De Houtenbrug in het district Antwerpen:
De Houtenbrug is een verkeersluwe straat, gesignaleerd met de verkeersborden F103 (begin voetgangerszone) en F105 (einde voetgangerszone).
Door de hoge frequentie van wildparkeren, alsook om het verkeersluwe karakter van deze straat te benadrukken wordt de huidige signalisatie aangevuld met jerseys en een F45b (doorlopende straat).
Uit onderzoek blijkt dat er nood is om deze verkeersluwe situatie te verduidelijken voor zowel burgers, als handhavers.
Bij de heraanleg van Klapdorp en Houtenbrug zal de voetgangerszone afgesloten worden met paaltjes. Met deze proefopstelling wordt die situatie al voor de heraanleg bereikt.
Als proefopstelling worden jerseys aangebracht ter hoogte van Klapdorp en een F45b aangebracht ter hoogte van de Huikstraat. Zo wordt het inrijden van de Houtenbrug onmogelijk gemaakt via Klapdorp, en wordt gelijktijdig de veiligheid van de voetgangers gevrijwaard. Houtenbrug blijft bereikbaar voor laden en lossen via de Huikstraat. Na het verstrijken van de termijn van zes maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het college keurt de proefopstelling in de Houtenbrug goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/ Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken, bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |