Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023116780 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Timothy Stevens met als adres Bredestraat_AN 19 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Emiel Banningstraat 36 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3728R |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/09/2023: opname in het vergunningenregister (202313) van de constructie inclusief de functie van wonen met 4 woonentiteiten;
- 03/07/1925: toelating (1925#21298) voor binnenveranderingen;
- 23/02/1912: toelating (1912#715) voor binnenveranderingen;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/99739
Vergunde / Geacht vergunde en bestaande toestand
- meergezinswoning met 4 woonentiteiten;
- 4 bouwlagen plus een dakverdieping onder zadeldak;
- gelijkvloerse veranda met achterliggende tuin;
- beige geschilderde siergevel (en dorpels) met wit, houten buitenschrijnwerk.
Nieuwe toestand
- meergezinswoning met 4 intern verbouwde woonentiteiten;
- 4 bouwlagen plus een dakverdieping onder zadeldak;
- dakterras plus 2 uitkragende terrassen achteraan;
- fietsenberging in de gang en afvalberging in de kelder;
- beige geschilderde siergevel (en dorpels) met wit, houten buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen en isoleren van de achtergevel;
- plaatsen van terrassen;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator | 7 november 2023 | 13 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 7 november 2023 | 15 december 2023 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 27 februari 2024 | 18 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 7 november 2023 | 9 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 november 2023 | 23 april 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het vergunde bouwvolume betreft een rijwoning met 4 bouwlagen onder zadeldak. Achteraan is een entresol aanwezig met 4 bouwlagen over het linkerdeel van het perceel. Het gelijkvloerse is dieper gebouwd dan de entresol, met aan de rechterzijde een veranda.
De aanvraag stelt naast interne verbouwingswerken ook werken voor die het bouwvolume beïnvloeden. De veranda wordt gesloopt en een nieuwe uitbouw wordt opgetrokken. De hoogte van de huidige gelijkvloerse bouwhoogte wordt overgenomen. De beperkte scheimuurverhoging die hierdoor ontstaat is aanvaardbaar.
Op de bovenliggende verdiepingen worden terrassen tussen de entresol en de opgaande scheimuur van de rechterbuur voorzien. Deze terrassen verhogen de woonkwaliteit en houden voldoende afstand tot de perceelsgrenzen.
De voorgestelde werken kunnen binnen de aanwezige context aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Men wenst de meergezinswoning te optimaliseren.
In het midden van de traphal wordt een platformlift geplaatst voor de trap.
De kamerindeling blijft behouden maar er wordt geen rekening gehouden met de interieurafwerking van de voorste kamer op de gelijkvloerse verdieping (plafondmoulures, parket, schouw). De tuinkamer blijft integraal bewaard maar boven de lichtkoepel wordt een afdekking geplaatst i.f.v. een terras op de eerste verdieping. Alle binnendeuren in de gang verdwijnen waardoor de geleding van de gang eveneens wordt aangetast.
Ook op de verdiepingen wordt de badkamer mee in de voorste slaapkamer voorzien.
Om de afleesbaarheid van de kamerstructuur te behouden zal als voorwaarde opgelegd worden om het badkamervolume niet tot tegen het plafond te voorzien op de gelijkvloerse verdieping waar nog de meeste interieurafwerking aanwezig is.
We stellen ons ook vragen bij de meerwaarde van een lift in het midden van de traphal voor de trap waardoor enerzijds de gang visueel zeer sterk versmald wordt en anderzijds de afwerking ervan niet behouden kan blijven. Als bijkomende voorwaarde wordt gesteld om de binnendeuren die uitkomen op de gelijkvloerse traphal te behouden en de deuren langs de binnenzijde van de ruimte dicht te zetten met gipsplaten en isolatie in functie van de compartimentering van de traphal en de locatie van de lift te herbekijken.
Het dichtleggen van de historische koepel is vanuit erfgoedoogpunt niet aanvaardbaar gelet op de erfgoedwaarde van de tuinkamer als geheel.
Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.”
Het advies legt volgende voorwaarden op bij de vergunning:
- Uitsluiten dichtleggen koepel oorspronkelijke tuinkamer.
- Badkamer gelijkvloers niet plafondhoog voorzien.
- Behoud deuren gelijkvloers die uitkomen op traphal en dichtzetten langs de binnenzijde van de voorste kamers.
- Herlocatie lift.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden maar worden de voorgestelde voorwaarden maar gedeeltelijk overgenomen omdat deze een impact hebben op de compartimentering van het pand en bijgevolg ook het advies brandweer of onvoldoende specifiek zijn.
Enkel het dichtmaken van de oorspronkelijke koepel in de tuinkamer wordt van de vergunning uitgesloten.
De blauwe en natuurstenen elementen zijn op enkele plaatsen overschilderd. In voorwaarden wordt opgenomen om arduinen elementen die in oorsprong niet bedoeld waren overschilderd te worden, te ontdoen van hun verf.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden en uitsluitingen blijft het pand visueel inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afvalberging in de kelder heeft onvoldoende vrije hoogte, 2,1 m i.p.v. 2,2 m conform artikel 21 van de bouwcode. Gelet op de geacht vergunde situatie en de beperkte afwijking van de bergruimte is een afwijking uitzonderlijk aanvaardbaar.
De verbouwingswerken zijn ingrijpend waardoor het rioolstelsel en septische put aangepast kunnen worden naar de huidige norm. In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Het dichtmaken van de oorspronkelijke koepel in de tuinkamer wordt van de vergunning uitgesloten.
4. Arduinen elementen die in oorsprong niet bedoeld waren overschilderd te worden, te ontdoen van hun verf.
5. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40, 41 en 43 van de bouwcode.
6. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 7 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 17 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 16 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 20 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 20 mei 2024 |
Verslag GOA | 26 april 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 november 2023 | 16 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bespreking van de bezwaren
Er werden 2 bezwaarschriften ingediend, voornamelijk handelend over:
Beoordeling: De voorgestelde terrassen vallen binnen het aanvaardbaar volume waardoor ook de bijkomende hinder naar de buurpanden beperkt blijft. De terrassen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Het dichtmaken van de oorspronkelijke koepel in de tuinkamer wordt van de vergunning uitgesloten.
4. Arduinen elementen die in oorsprong niet bedoeld waren overschilderd te worden, te ontdoen van hun verf.
5. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40, 41 en 43 van de bouwcode.
6. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.