Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023158970 |
Gegevens van de aanvrager: | OPDRAVER Pontes met als adres Jules Moretuslei 2 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 461H |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van 4 parkeerplaatsen met 2 laadpalen. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/09/2015: milieuvergunning klasse X (2010267) voor de uitbreiding van het crematorium;
- Oktober 2010: Masterplan voor de parkbegraafplaats Schoonselhof Antwerpen;
- 15/07/2010: vergunning (20095538) voor het uitbreiden van de technische ruimte van het crematorium;
- 18/03/2004: vergunning (20033372) voor het uitbreiden van de parking aan de inkom van Jules Moretuslei;
- 07/07/1980: vergunning (19808149) voor het oprichten van een crematorium.
Vergunde toestand
- Geen vergunde toestand aangeleverd.
Bestaande toestand
- functie:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd;
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van vier parkeerplaatsen;
- plaatsen van een laadpaal;
- wijzigen van de boordstenen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 19 april 2024 | 23 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 19 april 2024 | 22 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 19 april 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag betreft het voorzien van vier bijkomende parkeerplaatsen voor het laden van elektrische wagens. Deze worden achteraan het technische gebouw voorzien op een locatie waar in bestaande toestand een groenzone aanwezig is.
Voor de parkbegraafplaats is in 2010 een masterplan opgemaakt waarin het Schoonselhof wordt omschreven als een levende begraafplaats, een historisch domein en een groen wandelpark. Omwille van deze reden is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst groen en begraafplaatsen.
Dit advies is ongunstig omwille van het verdwijnen van de groenzone. Bijkomend wordt vastgesteld dat de aanwezige meerstammige boom gerooid zal moeten worden, iets wat in voorliggende aanvraag niet opgetekend wordt.
De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft aan dat er voldoende (reeds verharde) parkeerplaatsen aanwezig zijn waar er een laadpaal kan bijgeplaatst worden.
Verder is er advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Deze dienst geeft aan dat er geen uitbreiding is van de functie of functiewijziging waardoor er geen bijkomende parkeerbehoefte is. Verder zijn de parkeerplaatsen niet volgens de maten en richtlijnen van artikel 30 van de bouwcode ingetekend.
Bijkomend is het niet wenselijk om de parkeerplaatsen zoals nu aangevraagd in te tekenen. Pontes, de uitbater van het crematorium, is reeds bezig met een traject om het bestaande hoofdgebouw te vervangen door een nieuwbouw waarbij ook de parking vernieuwd zal worden. In de beschrijvende nota geeft Pontes aan dat op de nieuwe parking laadmogelijkheden voorzien zullen voorzien worden. De laadmogelijkheden die nu aangevraagd worden zijn bedoeld om te blijven. Het is echter wenselijk om het bestaande groen maximaal te behouden en de plaatsen met laadmogelijkheden nu reeds te voorzien op het gedeelte van de parking dat in de toekomst behouden blijft.
Daar er begrip is naar de nood van elektrificatie van de parkeerplaatsen kan gunstig advies worden verleend voor een tijdelijke vergunning van 5 jaar op voorwaarde dat geen bomen worden gerooid en de plaatsen worden voorzien van uitrijruimte en maten conform de bepalingen en richtlijnen bij artikel 30 van de bouwcode.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het rooien van bomen wordt uitgesloten van vergunning.
2. De plaatsen te voorzien van uitrijruimte en maten conform de bepalingen en richtlijnen bij artikel 30 van de bouwcode.
3. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 15 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 15 mei 2024 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het rooien van bomen wordt uitgesloten van vergunning.
2. De plaatsen te voorzien van uitrijruimte en maten conform de bepalingen en richtlijnen bij artikel 30 van de bouwcode.
3. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.