Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03791 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166302. Delvastraat 11-13-15. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03791 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166302. Delvastraat 11-13-15. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_03791 - Omgevingsvergunning - OMV_2023166302. Delvastraat 11-13-15. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023166302

Gegevens van de aanvrager:

NV DEBINVEST met als adres Lange Leemstraat 14 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Delvastraat 11-13-15 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nrs. 299T10, 299M12 en 299E12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Wijzigen van meergezinswoningen met optoppen van een gebouw, toevoegen van terrassen aan de appartementen en realisatie van een beperkte aanbouw op de eerste verdieping.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          30/11/1955: toelating voor het bijbouwen van een keuken met aanhorigheden op de tweede verdieping;

-          18/12/1934: toelating voor het afbreken van magazijnen en bouwen van twee huizen.

 

Vergunde toestand  

-          Delvastraat nr.11

  • functie:

-          magazijn op de gelijkvloerse verdieping;

-          meergezinswoning met 3 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen;

  • bouwvolume:

-          4 verdiepingen met plat dak;

-          bouwhoogte is 12,99 m;

-          hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 9m;

-          aanbouw rondom een patio met een bouwdiepte van circa 14m;

  • inrichting:

-          perceel volledig bebouwd;

-          Delvastraat nr. 13 en 15

  • functie:

-          bergplaatsen op de gelijkvloerse verdieping;

-          meergezinswoning met 5 wooneenheden op de eerste, tweede en derde verdieping;

  • bouwvolume:

-          hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 9m over 3 tot 4 verdiepingen met plat dak;

-          aanbouw langsheen de rechter perceelgrens over 4 verdiepingen met een bouwdiepte van circa 17m;

-          aanbouw langsheen de linker perceelgrens over 3 verdiepingen met een bouwdiepte van circa 12m;

-          bergplaatsen onder hellend dak met een maximale hoogte van circa 8m;

  • inrichting:

-          poort naar achtergelegen magazijnen;

-          open ruimte van circa 30m²;

  • gevelafwerking:

-          voorgevel afgewerkt in een witte bezetting op een gepleisterde plint.

 

Bestaande toestand

-          functie/bouwvolume/inrichting:

  • Delvastraat nr. 13 en 15

-          het perceel werd op de gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

-          voorgevel in witte crépi op een gevelplint in grijze natuursteen;

-          buitenschrijnwerk in grijs staal.

 

Nieuwe toestand

-          Delvastraat nr.11

  • functie:

-          magazijn op de gelijkvloerse verdieping;

-          meergezinswoning met 3 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen;

  • bouwvolume:

-          4 verdiepingen met plat dak;

-          bouwhoogte is 13m;

-          hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 9m;

-          aanbouw rondom een patio met een bouwdiepte van circa 14m;

  • inrichting:

-          perceel volledig bebouwd;

-          Delvastraat nr. 13 en 15

  • functie:

-          bergplaatsen op de gelijkvloerse verdieping;

-          meergezinswoning met 6 wooneenheden op de bovenliggende verdieping;

  • bouwvolume:

-          hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 9m over 4 verdiepingen met plat dak;

-          aanbouw langsheen de rechter perceelgrens over 4 verdiepingen met een bouwdiepte van circa 17m;

-          aanbouw langsheen de linker perceelgrens over 4 verdiepingen met een bouwdiepte van circa 13m;

-          bergplaatsen onder plat met een maximale hoogte van circa 3,7m;

  • inrichting:

-          poort naar achtergelegen magazijnen;

-          perceel volledig bebouwd;

-          terrassen ter hoogte van de achtergevel (behorend tot de woongelegenheden van nr. 13 en 15);

  • gevelafwerking:

-          voorgevel afgewerkt in een witte bezetting op een natuurstenen plint.

Inhoud van de aanvraag

Delvastraat nr. 11

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Delvastraat nr. 13

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3 voor het gebouw met nr. 13;

-          optoppen van het appartementsgebouw met een extra bouwlaag;

-          toevoegen van terrassen aan de achtergevel;

-          wijzigen van de dakstructuur van de bergingen;

-          Overbouwen van de open koer;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Delvastraat nr. 15

-          toevoegen van terrassen aan de achtergevel;

-          wijzigen van de dakstructuur van de bergingen;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

12 februari 2024

19 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

12 februari 2024

13 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 februari 2024

27 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 Open ruimte: De open ruimte wordt gesupprimeerd;
  • Artikel 29: fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: De fietsenstalling moet goed toegankelijk zijn en er moet een voldoende grote opstelruimte aanwezig zijn;
  • Artikel 30: autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er worden geen autostalplaatsen ingericht.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 (Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende aanvraag handelt over drie adressen waarbij voor huisnummer 13 het aantal wooneenheden wordt vermeerderd van 2 naar 3 woongelegenheden. Voor huisnummers 11 en 15 blijft het aantal wooneenheden gelijk en blijven de bestaande functies op de gelijkvloerse verdiepingen als magazijn en bergingen behouden.

 

Binnen huidige aanvraag blijven de woonfuncties dus behouden. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met deze vermeerdering van het aantal woongelegenheden wordt overschreden op voorwaarde dat de (her)inrichting van de verschillende woongelegenheden is afgestemd op het aantal gebruikers, wat nu niet het geval is.

 

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het namelijk belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval met voorgestelde (her)inrichting van de verschillende woongelegenheden in het voorliggend project, waardoor deze onvoldoende wooncomfort bieden. Bijgevolg zal worden opgelegd de kleinste slaapkamer in woongelegenheden 1.1, 2.1, 3.1, 1.3, 2.3 en 3.3 te voorzien als bureauruimte en woongelegenheden 1.2, 2.2 en 3.2 te voorzien als studio.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woongelegenheden aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in een uitbreiding van het volume van het pand met huisnummer 13 door het toevoegen van een extra verdieping en het uitbreiden van de aanbouw.

 

De voorgestelde bouwdiepte en bouwhoogte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De extra verdieping bevindt zich tussen de bestaande 4 verdiepingshoge bouwvolumes van beide buren en heeft bijgevolg geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. De uitbreiding van de aanbouw sluit aan op de bestaande scheidingsmuur van het linker aanpalend pand. Gelet op de oriëntatie van deze uitbreiding ten opzichte van de omliggende leefruimtes wordt geoordeeld dat deze uitbreiding evenmin onaanvaardbare impact heeft op de bezonning van deze ruimtes.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Autostalplaatsen:

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 wooneenheid (van 2 naar 3 wooneenheden op huisnummer 13) 

Centrumgebied woningen < 60 m², de parkeernorm bedraagt 1,5. 1x 1,5= 1 

De parkeerbehoefte is 1 

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het gelijkvloers maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag. Er is dus geen mogelijkheid binnen deze aanvraag een plaats te voorzien.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Fietsstalplaatsen:

Er dienen 2 (1+1)  fietsstalplaatsen voorzien te worden. Er werden 4 fietsstalplaatsen ingetekend op het gelijkvloers van huisnummer 15. Deze plaatsen zijn echter niet voldoende toegankelijk om bruikbaar te zijn. Ze zijn niet toegankelijk via de voordeur van huisnummer 15 omdat de gang te smal is om in te rijden, via het magazijn op huisnummer 13 is het wel mogelijk om in te rijden, echter is er daar te weinig opstelruimte voor de deur van de fietsenstalling.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit bijgetreden.

Het gelijkvloers maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag maar de er worden wel wijzigingen voorgesteld ter hoogte van de bergplaats aan de straatzijde van nummer 15.

Voor de fietsstalplaatsen wordt bijgevolg als voorwaarde bij vergunning opgelegd om de nodige fietsstalplaatsen in te richten in de bergplaats ten noorden van voorziene fietsenstalling met afmetingen 3,84 m op 2,49 m aangezien deze ruimte niet voorzien wordt van een deur en de inkomhal naar de bovenliggende appartementen niet moet kruisen waardoor er een voldoende grote opstelruimte is.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. Het supprimeren van de open ruimte van uitgesloten van vergunning;

4. De kleinste slaapkamer in woongelegenheden 1.1, 2.1, 3.1, 1.3, 2.3 en 3.3 te voorzien als bureauruimte en woongelegenheden 1.2, 2.2 en 3.2 te voorzien als studio;

5. De nodige fietsstalplaatsen in te richten in de bergplaats ten noorden van voorziene fietsenstalling met afmetingen 3,84 m op 2,49 m.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2023

Volledig en ontvankelijk

12 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

12 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

12 mei 2024

Verslag GOA

23 april 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. Het supprimeren van de open ruimte van uitgesloten van vergunning;

4. De kleinste slaapkamer in woongelegenheden 1.1, 2.1, 3.1, 1.3, 2.3 en 3.3 te voorzien als bureauruimte en woongelegenheden 1.2, 2.2 en 3.2 te voorzien als studio;

5. De nodige fietsstalplaatsen in te richten in de bergplaats ten noorden van voorziene fietsenstalling met afmetingen 3,84 m op 2,49 m.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.