Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03302 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023047980. Schelde ter hoogte van Lillo. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03302 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023047980. Schelde ter hoogte van Lillo. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03302 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023047980. Schelde ter hoogte van Lillo. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023047980

Gegevens van de aanvrager:

Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als adres Thonetlaan 102 bus 2 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Locatie is midden in de Schelde ter hoogte van Scheldemolenstraat en Scheldelaan.

Kadastrale percelen:

 /

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Uitbreiding van bestaande wachtsteigers.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 Relevante voorgeschiedenis

- 8/08/2005: stedenbouwkundige vergunning (483.816(1)) voor de aanleg van 2 wachtzones voor de binnenvaart op de Schelde.

 

Bestaande toestand

* functie:

  > wachtsteigers in functie van de binnenscheepvaart;

  > twee zones met gelijkaardige wachtsteigers:

 Zone A (ten zuiden van Lillo) 6 wachtsteigers;

 Zone B (ten noorden van Lillo) 6 wachtsteigers.

 

* inrichting:

  > de wachtsteigers bevinden zich buiten de vaargeul en buiten de boeienlijn aan de rechteroever van de Schelde.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > uitbreiding van de bestaande wachtsteiger in zone B.

 

* inrichting:

  > idem bestaande toestand, de wachtsteiger wordt zowel in het noorden als in het zuiden met twee wachtsteigers uitgebreid.

 

Inhoud van de aanvraag

- Uitbreiden van bestaande wachtsteiger.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 maart 2024

3 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

De aanvraag is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). 

De aanvraag ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan in een waterweg. Deze gebieden zijn bestemd voor de plaatsing van de nodige infrastructuur om de scheepvaart mogelijk te maken.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde gewestplan tevens van toepassing. Hier gelden, naast Bestaande waterwegen, volgende bestemmingsvoorschriften:

-          Natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten;

-          Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van de gewestelijke verordening inzake hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Door de toenemende trafiek richting Kieldrechtsluis zijn de bestaande wachtsteigers voor binnenvaartschepen in de Schelde ontoereikend geworden. Daarom werd beslist om 4 bijkomende wachtsteigers te voorzien op de Schelde. Na locatieonderzoek kwam de uitbreiding van de bestaande wachtsteiger in zone B als beste optie naar voren. De positionering van de wachtsteigers volgt uit de belangrijkste stroomrichting van het Scheldewater, daarom dat de nieuwe noordelijke wachtsteiger niet op één rechte lijn met de reeds bestaande wachtsteigers geplaatst zullen worden.

 

De wachtsteiger in zone B bestaat heden uit 6 wachtsteigers. Langs de noord- en zuidzijde worden 2 bijkomende wachtsteigers gebouwd. Na de werken zullen er dus 10 wachtsteigers voor binnenschepen beschikbaar zijn. De werken zullen gefaseerd uitgevoerd worden. Er wordt gestart met de noordelijke 2 wachtsteigers, dewelke in opdracht van Afdeling Maritieme Toegang gebouwd zullen worden. De zuidelijke 2 wachtsteigers, in opdracht van havenbeheerder Port of Antwerp-Bruges, zullen later uitgevoerd worden.

 

De nieuwe constructies staan in functie van een verdere exploitatie van het nabijgelegen havengebied waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het gebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Doordat de aanvraag een uitbreiding is van een bestaande wachtsteiger zijn de aangevraagde werken relatief beperkt qua omvang.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bijkomende wachtsteigers zijn identiek aan de reeds bestaande wachtsteigers. Een wachtsteiger is opgebouwd uit 2 groepen van 3 buispalen met ertussen een vlottende, stalen constructie. Op de kopsecties van de vlottende constructie zijn op 3 niveaus bolders aanwezig, waaraan de binnenschepen de trossen kunnen vasthaken. De gebruikte materialen zijn neutraal en aanvaardbaar binnen deze omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Daar het college belang hecht aan het advies van de Brandweerzone Antwerpen werd dit subadvies ingewonnen. Het advies wordt door de brandweer als voorwaardelijk gunstig benoemd, maar bevat geen voorwaarden rond specifieke brandvoorzorgsmaatregelen, louter een algemene verwijzing naar andere regelgeving (VLAREM, ARAB en Codex over het Welzijn op het Werk). Er dienen dus geen brandweervoorwaarden opgelegd te worden.

 

Op elke wachtsteiger worden verlichtingselementen en radarreflectoren geplaatst conform het scheepvaartreglement om deze te signaleren en aanvaringen te vermijden.

 

De werken bevinden zich in het Habitatrichtlijngebied “Schelde- en Durme-estuarium van de Nederlandse grens tot Gent” en in de nabijheid van het Vogelrichtlijngebied “Schorren en polders van de Beneden-Schelde” en het VEN-gebied “Galgeschoor”. Uit de toegevoegde passende beoordeling en verscherpte natuurtoets blijkt dat het project geen risico inhoudt op het veroorzaken van significant negatieve effecten op genoemde gebieden mits opvolging van de mitigerende maatregel inzake geluidsverstoring, dat luidt dat heiwerken moeten vermeden worden tijdens de kwetsbare migratieperiode voor vissen tussen 1 februari en 1 juli. Deze maatregel wordt overgenomen als voorwaarde.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Heiwerken moeten vermeden worden tijdens de kwetsbare migratieperiode voor vissen tussen 1 februari en 1 juli.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

1 maart 2024

Start openbaar onderzoek

9 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

7 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

20 april 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

9 maart 2024

7 april 2024

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarde.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Heiwerken moeten vermeden worden tijdens de kwetsbare migratieperiode voor vissen tussen 1 februari en 1 juli.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.