Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04211 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135728. De Oude Landen 135. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04211 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135728. De Oude Landen 135. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_04211 - Omgevingsvergunning - OMV_2023135728. De Oude Landen 135. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023135728

Gegevens van de aanvrager:

VZW KSK Ekeren Donk met als adres De Oude Landen 135 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en de heer Steve Schrauwen met als adres Prinshoeveweg 229 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Oude Landen 135 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nrs. 85Z, 85V, 85P, 85S, 248V en 248S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van de bestaande kantine, en bouwen van een nieuwe, grotere kantine met aanleggen van verharding, vellen van enkele bomen en aanvragen van enkele bijgebouwen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/06/2014: vergunning (3582#4304) voor het plaatsen van verlichting op een voetbalveld;

-          26/10/2006: vergunning (3180#287) voor het vervangen van een bestaande verlichtingsmast door een nieuwe buispyloon met bijhorende installatie;

-          22/03/1979: vergunning (803#4752) voor het bouwen van een conciërgewoning aan sportterrein;

-          21/04/1978: weigering vergunning (803#4751) voor het bouwen van een conciërgewoning aan sportterrein;

-          22/10/1973: vergunning (803#3944) voor het bouwen van kleedkamers en sanitair bij het voetbalterrein.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • dagrecreatie en reca;

-          inrichting:

  • 2 voetbalvelden;
  • gebouw met kleedkamers;
  • gebouw met sanitair;
  • conciërgewoning;
  • parking met 55 parkeerplaatsen;
  • cafetaria;
    • 1 bouwlaag onder plat en hellend-dak;
    • 216,51 m2 oppervlakte;
    • parement in rode gevelsteen en houten bekleding;
  • verhardingen op de site tussen parking en gebouwen.

 

Bestaande toestand

-          functie en inrichting overeenkomstig geacht vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • verhoogd terras naast het gebouw met sanitair:
    • hoogte van 1 m en 26,24 m2 oppervlakte;
    • metalen balustrade;
  • dug-out/ overkapping naast voetbalveld:
    • 1 bouwlaag onder hellend dak;
    • 2,13 m hoog en oppervlakte van 45,19 m2;
    • stalen constructie met betonen wanden;
  • ticketgebouw:
    • 1 bouwlaag onder plat dak;
    •  2,40 m hoog en oppervlakte van 7,15 m2;
    • parement in rode gevelsteen en grijs buitenschrijnwerk;
  • verhardingen:
    • uitbreiding van de verhardingen in niet waterdoorlatend materiaal;
  • niet relevante constructies gezien de aanvraag handelt over sloop
    • hamburgerstand en afdak met oppervlakte van 11,20 en 23,58 m2;
    • tuinberging van 25,97 m2;
    • berghok materiaal bijgebouw van 6,56 m2; 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • dagrecreatie en reca;

-          inrichting:

  • 2 voetbalvelden;
  • gebouw met kleedkamers;
  • gebouw met sanitair met aansluitend een verhoogd terras;
  • conciërgewoning;
  • parking met 55 parkeerplaatsen;
  • nieuwe voetbalkantine:
    • 2 bouwlagen onder plat dak;
    • 7,4 m hoog en 550,03 m2 oppervlakte;
    • parement in lichtgrijze betonpanelen en antracietgrijs sandwichpanelen;
    • buitenschrijnwerk in antraciet aluminium;
    • antraciet stalen balustrade en kolommen;
    • gevelreclame met logo van de voetbalclub;
  • dug-out/ overkapping naast voetbalveld:
    • 1 bouwlaag onder hellend dak;
    • 2,13 m hoog en oppervlakte van 45,19 m2;
    • stalen constructie met betonen wanden;
  • ticketgebouw:
    • 1 bouwlaag onder plat dak;
    • 2,40 m hoog en oppervlakte van 7,15 m2;
    • parement in rode gevelsteen en grijze buitenschrijnwerk;
  • verhardingen:
    • nieuwe verhardingen waarvan 123,06 m2 waterdoorlatend.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van vrijstaande gebouwen:

  • cafetaria;
  • hamburgerstand met afdak;
  • tuinberging;
  • berghok;

-          bouwen van een nieuwe voetbalkantine;

-          bouwen van bijgebouwen en constructies:

  • dug-out / overkapping;
  • ticketgebouw;
  • verhoogd terras;

-          vellen van 7 bomen;

  • 1 notelaar bij de kleedkamers;
  • 6 bomen bij de nieuwe voetbalkantine;

-          aanleggen van verhardingen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

17 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Aquafin

14 maart 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

17 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

14 maart 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

17 januari 2024

23 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

14 maart 2024

23 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

17 januari 2024

6 maart 2024

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 maart 2024

3 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

17 januari 2024

5 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 januari 2024

29 januari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 maart 2024

25 maart 2024

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

17 januari 2024

23 januari 2024

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

14 maart 2024

19 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 januari 2024

5 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 maart 2024

14 maart 2024

SW/V/MV

14 maart 2024

15 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

17 januari 2024

23 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen, goedgekeurd op 27 mei 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: recreatiegebied en spoorinfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 20:

aan beide zijden van de trap moet een trapleuning aangebracht worden, die doorloopt ter hoogte van eventuele tussenbordessen. Voor het begin en aan het einde van de trap moet de trapleuning minstens 40 cm horizontaal verderlopen. Dit is niet in orde bij de interne trap van het nieuwe kantinegebouw;

  • artikel 22:

de ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. Bij een dubbele manueel te openen deur of toegang is dit de effectieve vrije doorgang die overblijft nadat slechts één enkele vleugel 90° geopend is. Dit is niet in orde voor de dubbele deur die vanuit de hal toegang verleent tot de kantine;

  • artikel 24:

vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is, met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Aan de trekzijde van de toegangsdeur tot de spelersgang is er door de aanwezigheid van de spijlenbalustrade onvoldoende ruimte waardoor de vrije en vlakke draairuimte het draaivlak van de deur niet kan raken.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 17 Behoud en heraanplanting:

de inplanting van vergunningsplichtige werken wordt zo bepaald dat de aanwezige bomen maximaal behouden kunnen blijven. In functie van de bouw van de nieuwe voetbalkantine worden 6 bomen gekapt;

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Dergelijke afvalberging is niet opgetekend op de plannen van de nieuwe voetbalkantine;
  • artikel 38 Groendaken:
    het is verplicht om nieuwe daken van meldings- of vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minsten 20 m2. De daken van de nieuwe voetbalkantine en dug-out worden niet voorzien van een groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een signaalgebied:‘Hoekakker ’te Ekeren (Antwerpen).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De projectsite is volgens het gewestplan gelegen in recreatiegebied en omvat twee voetbalvelden, een gebouw met kleedkamers, gebouw met sanitair, een conciërgewoning, kantine, enkele kleinere bijgebouwen en een parking. In voorliggende aanvraag wenst men de bestaande kantine en enkele bijgebouwen te slopen en te vervangen door een nieuw gebouw met kleedkamers, vergaderzalen, bergruimten en een kantine ter ondersteuning van de sportinfrastructuur. Het aangevraagde is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften volgens het gewestplan waardoor de functionele inpasbaarheid in de omgeving gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Centraal tussen de twee voetbalvelden in wenst men op de plaats van de bestaande voetbalkantine een nieuw gebouw op te richten. Het gebouw omvat een bouwvolume van 2 bouwlagen onder een plat dak en wordt op het gelijkvloers ingericht met kleedkamers, vergaderzalen en bergruimte. De eerste verdieping wordt ingericht als kantine en wordt voorzien van 2 grote terrassen aan weerszijden van het gebouw die zicht hebben op de 2 voetbalvelden. Het bouwvolume van de nieuwe voetbalkantine is groter dan de bestaande kantine maar is in verhouding tot de omvang van de site ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Verder beoogt de aanvraag de afbraak van enkele vergund geachte en onvergunde bijgebouwen zoals een tuinberging, berghok en hamburgerstand met afdak. De ruimte die hierdoor vrijkomt wordt groen en onverhard ingericht. De afbraak heeft een positieve invloed op het ruimtegebruik van de site en compenseert deels de toename van de bebouwde oppervlakte door de nieuwe kantine. De afbraak wordt dan ook gunstig beoordeeld.

 

Daarnaast wenst men enkele onvergunde bijgebouwen en constructies te regulariseren. Dit zijn een klein ticketgebouw ter hoogte van de parking, een dug-out gelegen langs het meest zuidelijke voetbalveld en een verhoogd terras naast het gebouw met sanitair. Alle 3 de gebouwen/constructies hebben een beperkte footprint en zijn aanvaardbaar.

 

De voorgestelde werken zijn niet storend voor de omgeving en zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe voetbalkantine wordt uitgevoerd in een combinatie van lichtgrijze betonpanelen en sandwichpanelen in een donkergrijze tot zwarte kleur. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in aluminium en de borstweringen in staal, eveneens in een donkergrijze/zwarte kleur. Het voorgestelde materiaalgebruik is aanvaardbaar.

 

Tegen de voor- en achtergevel worden publiciteitspanelen aangebracht met het logo van de club. De reclamepanelen zijn in verhouding met het gebouw en zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het perceel is gelegen in een zone met middelgrote pluviale overstromingskans onder huidig klimaat (score D) en is gelegen in signaalgebied. Bij de bouw van het nieuwe kantinegebouw wordt hiermee rekening gehouden door een bouwveilig peil aan te houden van 4,20 m TAW. Daarnaast worden alle nieuwe verhardingen op de site voorzien in waterdoorlatend materiaal. Gezien het nieuwe bouwvolume een grotere footprint heeft dan de bestaande kantine gaat er circa 35 m3 (35.000 liter) aan ruimte voor water bij eventuele overstromingen verloren. Dit volume wordt gecompenseerd door de oppervlakte van de wadi groter te voorzien dan nodig is volgens de hemelwaterverordening.

 

Voor dit dossier werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst milieu. Dit advies luidt als volgt:

“Tot op heden waren er voor deze exploitatie geen milieuvergunningen noodzakelijk. Ook nu wordt in het aanvraagdossier geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn.

Er wordt wel op gewezen dat de nieuwe kantine groter zal zijn dan de bestaande en volgens de brandweer toegankelijk voor 363 personen tegelijk. De kantine is in gebruik tijdens de avonden, op woensdagnamiddag en tijdens het weekend. Het lozen van huishoudelijk afvalwater zou eventueel met deze grotere kantine de indelingsplichtige grens van 600 m³/jaar kunnen overschrijden. Ook moet dit grotere gebouw gekoeld en verwarmd worden.

Na ingebruikname van de vernieuwde site dient de exploitant op te volgen of er eventueel toch IIOA’s van toepassing zouden kunnen zijn en indien nodig de vergunning aan te passen.

Op basis van de informatie in het aanvraagdossier en indien rekening gehouden wordt met bovenstaande, is er vanuit milieutechnisch oogpunt geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.

 

Op de site wenst men in totaal 7 bomen te vellen waarvan 6 in functie van de bouw van de nieuwe voetbalkantine. Artikel 17 van de bouwcode stelt echter dat bij de inplanting van nieuwe constructies de aanwezige bomen maximaal behouden dienen te blijven. Om die reden werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst groen en begraafplaatsen. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

“De te rooien bomen moeten binnen hetzelfde perceel vervangen worden door een nieuwe hoogstammige boom, bij voorkeur inheems, met een stamomtrek van minimum 14/16 cm, gemeten op 1 m hoogte. Voorzien van een groeiplaats die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft zodat de boom zijn natuurlijke grootte en leeftijd kan halen en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte. Voorzie geen verharding, of een water- en luchtdoorlatende verharding in de toekomstige wortelzone van nieuwe bomen.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. De voorwaarden van de dienst groen en begraafplaatsen worden opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Conform artikel 26 van de bouwcode moeten functies anders dan wonen, voorzien worden van een afgescheiden ruimte voor afvalberging van minstens 4 m2 groot en voorzien van verluchting. Op de plannen van het nieuwe kantinegebouw wordt geen afvalberging opgetekend. Het is daarnaast niet duidelijk of in één van de andere gebouwen op de site een dergelijke afvalberging wel aanwezig is. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat in één van de gebouwen minstens een afvalberging moet worden ingericht die voldoet aan bovenstaand artikel van de bouwcode.

 

De aanvraag is strijdig met artikel 38 van de bouwcode. Volgens de bepalingen van dit artikel is het verplicht om de daken van meldings- of vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak indien ze een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minsten 20 m2. De daken van het nieuwe kantinegebouw en de dug-out worden niet voorzien van een groendak en zijn daardoor in strijd met bovenstaand artikel. De aanvrager wenst hierop gemotiveerd af te wijken maar dit kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet worden gevolgd. Het perceel is gelegen in een zone met middelgrote pluviale overstromingskans onder huidig klimaat (score D) en is gelegen in signaalgebied. Een groendak kan bij hevige regenval het regenwater tijdelijk helpen bufferen wat de waterhuishouding op de site ten goede komt. Mits het gebruik van filters kan het opgevangen hemelwater ook worden benut voor hergebruik. Op het inplantingsplan is te zien dat het platte dak van het nieuwe kantinegebouw deels wordt voorzien van zonnepanelen. De verplichting om een groendak te plaatsen geldt niet voor de oppervlakte die wordt ingenomen door de zonnepanelen. De overige oppervlakte dient wel te worden aangelegd als groendak. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

Voor de dug-out kan een afwijking worden toegestaan gelet op de aard van de constructie.

 

Tot slot wijkt de aanvraag af van enkele artikels van de verordening toegankelijkheid.

Het gebouw heeft een totale publiek toegankelijke oppervlakte die groter is dan 400 m2 waardoor de verordening van toepassing is op alle nieuw te bouwen publiek toegankelijke delen.  In voorwaarde zal opgelegd worden eveneens te voldoen aan artikels 20, 22 en 24 van de verordening.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Er dient in het volledige gebouw ASTRID indoordekking aanwezig te zijn.

3. De aanvraag dient te voldoen aan artikel 20, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid.

4. De voorwaarden van de dienst groen en begraafplaatsen, zoals opgenomen in het verslag, zijn strikt na te leven.

5. In één van de gebouwen op de site dient er een afgescheiden afvalberging van minstens 4 m2 en voorzien van verluchting te worden ingericht conform artikel 26 van de bouwcode.

6. De daken van de nieuwe voetbalkantine dienen aangelegd te worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.


Standpunt college

Het college sluit zich grotendeels aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt dat de overige oppervlakte van het groendak die niet wordt ingenomen door de voorziene zonnepanelen, dient te worden aangelegd als groendak.

Uit het dakenplan blijkt dat meer dan 3/4de van de totale dakoppervlakte wordt voorzien van zonnepanelen. Het college acht een afwijking op artikel 38 van de Bouwcode bijgevolg aanvaardbaar, op voorwaarde dat het dak van de nieuwe voetbalkantine wordt voorzien van een lichtkleurige dakbedekking.

Voorwaarde 6 wordt in die zin dan ook aangepast.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2023

Volledig en ontvankelijk

17 januari 2024

Start 1e openbaar onderzoek

26 januari 2024

Einde 1e openbaar onderzoek

24 februari 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

14 maart 2024

Start laatste openbaar onderzoek

26 maart 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

24 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 juni 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

30 juli 2024

Verslag GOA

15 mei 2024

Naam GOA

Gerd Cryns en Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Er werd niet voldaan aan de richtlijnen inzake het correct uitvoeren van het vereiste openbare onderzoek.

Gelet op de ruime omvang van het terrein in kwestie en de royale breedte waarmee het grenst aan het openbare domein (± 115 m) werden aan de aanvrager 2 affiches bezorgd, ter uithanging zowel aan linker- als aan rechterzijde (zijnde ter hoogte van de oprit van de parking, geheel rechts, en ter hoogte van de uitrit, geheel links; beide plaatsen grenzen aan het openbare domein).

Er dient geconstateerd te worden dat slechts 1 van beide affiches werd gebruikt en dat deze bovendien werd opgehangen op één van de (beweegbare) hekwerken die toegang verschaffen tot de speelzones, achteraan het bij het geheel horende parkeerterrein vooraan.

Hierdoor is in eerste instantie de affiche niet tot nagenoeg niet zichtbaar vanop het openbare domein, dit aangezien enerzijds het uitzicht beperkt wordt door verscheidene op de parking aanwezige manshoge hagen en anderzijds het feit dat de afstand tussen plaats van affichage en de openbare weg bij benadering 40 tot 45 m bedraagt. Bijkomend zou betreffende ook niet permanent zichtbaar zijn, gelet op de ophanging op een open- en sluitbaar object.

Er is dus ontegensprekelijk sprake van een foutieve uitvoering, dewelke een administratieve lus (met de organisatie van een nieuw openbaar onderzoek) noodzaakt, dit om elke vorm van procedurefout te vermijden.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

26 januari 2024

24 februari 2024

0

0

0

0

26 maart 2024

24 april 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Er dient in het volledige gebouw ASTRID indoordekking aanwezig te zijn.

3. De aanvraag dient te voldoen aan artikel 20, 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid.

4. De voorwaarden van de dienst groen en begraafplaatsen, zoals opgenomen in het verslag, zijn strikt na te leven.

5. In één van de gebouwen op de site dient er een afgescheiden afvalberging van minstens 4 m2 en voorzien van verluchting te worden ingericht conform artikel 26 van de bouwcode.

6. De daken van de nieuwe voetbalkantine te voorzien van een lichtkleurige dakbedekking.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.