Terug
Gepubliceerd op 13/05/2024

2024_CBS_03831 - Opdracht stadsafgevaardigde - Fluvius Antwerpen. Algemene vergadering - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03831 - Opdracht stadsafgevaardigde - Fluvius Antwerpen. Algemene vergadering - Goedkeuring 2024_CBS_03831 - Opdracht stadsafgevaardigde - Fluvius Antwerpen. Algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen is deelnemer in Fluvius Antwerpen. 

Fluvius Antwerpen meldt dat op 12 juni 2024 om 18.00 uur de algemene vergadering zal plaatshebben in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen (zaal Meir, 2de verd.), met volgende agendapunten:

  1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023. 
  2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
  3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
  4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2023. 
  5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
  6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten. 
  7. Statutaire benoemingen.
  8. Verlenen van machtiging aan de secretaris van de raad van bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 5 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
  9. Statutaire mededelingen.

Juridische grond

Artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

Artikel 454 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat in de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen de jaarrekeningen vastgesteld worden door de algemene vergadering in de loop van het eerste semester van het volgende boekjaar aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor. Samen met de uitnodiging worden deze documenten ter beschikking gesteld van de deelnemende gemeenten, die het mandaat van hun afgevaardigde terzake bepalen. De algemene vergadering verleent terzelfder tijd kwijting aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de revisoren.

Artikel 472 § 1 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2027 stelt dat met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen kunnen dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet die rechtsvorm hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van die rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving van de overheidsopdrachten wordt nageleefd. De beslissing tot deelneming, vermeld in het eerste lid, wordt genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt. In dat verslag worden de voor- en nadelen van de deelneming afgewogen en wordt aangetoond dat de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.

Argumentatie

Oprichting Transco Energy CV (agendapunt 5)

De stad Antwerpen is, via Fluvius Antwerpen, aandeelhouder in Publi-T (Elia) en Publigas (Fluxys). Dit agendapunt kadert binnen een mogelijke reorganisatie van de (Vlaamse) aanwezigheid van lokale besturen in Publi-T en Publigas. Er wordt voorgesteld om vanuit Fluvius Antwerpen (samen met Gaselwest, Imewo, Intergem en Iverlek) een wachtstructuur op te richten waarin deze aandelen Publi-T en Publigas in de toekomst kunnen worden ingebracht (Transco Energy cv). De oprichting van Transco Energy cv heeft als doelstelling het bestendigen van de controle en strategische verankering van de lokale besturen in Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de lokale besturen financieel te belasten. Door het oprichten van deze structuur kan er in de toekomst privaat kapitaal worden toegelaten (op heden worden PMV en Ethias voorzien als private aandeelhouders).

In deze eerste fase wordt er louter beslist om een wachtstructuur op te zetten. Er worden geen aandelen Publi-T en Publigas vanuit Fluvius Antwerpen ingebracht. Dit zal pas in een tweede fase voorliggen. Door het oprichten van deze wachtstructuur kan er in de toekomst snel worden geschakeld.

Afvaardiging

De gemeenteraad dient kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024, en het stemgedrag van de stadsafgevaardigde te bepalen. De gemeenteraad besliste in zitting van 25 februari 2019 (jaarnummer 119) om mevrouw Nabilla Ait Daoud, schepen bevoegd voor cultuur, kinderopvang, personeel, loketten en ontwikkelingssamenwerking, aan te duiden als stadsafgevaardigde op de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad.

Mevrouw Tatjana Scheck, schepen bevoegd voor sociale zaken, armoedebestrijding, sociale economie, leefmilieu en erediensten, zal de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024 bijwonen, ter vervanging van mevrouw Nabilla Ait Daoud.

Inspectie Financiën adviseert de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024 goed te keuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van mevrouw Tatjana Scheck, schepen bevoegd voor sociale zaken, armoedebestrijding, sociale economie, leefmilieu en eredienst, naar de  algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de stadsafgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.

Artikel 3

De gemeenteraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om op de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 12 juni 2024 alle agendapunten goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.