Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03317 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171978. Lange Klarenstraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03317 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171978. Lange Klarenstraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03317 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171978. Lange Klarenstraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023171978

Gegevens van de aanvrager:

NV Immobilière du Meir met als contactadres Vitsdam(BOR) 63 te 2880 Bornem

Ligging van het project:

Lange Klarenstraat 33 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 1432C en 1434C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de  functie stock-ruimte en 3 appartementen naar 5 toeristische logies

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/09/2018: vergunning (OMV_2018083727) voor het uitbreiden van de commerciële ruimte van een handelspand met appartementen (niet uitgevoerd);

-          1/04/2011: vergunning (3508#9139) voor het omvormen van een appartement tot kantoor;

-          18/12/2009: weigering (3264#2487) voor het wijzigen van inkom gelijkvloers;

-          13/07/2007: vergunning (3152#999) voor het verbouwen van een handelspand;

-          29/05/2002: vergunning (86#8720691) voor het verbouwen van een handelsgebouw.

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Handels- en kantoorgebouw in art-nouveaustijl https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5514;

-          02/03/1983: beschermd als monument: Handels- en kantoorgebouw in art nouveau: gevels, bedaking en winkelinrichting https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6046;

 

Vergunde en bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handel;
  • kelder, gelijkvloerse- en eerste verdieping is handel;
  • gedeeltelijke stockageruimte op 2de verdieping;
  • appartementen op de 2de, 3de en 4de verdieping.

-          bouwvolume:

Meir 41

  • 6 bouwlagen waarvan 2 in het verhoogd mansardedak; 
  • kroonlijsthoogte 17,64m en nokhoogte 22,95m.

Lange Klarenstraat 33

  • 2 bouwlagen met een zadeldak;
  • kroonlijsthoogte 11,04m en de nokhoogte 14,22m.

-          gevelafwerking:

Meir 41

  • de gevels zijn afgewerkt met lichtbeige natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk op de verdiepingen zijn uitgevoerd in zwart gemoffeld aluminiumprofielen;
  • de winkelpui onderaan is afgewerkt met donkere natuursteenparement en het buitenschrijnwerk in zwart geschilderd hout.

Lange Klarenstraat

  • de gevels is bepleisterd in een lichtbeige kleur;
  • het buitenschrijnwerk op de verdiepingen zijn uitgevoerd in zwart gemoffeld aluminiumprofielen;
  • de winkelpui onderaan is afgewerkt met donkere natuursteenparement en het buitenschrijnwerk in zwart gemoffeld aluminium.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • kelder, gelijkvloerse- en eerste verdieping blijft handel en maken geen deel uit van deze aanvraag;
  • de 3 appartementen en de zolder op de verdiepingen en de stockruimte op de tweede verdieping worden omgevormd tot 5 toeristische logies;
  • de logies hebben de volgende kenmerken:
    • 2 tweeslaapkamerlogies met een netto vloeroppervlakte van 85 m²;
    • 1 tweeslaapkamerlogie met een netto vloeroppervlakte van 82 m²;
    • 1 eenslaapkamerlogie met een netto vloeroppervlakte van 64 m²;
    • 1 kamerlogie met een netto vloeroppervlakte van 34 m².

-          bouwvolume:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          gevelafwerking:

  • aan de kant van lange Klarenstraat worden 3 nieuwe raamopeningen gemaakt en dakvlakvensters voorzien;
  • de ramen zijn uitgevoerd in zwart gemoffeld aluminiumprofielen;
  • voor het overige blijven de gevels onveranderd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van wonen naar toeristische logies op 2de,3de en 4de verdieping;

-          functiewijziging van handel naar verblijfsrecreatie op de 2de verdieping;

-          verbouwen van een zolder naar toeristische logie.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

1 februari 2024

3 maart 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

1 februari 2024

5 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

1 februari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

1 februari 2024

3 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

1 februari 2024

5 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 februari 2024

7 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

1 februari 2024

8 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 26 Afvalverzameling: Er wordt geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien die wordt voorzien van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het voorzien van toeristische logies is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad. Deze functie is ook verenigbaar met de handelsfunctie op het gelijkvloers en 1ste verdieping.

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen heeft geen bezwaar tegen voorgestelde functiewijziging aangezien het pand is gelegen in een shoppinggebied en toeristische zone waar momenteel geen overaanbod van logies is in de directe omgeving. Zij adviseren dat voor de uitbating van logies een uitbatingsvergunning moet aangevraagd worden bij Vlaanderen en dat er een meldingsplicht voor citytax is bij financiën.

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

De gevel van het hoekpand, Meir 41 blijft ongewijzigd. Dit pand is geklasseerd als Monument. Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed. Zij brachten geen advies uit binnen een termijn van 30 dagen waardoor het wordt verondersteld gunstig te zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet noch een afvalberging voor de handelsfunctie, noch voor de logies. In de kelder is voldoende ruimte beschikbaar waardoor het voorzien van een afvalberging zal worden opgenomen in voorwaarden van de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

De toeristische logies worden beschouwd als een hotel. De parkeernorm uit crow voor hotels wordt toegepast.

De beoordeling van de dienst Vergunningen is een hotel met 2 sterren. De parkeernorm hiervoor is 0.135/kamer

5 logies x 0.135/logie = 0.68

 

De handelsfunctie op het gelijkvloers en 1ste verdieping blijft behouden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

‘Dit perceel betreft een hoekperceel in kernwinkelgebied. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

‘De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 4 < 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 4 parkeerplaatsen.

 

‘De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In de laatst vergunde toestand zijn er 4 appartementen. De parkeerbehoefte is 4. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 4.’

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 4 < 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Een afvalberging te voorzien in de kelder voor beide functies conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 december 2023

Volledig en ontvankelijk

1 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

1 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

1 mei 2024

Verslag GOA

12 april 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Een afvalberging te voorzien in de kelder voor beide functies conform artikel 26 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.