Terug
Gepubliceerd op 06/05/2024

2024_CBS_03751 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024019220. Scheldelaan 447. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2024 - 09:00 fysiek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03751 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024019220. Scheldelaan 447. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03751 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2024019220. Scheldelaan 447. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2024019220

Gegevens van de aanvrager:

NV ELIA ASSET met als adres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Scheldelaan 447 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 16 sectie F nrs. 232M, afdeling 18 sectie F nrs. 114T en 117T

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Ondergrondse kabelverbinding 150 kV Lillo - Tijwe

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     31/08/2023: vergunning (OMV_2023018964) voor het bouwen van een 150 kV-stroomstation en aanhorige elektrische installaties;

-     18/05/2020: vergunning (OMV_2020009181) voor de uitbreiding van hoogspanningsstation Lillo;

-     16/12/2016: vergunning (20161918) voor werken aan het onderstation te Lillo;

-     29/10/2008: vergunning (20083733) voor onderstation 380/150/36 kV te Lillo;

-     28/10/2004: vergunning (20041885) voor het installeren van een bijkomende transformator 36/15 kV-30 MVA, voorzien van een olieopvangkuip;

    15/04/1999: vergunning (19982681) voor de uitbreiding van het 36 kV-gebouw, het plaatsen van duplex spoelen in de velden van de transformatoren 150/36 kV nr. 1 en 2 en het plaatsen van massieven voor kabelwerken;

-     10/10/1991: vergunning (1991469) voor uitbreiden transformatiestation 150/36/15 kV;

-     18/09/1989: vergunning (1989239) voor uitbreiden transformatorstation;

-     13/03/1989: vergunning (19898553) voor hoogspanningsverbinding.

 

Vergunde/bestaande toestand

-     functie: industrie en bedrijvigheid; 

-     inrichting: tussen de industriële site van Evonik en de hoogspanningspost ‘Lillo’ van Elia bevindt zich openbaar domein dat beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (voor de autosnelweg R2) en Infrabel (voor de spoorwegen). 

 

Nieuwe toestand

-     functie: 

  • industrie en bedrijvigheid;
  • de aanleg van een 150 kV-kabelverbinding; 

-     bouwvolume: de totale lengte van de kabels bedraagt circa 1,2 kilometer, waarvan het grootste deel vrijgesteld is van stedenbouwkundige vergunningsplicht (conform artikels 4.1, 8.1.7° en 10.4° van het Vrijstellingsbesluit), uitgezonderd het deel van de kabel dat zich binnen de 5 meter van de perceelsgrens op de site van Evonik bevindt;

-     inrichting: de kabels worden ondergronds aangelegd. 

 

Inhoud van de aanvraag

-     aanleg van ondergrondse elektriciteitskabels. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

10 april 2024

11 april 2024

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is grotendeels gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het tracé van de hoogspanningskabel vertrekt vanuit het onderstation Tijwe (op de site van Evonik) en doorkruist, volgens het voorgenoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, volgende bestemmingen:

-     Gebied voor zeehaven en watergebonden bedrijven:
Het gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur. 
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten. 
[…];

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur:
In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten. 
[…];

-     overdruk Verbinding voor fietsers:
Om functionele relaties te leggen worden op verschillende plaatsen verbindingen gerealiseerd voor fietsers. De pijlen duiden symbolisch aan welke plaatsen met elkaar verbonden moeten worden.

 

Het goed is – voor het onderstation ‘Lillo’ – gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hoogspanningslijn Lillo-Zandvliet (Besluit van de Vlaamse regering van 2 oktober 2009). Volgens dit GRUP is het onderstation bestemd als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.

Het gebied is bestemd als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, meer bepaald voor constructies en installaties voor transport van elektriciteit. Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor het aanbieden van deze specifieke gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zijn toegelaten. Rond de constructies en installaties wordt een groene buffer aangebracht, in functie van visuele afscherming.

 

Het goed kruist eveneens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016), met name de bestemmingen:  

-     overdruk Hoogspanningsleiding:
[…] De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de hoogspanningsleiding en aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

-     overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen:
Binnen de aanduiding “gebied met overdruk gebruiksbeperking” gelden volgende gebruiksbeperkingen: 
- Het verhogen door verbouwen of herbouwen van bestaande constructies en gebouwen hoger dan de in dit voorschrift bepaalde bouwhoogtebeperkingen is niet toegestaan; 
- Het oprichten van nieuwe constructies en gebouwen van gelijk welke aard is slechts toegestaan mits de hoogte beperkt is tot:
* […] 
* 20 meter voor industriegebieden binnen afgebakende havengebieden; 
[…]
Het gebied met gebruiksbeperking is 60 meter breed: 30 meter langs weerszijden van de as van de hoogspanningslijn.

 

Het goed kruist eveneens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Liefkenshoek Spoortunnel (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008), met als overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle werken, handelingen en wijzigingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren en de aanpassing van de ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn werken, handelingen en wijzigingen in functie van de ruimtelijke inpassing, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren en leidingen toegelaten.

[…]

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de R2, de Tijsmanstunnel West en de Scheldelaan; 

-     Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ ten westen van de Scheldelaan; 

-     overdrukken Leidingstraten, Hoogspanningsleidingen, Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur en Verbinding voor fietsers. 

 

Binnen de straal van 500 meter is eveneens het GRUP Hoogspanningslijn Lillo - Zandvliet van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 2 oktober 2009). Volgens dit GRUP is het onderstation ‘Lillo’ bestemd als Gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit GRUP loopt een overdruk ten zuiden van de R2 met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.

 

Ten noorden van de R2 is het GRUP Liefkenshoek spoortunnel (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008) van toepassing, met als overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van een ondergrondse kabelverbinding 150 kV tussen de bestaande hoogspanningspost ‘Lillo’ van Elia en de site van Evonik. Dit project kadert in de aansluiting van Evonik op het 150 kV-net om aan de groeiende vraag van Evonik te voldoen.

 

De kabelverbinding bestaat uit twee parallelle kabels die een lengte hebben van circa 1,2 kilometer en worden over het volledige traject via een gestuurde boring ondergronds aangelegd. 

 

Voorliggende aanvraag geeft een overzicht van zowel de vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen die deel uitmaken van de omgevingsvergunningsaanvraag als de stedenbouwkundige handelingen die vrijgesteld zijn van vergunningsplicht omwille van de ligging in industriegebied, op openbaar domein en omwille van een al ingericht terrein.

 

De aangevraagde handelingen dragen bij tot de verdere exploitatie van zowel Elia als Evonik waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De kabels worden ondergronds aangelegd waardoor er geen open ruimte ingenomen wordt. De kabelverbinding zal aangelegd worden tussen de reeds bestaande onderstations ‘Lillo’ van Elia en ‘Tijwe’ op de site Evonik. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied.

 

Visueel-vormelijke elementen

De kabels worden ondergronds aangelegd waardoor deze na de werken niet zichtbaar zijn in de ruimtelijke omgeving.

 

Natuur en biodiversiteit

Het (ondergrondse) kabeltracé doorkruist verschillende zones van het Ecologische Infrastructuurnetwerk (EIN), gelegen in het Havengebied. Het betreft zones van de habitats ‘droge graslanden en ruigtes’ en ‘pioniersvegetatie type II’. Deze habitats dienen, indien verstoord, na de werken terug hersteld te worden. Voor zover het de pioniersvegetatie betreft, zal dit herstel waarschijnlijk ook spontaan gebeuren na de verstoring.

 

Een snel herstel van de habitats ‘droge graslanden en ruigtes’ is belangrijk voor de doelstellingen uit het Soortenbeschermingsprogramma (SBP) Antwerpse Haven met betrekking tot de paraplusoort Argusvlinder, waarvan het Bruin Blauwtje een meeliftende soort is. Deze laatste (niet-Europees beschermde) soort is aanwezig in het projectgebied volgens waarnemingen uit 2012-2021. Het is aangewezen om langsheen het tracé van de leidingzone controles te doen op de huidige aanwezigheid van het Bruin Blauwtje alvorens de werken aan te vatten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het college heeft het subadvies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Zij geven aan dat ze geen advies afleveren en geen bemerkingen hebben.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de werken. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing toepassing administratieve lus

8 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

8 mei 2024

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bouwheer dient de nodige (organisatorische) acties te ondernemen opdat het werfverkeer geen hinder op de openbare weg veroorzaakt.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.