Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

2024_CBS_04382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024019134. Junostraat 17. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024019134. Junostraat 17. District Berchem - Weigering 2024_CBS_04382 - Omgevingsvergunning - OMV_2024019134. Junostraat 17. District Berchem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024019134

Gegevens van de aanvrager:

de heer Désiré Bicamumpaka met als adres Junostraat 17 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Junostraat 17 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 39F3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Het vermeerderen van 2 naar 3 woongelegenheden.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/03/2009: vergunning (2009199) voor het verbouwen van een woning;

-          05/04/1927: toelating (961#8765) voor het bouwen van 2 huizen (nummers 15-17).

 

Vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning van 2 woongelegenheden:

  • gelijkvloers en eerste verdieping: een-slaapkamerappartement (duplex) met doorzontypologie op de eerste verdieping (fout getekende interne indeling eerste verdieping op grondplan VT, deze is wel correct opgetekend op grondplan BT);
  • tweede en derde verdieping: twee-slaapkamerappartement (duplex) met doorzontypologie op de tweede verdieping;

-          bouwvolume hoofdbouw:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 10m25;
  • bouwhoogte van 13m01;

-          bouwvolume achterbouw:

  • rechts 1 tot 2 bouwlagen met plat dak;
  • bouwhoogte rechts van 5m15;
  • links 4 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte van 5m30;
  • gelijkvloers: overdekt terras van 14.25m²;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode baksteen;
  • buitenschrijnwerk in wit aluminium;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • witte poort naar inpandige garage;
  • dakrand in aluminium;
  • dakbedekking in zwarte leien;

-          inrichting:

  • achtertuin van 23,2 m².

 

Bestaande toestand

overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers: uitgebreid door glazen wand achteraan het bedekt terras;
  • tweede verdieping: dakterras rechts achteraan van 11.86m²;
  • gewijzigde trappen tweede en derde verdieping:
    • trap vooraan naar derde verdieping vooraan niet uitgevoerd;
    • bureau en logeerkamer werd vervangen door een interne trap van het duplexappartement;

-          bouwvolume achterbouw: 

  • bouwhoogte van 4m78;

-          inrichting:

  • achtertuin van 22,3 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: meergezinswoning van 3 woongelegenheden:

  • gelijkvloers: studio;
  • eerste verdieping: een-slaapkamerappartement (zonder doorzonmogelijkheid);
  • tweede en derde verdieping: twee-slaapkamerappartement (duplex) met doorzontypologie op de tweede verdieping;

-          bouwvolume hoofdbouw:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 10m25;
  • bouwhoogte van 13m01;

-          bouwvolume achterbouw:

  • rechts 1 tot 2 bouwlagen met plat dak;
  • bouwhoogte rechts van 5m55;
  • links 4 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte van 5m30;

-          gevelafwerking:

  • parement in roodbruine gevelsteen;
  • wit aluminium buitenschrijnwerk met gewijzigde raamindeling;
  • balustrade in gehard glas;
  • aluminium sectionaalpoort naar fietsberging;

-          inrichting:

  • achtertuin van 20.7m²;
  • terras van 11.86m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

5 april 2024

6 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

5 april 2024

7 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

5 april 2024

19 april 2024

Ongunstig

Water-link

5 april 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

5 april 2024

5 april 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 april 2024

12 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding voor de enkelzijdig gerichte gelijkvloerse studio;
  • Artikel 11 Afwerking van gevels en materiaalgebruik: de plint in blauwe hardsteen werd niet weergegeven op de geveltekeningen, waardoor het onvoldoende duidelijk is of deze behouden blijft;
  • Artikel 19 Tuinafsluiting: de tuinmuren worden hoger voorzien dan de maximale hoogte van 2,6 m;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de hoogte van de slaapkamer van de studio op het gelijkvloers bedraagt 2,5 m < minimaal 2,6 m;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de ingetekende fietsstalplaatsen voorzien een onvoldoende uitrij-afstand achter de stalplaats (1,4 m < minimale 1,7 m);
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: de autostalplaats wordt verwijderd;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: het rioolstelsel en de verticale hemelwaterafvoer werden niet volledig opgetekend, waardoor niet beoordeeld kan worden of dit integraal gescheiden tot aan de straat voorzien wordt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij (Antwerpen) aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.

-         Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het aantal woongelegenheden stijgt van 2 naar 3. De gemeenschappelijke delen op het gelijkvloers (achteraan) gaan hierbij verloren voor de twee bestaande woongelegenheden en ook de bestaande parkeerplaats wordt gesupprimeerd. Het toevoegen van de nieuwe woongelegenheid gaat ten koste van de leefkwaliteit en gebruiksgenot van de twee bestaande appartementen.

Dit wordt ongunstig geadviseerd.

 

De verblijfsruimte van de studio heeft een oppervlakte van circa 30,5 m², wat reeds een zeer beperkte leefkwaliteit oplevert. Ook betreft deze verblijfsruimte een lange smalle ruimte (3,4 meter op 8,8 meter), wat de daglichttoetreding van de ruimte nog verder doet dalen.

Bovendien voldoet de gehele studio niet aan de minimale vrije hoogte van 2,6 meter.

De ruimte achteraan het gelijkvloers met de nieuwe studio voorziet ruim onvoldoende verblijfskwaliteit, mede door het noodzakelijke gemeenschappelijk gebruik van de onbebouwde ruimte als buitenruimte, de voorziene hoogte en de voorziene diepte.

 

Gelet op het verhoogde overstromingsrisico werd het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij gevraagd. Ook hieruit volgt een ongunstige beoordeling voor het inrichten van een woongelegenheid die zich lager dan het straat- en tuinniveau bevindt.

 

Ook omwille van deze reden is het inrichten van een studio (of verblijfsruimtes) op deze locatie niet aanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aangeleverde grondplannen en sneden van de vergunde toestand, zoals opgetekend door de architect komen niet geheel overeen met de werkelijke bouwplannen uit de vergunning van 2009.

 

De eerste verdieping wordt heringericht, de vloerpas wordt verhoogd en de achterbouw van de eerste verdieping wordt gewijzigd, waardoor het raam dat rechtstreeks daglicht voorzag in de centrale living dichtgemaakt werd. Bijkomend gaat de doorzontypologie van dit appartement verloren door het toevoegen van een wand tussen de slaapkamer en keuken, waardoor de daglichttoetreding nog verder verminderd wordt.

De gewijzigde toestand van het appartement betreft een grote vermindering van de daglichttoetreding en leefkwaliteit van dit appartement.

 

Het duplex-appartement ter hoogte van de tweede en derde verdieping en bijhorende trap werden gewijzigd. Hiertegen geen bezwaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De meergezinswoning maakt onderdeel uit van een gespiegelde eenheidsbebouwing (Junostraat 15-17).

De aangeleverde voorgeveltekening is te summier opgetekend, waardoor het onvoldoende duidelijk is of de overige kenmerkende gevelelementen in natuursteen al dan niet behouden blijven.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid (studio gelijkvloers)

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor deze bijkomende wooneenheid is de parkeerbehoefte 1.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De totale parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

5 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 juni 2024

Verslag GOA

15 mei 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.