Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_04023 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000011. Bolwerkstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 08/05/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04023 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000011. Bolwerkstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_04023 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000011. Bolwerkstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023000011

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hans Bruylants met als adres Beukenlaan 23 te 2970 SCHILDE en de heer Stefan Bruylants met als contactadres Oosterveldlaan 135 bus 001 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Bolwerkstraat 13 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3589P

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/05/1951: toelating (18#28001) voor het verbouwen van een huis tot appartementen.

 

Vergunde toestand

-          meergezinswoning met 3 appartementen;

-          4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          voorgevel in lichtkleurige gevelsteen met stalen buitenschrijnwerk en borstweringen in gesmeed ijzer.

 

Nieuwe toestand

-          gerenoveerde meergezinswoning met 4 appartementen;

-          4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          de derde verdieping wordt verlengd tot dezelfde bouwdiepte als de rechterbuur en ingericht als extra éénslaapkamer appartement met aansluitend dakterras;

-          isoleren van het dak en de achtergevel;

-          voorgevel in lichtkleurige gevelsteen met een gewijzigde raamindeling met grijs, aluminium buitenschrijnwerk en verwijderde borstweringen.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;

-          uitbreiden van het volume achteraan op de derde verdieping;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 februari 2024

12 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

23 februari 2024

23 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 februari 2024

1 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

23 februari 2024

20 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioleringsstelsel en afvoerleidingen: het is onduidelijk of de aanvraag aan deze eisen voldoet; 
  • Artikel 41 Kenmerkende aansluiting van de leiding met het openbaar rioolstelsel: het is onduidelijk of de aanvraag aan deze eisen voldoet;  
  • Artikel 43 Septische putten: het is onduidelijk of de aanvraag aan deze eisen voldoet.  

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De omgeving kenmerkt zich door rijwoningen met 4 bouwlagen of 3 bouwlagen onder zadeldak. Het desbetreffende pand telt eveneens 4 bouwlagen met plat dak. Met een vergunde bouwdiepte van 16,39 m sluit de bouwdiepte over 3 bouwlagen aan op de bouwdiepte van de aanpalende entresolvolumes aan zowel de linker- als rechterzijde. De bouwdiepte van de 4de bouwlaag blijft beperkt tot de bouwdiepte van het hoofdvolume en bedraagt 9,58 m.

 

In de voorliggende aanvraag wordt een perceelsbrede uitbreiding van het bouwvolume op deze verdieping tot de bouwdiepte van 13,18 m voorzien.

De 4-slaapkamerduplex op de 2de en 3de verdieping wordt omgevormd naar 2 éénslaapkamerappartementen. Hierdoor vermeerdert het aantal wooneenheden op het perceel van 3 naar 4 en ontstaat een eenzijdig woonaanbod van 4 éénslaapkamerappartementen.

 

Hoewel een getrapte overgang naar de bouwdiepte van het linkerbuurpand hier ideaal zou zijn, kan met de beperkte bouwdiepte van de aanbouw alsnog ingestemd worden. 

De door deze volume-uitbreiding scheimuurverhoging over een lengte van 3,22 m en van 2,44 m hoogte is bijgevolg aanvaardbaar. 

Het resterende dakvlak wordt ingericht als groendak met een terras.

 

Het voorgestelde terras is niet storend voor de privacy en de voorgetelde werken zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De wijziging van het buitenschrijnwerk van staal naar aluminium met gewijzigd profiel en het verwijderen van de borstwering zijn aanvaardbare aanpassingen. Het voorzien van een onderwaaier om de doorvalbeveiliging te realiseren is echter visueel bevreemdend.

 

In voorwaarden wordt daarom opgenomen om de ramen tot op de natuurstenen dorpels te laten doorlopen zoals in de vergunde en bestaande toestand.

Een doorvalbeveiliging kan door middel van een eenvoudige metalen borstwering voorzien worden. Hierdoor is geen onderwaaier nodig en ontstaat een meer rustige gevelopbouw. 

 

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg.

Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aanvraag heeft betrekking op een meergezinswoning, gebouwd in 1951 en gelegen in CHE-gebied. Het pand bevat geen intrinsieke erfgoedwaarde. De geplande ingrepen doen geen onaanvaardbare afbreuk aan de culturele, historische en esthetische waarde van de omgeving, al kan een omgekeerde T-verdeling als eerder niet-kenmerkend worden beschouwd.”

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit gunstig advies bijgetreden.  

 

Mist rekening te houden met de opgelegde voorwaarden blijft de aanvraag visueel inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorts wordt opgemerkt dat niet voldaan is aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode. De aanvraag kan de nodige aanpassingen aan het rioolstelsel niet verwezenlijken. Dit is niet aanvaardbaar.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat  de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

 

De meergezinswoning met 3 wooneenheden wordt uitgebreid naar een meergezinswoning met 4 wooneenheden.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de bijkomende wooneenheid moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2

 

Er worden 2 fietsstalplaatsen voorzien in de gang. Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn en dat is hier niet het geval.

 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden en in voorwaarden opgenomen om de 2 fietsenstalplaatsen in de kelder te voorzien waarbij achter elke fiets een vrije ruimte van 1,70 m beschikbaar is.

Op deze manier blijft een vlotte doorgang in de inkomzone voor alle bewoners ook gegarandeerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40,41 en 43 van de bouwcode.

4. Er moet een fietsenstalplaats voor 2 fietsen in de kelder voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode. 

5. De ramen in de voorgevel moeten tot op de natuurstenen dorpels doorlopen zoals in de vergunde en bestaande toestand. De doorvalbeveiliging kan door middel van een eenvoudige metalen borstwering voorzien worden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

23 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

23 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

23 mei 2024

Verslag GOA

29 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het rioleringsstelsel moet voldoen aan artikels 40,41 en 43 van de bouwcode.

4. Er moet een fietsenstalplaats voor 2 fietsen in de kelder voorzien worden conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode.

5. De ramen in de voorgevel moeten tot op de natuurstenen dorpels doorlopen zoals in de vergunde en bestaande toestand. De doorvalbeveiliging kan door middel van een eenvoudige metalen borstwering voorzien worden

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.