat in bijlage gevoegd wordt bij de bestelbon op basis van de laatste vorderstaat van de aannemer, met daarachter de correcties omtrent berekening van de erelonen (voor basis- en bisstaat). Voor de basisstaat worden hierbij de afwijkingen ten opzichte van het geforfaitiseerde gunningsbedrag geregistreerd (overschrijding/onderschrijding vermoedelijke hoeveelheden of voorziene som). Voor de bisstaat worden de posten uitgelicht welke als een hiaat beschouwd worden.

Indexering van het ereloon

De modelovereenkomst voorziet in de toekenning van een indexering van het ereloon: het forfaitaire bedrag is vast en onveranderlijk gedurende twee jaar. Vanaf het derde jaar na de gunning van de opdracht kan dit bedrag jaarlijks geïndexeerd worden. Deze indexering geldt in elk geval slechts voor het nog vorderbaar bedrag.  

Rekening houdende met bovenstaande clausule werd een overzicht opgemaakt van de verschillende tussentijdse vorderingen van ereloonschijven waarbij de datum van indiening factuur door het extern studiebureau gerelateerd werd aan de verjaardag van de ondertekening van de modelovereenkomst, zodoende de overeenkomstige indexeringsfactor te kunnen bepalen. Dit overzicht wordt toegevoegd als bijlage aan de bestelbon.

Algemene financiële opmerkingen

Erelonen studieopdracht

Het ereloon wordt forfaitair vastgelegd op basis van het gunningsbedrag van de werken als een degressief percentage op de totale bouwkost. De volledige bouwkost wordt daarbij in de ereloontabel gevoegd bij de modelovereenkomst ondergebracht in het lot bouwwerken. Volgens de ereloontabel bedraagt het percentage 5,89%.  

De fasen 1, 2 en 3 (schetsontwerp, voorontwerp en opmaak bouwvergunning) worden in de overeenkomst niet toegewezen, waardoor het ereloon toegekend wordt voor een beperkte studieopdracht (70%).

Volgend overzicht kan opgesteld worden:

OmschrijvingBouwkostEreloon (5,89%)Ereloon beperkte studieopdracht (70%)
Basisstaat
4.726.967,61 EUR
278.418,39 EUR
194.892,87 EUR
Indexering ereloon - basisstaat

10.054,03 EUR
Toegestane correcties Basisstaat23.790,06 EUR
1.401,23 EUR
980,86 EUR
Indexering ereloon - correcties basisstaat


50,60 EUR
Verrekeningen bisstaat die geen hiaat zijn
196.648,82 EUR
11.582,62 EUR
8.107,83 EUR
Indexering ereloon - verrekeningen bisstaat

418,26 EUR




Totaal ereloon fase 4 tot en met 7, exclusief 21% btw

214.504,46 EUR
21% btw

45.045,94 EUR
TOTAAL ereloon fase 4 tot en met 7, inclusief 21% btw

259.550,39 EUR

Het totale ereloon, inclusief bijstellingen van basisstaat en bisstaat en contractueel toepasbare indexeringen bedraagt  214.504,46 EUR + 45.045,94 EUR (21% btw) = 259.550,39 EUR, inclusief 21% btw.

Van dit bedrag werd reeds 180.971,95 EUR exclusief btw gevorderd.

Op bestelbon BB 4005432181 is nog 8.087,00 EUR exclusief btw beschikbaar, waardoor een bijkomende kredietvastlegging noodzakelijk is ten bedrage van 25.445,50 EUR + 5.343,56 EUR (21% btw) = 30.789,06 EUR inclusief btw.

Er werd hiervoor correctiebestelbon CBB 4105070088 gecreëerd.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0701 - Reguliere taken patrimonium
2SBS070101 - Onderhoud gebouwen
2SBS070101V02304 - O-diverse

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de kredietvastlegging goed van 25.445,50 EUR + 5.343,56 EUR (21% btw) = 30.789,06 EUR, inclusief 21% btw, op naam van LMS Vermeersch bvba, Tempelhof 41, 8000 Brugge, met als ondernemingsnummer 0864.033.735, voor de bijstelling van de erelonen horende bij de studieopdracht van de gevelherstellingswerken aan Den Bell.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P06857 - Architectenopdracht gevelherstelling Den Bell - Vastlegging ereloon - eindafrekening

Architectenbureau LMS Vermeersch bv
Tempelhof 41
8000 Brugge
Ondernemingsnummer: 0864.033.735
IBAN BE77.0014.2092.8142
8.326,58 EUR
inclusief 21% btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070101V02304
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2400
4105070088
(lijn 10)
22.462,48 EUR
inclusief 21% btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070101V02304
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2400
4105070088
(lijn 20)