Terug
Gepubliceerd op 21/05/2024

2024_CBS_04329 - Klimaat & Leefmilieu. Lage-emissiezone - Gemeentelijk reglement. Wijziging bijlage 3 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_04329 - Klimaat & Leefmilieu. Lage-emissiezone - Gemeentelijk reglement. Wijziging bijlage 3 - Goedkeuring 2024_CBS_04329 - Klimaat & Leefmilieu. Lage-emissiezone - Gemeentelijk reglement. Wijziging bijlage 3 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 werd het decreet betreffende de lage-emissiezones (LEZ-decreet) definitief goedgekeurd. Dit decreet werd laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2019 (gepubliceerd op 17 juni 2019).

Op 26 februari 2016 keurde de Vlaamse regering het besluit betreffende lage-emissiezones (LEZ-besluit) goed. Dit besluit werd door de Vlaamse regering laatst gewijzigd op 22 september 2023 (gepubliceerd op 27 oktober 2023). De wijzigingen werden van kracht op 27 april 2024.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 398) keurde de gemeenteraad het reglement lage-emissiezone Antwerpen goed (LEZ-reglement). Dit reglement werd het laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 18 december 2023 (jaarnummer 845).

Op 1 februari 2017 ging de lage-emissiezone (LEZ) van start in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever.

Op 26 april 2024 keurde de Vlaamse regering een bijkomende wijziging aan het LEZ-besluit goed. De wijziging wordt van kracht vanaf het moment van publicatie in het Belgisch Staatsblad. 

Juridische grond

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Decreet betreffende lage-emissiezones van 27 november 2015, zoals bijgewerkt tot op heden.

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende lage-emissiezones van 26 februari 2016, zoals bijgewerkt tot op heden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Artikel 3.2 §3 van het gemeentelijk reglement lage-emissiezone Antwerpen bepaalt evenwel dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is om de lijst met relevante bewijsstukken voor registraties die geldig zijn vanaf 27 april 2024, zoals opgenomen in bijlage 3 van dit reglement, te wijzigen en/of aan te vullen.

Argumentatie

De Vlaamse regering keurde op 26 april 2024 een nieuwe regeling goed voor Belgische oldtimers ouder dan 30 jaar en buitenlandse voertuigen ouder dan 30 jaar. Deze voertuigen kunnen mits registratie een vrijstelling van de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissie bekomen.

Om de aanvraag tot vrijstelling te kunnen beoordelen, is een kopie van het inschrijvingsbewijs als bewijsstuk noodzakelijk. De bijlage 3 bij het gemeentelijk reglement lage-emissiezone Antwerpen wordt om deze reden gewijzigd.

De wijzigingen worden van kracht vanaf het moment dat het besluit van de Vlaamse regering van 26 april 2024 van kracht wordt.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS02 - Leefmilieu
2LMS0203 - Antwerpen wordt een natuur- en milieubewuste stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van bijlage 3 bij het gemeentelijk reglement lage-emissiezone Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college beslist dat de wijziging ingaat vanaf de inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones.

Artikel 3

Het college neemt kennis van de gecoördineerde versie van bijlage 3 bij het gemeentelijke reglement lage-emissiezone Antwerpen.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.