Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03316 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093562. Lamorinièrestraat 220. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03316 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093562. Lamorinièrestraat 220. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03316 - Omgevingsvergunning - OMV_2023093562. Lamorinièrestraat 220. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023093562

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Gisèle König met als adres Lamorinièrestraat 220 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lamorinièrestraat 220 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1348X4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie van het vervangen van een aanbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Ensemble van zes burgerhuizen in neoclassicistische stijl: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/101716;

-          14/07/1926: vergunning (InventarisNr. 1926#24426) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak en sous-sol; 

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt in cementbepleistering in imitatie-natuursteen, met een bescheiden decoraties;
  • smeedijzeren balkonborstwering en traliewerk;
  • houten schrijnwerk, wit geschilderd op de verdiepingen;
  • gietijzeren voetschrapers.

-          inrichting:

  • rijwoning met stadstuin.

 

Bestaande toestand

Identiek met de vergunde toestand, behalve:

-          bouwvolume

  • Het voormalige terras op de gelijkvloerse verdieping achteraan werd afgebroken en vervangen door een volledige nieuwe constructie opgebouwd uit zwarte stalen I-profielen en een draagvloer van potten en balken.
  • De trap naar de tuinzone is uitgevoerd op circa 0,80 cm van de rechter perceelsgrens.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak en sous-sol; 

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt in cementbepleistering in imitatie-natuursteen, met een bescheiden decoraties;
  • smeedijzeren balkonborstwering en traliewerk;
  • houten schrijnwerk, wit geschilderd op de verdiepingen;
  • gietijzeren voetschrapers.

-          inrichting:

  • rijwoning met stadstuin met terras tegen de achtergevel ter hoogte van het gelijkvloers;
  • veranda tegen de achtergevel;
  • scheimuren opgetopt met ondoorzichtig glas ter hoogte van het terras.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie voor het slopen van het bestaand terras;

-          regularisatie voor het wijzigen van de scheimuren;

-          regularisatie voor het doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

26 februari 2024

12 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

26 februari 2024

14 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgen(de) punt(en):

  • De veranda en het betonnen terras infiltreren niet op natuurlijke wijze naast de constructie. Er wordt geen hemelwaterput of bovengrondse infiltratiezone voorzien.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

enkelvoudige scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal en hebben steeds een minimale dikte van 0,18 meter. De glazen optopping van de scheimuren voldoet niet aan deze voorwaarden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt het project waarschijnlijk schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Uit het ingewonnen advies blijkt dat voorwaarden opgelegd moeten worden om het schadelijk effect te voorkomen.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een uitbreiding van het bouwvolume in de vorm van een nieuwe terrasconstructie achteraan de woning. Hierbij wordt de kelder uitgebreid onder het nieuwe terras. Het nieuwe terras sluit aan op de vloerpas van het verhoogd gelijkvloers.
De ingreep kan ruimtelijk gunstig geadviseerd worden.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Vanuit hinderaspecten dient opgemerkt te worden dat de hoogte van de tuinmuren t.o.v. de vloerpas van het nieuwe terras, niet in overeenstemming is met het Burgerlijk Wetboek. De hoogte van de bestaande en vergunde tuinmuur bedraagt 1,40 m t.o.v. de nieuwe vloerpas van het terras. Er wordt op het eigen perceel een translucent paneel van 50 cm hoog voorzien om voldoende privacy te garanderen naar de buren zonder de bakstenen tuinmuur te verhogen. Dit is een specifieke wens van de buren zoals ook aangegeven in het ingediende bezwaarschrift.
Deze ingreep kan op basis van het ingediende bezwaarschrift uitzonderlijk gunstig geadviseerd worden.

Daarnaast wordt opgemerkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de bepalingen uit de hemelwaterverordening. Het hemelwaterformulier werd namelijk fout ingevuld.

In het hemelwaterformulier wordt gesteld dat al het regenwater op natuurlijke wijze naast de constructie infiltreert. De bijgeleverde foto’s tonen echter een regenwaterafvoer aan de rechterzijde van de veranda en een afvoerrooster in het betonnen terras ter hoogte van de trap.

Noch de constructie, noch het terras infiltreren bijgevolg op natuurlijke wijze naast de constructie.


Gezien de voorliggende aanvraag geen hemelwaterput voor hergebruik voorziet en het perceel groter is dan 120 m², dient een bovengrondse infiltratievoorziening te worden aangelegd.

Deze moet 1350,36 liter water kunnen infiltreren op een oppervlakte van minstens 3,27 m².

 

Om effectief te zijn en drainage van het grondwater te vermijden, dient de infiltratievoorziening zich geheel boven de gemiddelde voorjaarsgrondwaterstand te bevinden. Enkel het volume en de oppervlakte van de infiltratievoorziening boven dit peil kunnen in rekening genomen worden. Een noodoverloop is toegestaan. Enkel het infiltratievolume en –oppervlakte onder de noodoverloop kunnen meegerekend worden in de dimensionering.

 

Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen dient daarom als voorwaarde bij de vergunning opgenomen te worden dat er een bovengrondse infiltratievoorziening met een oppervlakte van minimaal 3,27 m² en een volume van 1350,36 liter voorzien moet worden.

Bijkomend worden volgende aandachtspunten aangaande het overstromingsveilig bouwen meegegeven:

-          Aan de straatzijde zijn er 2 souterrainramen. De onderzijde van de opening ligt onder het overstromingsveilig peil. Er is risico op instroming van overstromingswater.

-          Onder het terras wordt een kelder ingericht. Ondergrondse constructies zijn afgeraden in overstromingsgevoelige gebieden. Een waterkerende deur tussen de bestaande en nieuwe kelder kan soelaas brengen.

-          Terugslagkleppen op de afvoerleidingen kunnen terugstroom van rioleringswater verhinderen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de opname van het pand op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“Het is jammer dat het om een regularisatie gaat, de impact van de wijziging op de erfgoedwaarde van het inventarispand kan niet meer afgewogen worden. Het is niet duidelijk of de configuratie en de uitwerking van de wintertuin en het balkon zoals aangegeven op de laatst vergunde toestand uit 1926, nog aanwezig waren bij de recente aanpassing. Anderzijds is de achtergevel bij de verbouwing in 1926 al aangepast en is de oorspronkelijke configuratie bewaard gebleven in het nieuwe ontwerp waardoor de ingreep regulariseerbaar is.”

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden.

De visuele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening met een oppervlakte van minimaal 3,27 m² en een volume van 1350,36 liter voorzien worden.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

26 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 april 2024

Verslag GOA

8 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Verlies van uitzicht: Het bezwaar dat de scheidingsmuur niet verder mag opgehoogd worden in baksteen. Er wordt specifiek gevraagd om het bestaande translucent scherm dat op het perceel van de aanvrager voorzien werd, behouden moet blijven om directe inkijk in de tuin tegen te gaan;
    Beoordeling: Dit bezwaar is burgerrechtelijk van aard en niet stedenbouwkundig. Het klopt evenwel dat het translucent paneel visueel minder aanwezig is dan een gangbare ophoging van de scheidingsmuur in baksteen. Het bezwaar is deels gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening met een oppervlakte van minimaal 3,27 m² en een volume van 1350,36 liter voorzien worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.