Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024037927 |
Gegevens van de aanvrager: | BV CoCo Fresh Tea & Juice Antwerpen met als adres Wiegstraat 8A te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Wiegstraat 8 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nrs. 1641D en 1641E |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie detailhandel op de gelijkvloerse verdieping naar reca; wijzigen van de functie wonen op de eerste verdieping naar detailhandel; regulariseren van de voorgevel; plaatsen van gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/12/2018: proces- verbaal (11002_2018_8226_VPV) voor een rechtzetting van aanvankelijk proces verbaal met proces verbaal nummer 11002_2018_7810_VPV;
- 24/10/2018: proces-verbaal (11002_2018_7810_VPV) voor wijzigingen uitvoeren in strijd met de op 30 oktober 2015 verleende stedenbouwkundige vergunning met referte AN1/B/20152118;
- 30/10/2015: vergunning (20152118) voor het verbouwen van 2 winkelpanden;
- 27/03/2015: weigering (2015174) voor het verbouwen van een winkelpand;
- 20/09/1968: vergunning (18#87937) voor een verbouwing;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Winkelhuis in neoclassicistische stijl https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4689.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning met complementaire handelsfunctie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning met complementaire reca en detailhandel:
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking:
- op 2,94 m hoogte boven het voetpadparement en schrijnwerk;
- doek van de zonneluifel komt 1 m uit de gevel gerold;
- aluminium gevelpaneel tegen de gevel boven de luifel van 2,47 m op 85 cm;
- losse letters van binnenuit verlicht met een totale lengte van 2,14 m en een hoogte van 48 cm;
- haakse reclame tussen de ramen van de eerste verdieping van 60 cm hoog, 48 cm breed en 8 cm dikte;
- haakse reclame van binnenuit verlicht;
- reclameborden met een oranje kleur en letters in een witte kleur;
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en herinrichten van een handelswoning met complementaire functie reca op het gelijkvloers en detailhandel op de eerste verdieping;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de voorgevel;
- plaatsen van gevelreclame.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 2 april 2024 | 2 mei 2024 | Gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 2 april 2024 | 12 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 april 2024 | 12 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 2 april 2024 | 8 april 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 2 april 2024 | 8 april 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
In CHE-gebied geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters rechtstreeks op de gevel. De letters worden geplaatst op een oranje plaat.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
De aanvraag is niet MER-plichtig.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Het advies van de Vlaamse Waterweg is gunstig.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een handelshuis. De eengezinswoning met complementaire handelsfunctie op het gelijkvloers en deels op de eerste verdieping wordt heringericht naar een kleinere woning op de verdiepingen met complementaire reca op het gelijkvloers en detailhandel op de eerste verdieping, waarbij de oppervlakte van deze complementaire functies nog minder dan 100 m² bedraagt. De functie wordt derhalve niet gewijzigd en blijft wonen.
RUP Binnenstad laat per gebouw naast wonen één nevenfunctie toe. Detailhandel is toegelaten op het gelijkvloers en de eerste verdieping. Reca enkel op het gelijkvloers. In de aanvraag zijn beide functies met elkaar verenigd in één handelszaak bij de woning. Vanuit deze visie is de aanvraag in overeenstemming met het RUP Binnenstad.
De stedelijke dienst Business en Innovatie gaf een gunstig advies:
“Gunstig advies voor het inrichten van een bubble tea-zaak met een combinatie van (take-away) verkoop van bubble tea (detailhandel) en een gedeelte met reca-functie (verbruiksruimte). De zaak neemt gelijkvloers de functie aan van reca en bovenliggend op de eerste verdieping een detailhandelsfunctie. De Beleidsnota Detailhandel 2020 duidt dit pand aan in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen. De aanvraag is conform deze beleidsvisie die handel en reca in deze zones wil clusteren en het mogelijk maakt dit op meerdere verdiepingen te organiseren.”
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een 19de-eeuws winkelhuis in neoclassicistische stijl, opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De houten winkelpui is recent en dateert van de laatste verbouwing in 2015. De aanvraag omvat een herinrichting van het gelijkvloers en de eerste verdieping, de plaatsing van een zonnetent en gevelreclame. Deze ingrepen doen geen onaanvaardbare afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand of de CHE-omgeving waarin het gelegen is en kunnen gunstig worden geadviseerd vanuit oogpunt monumentenzorg.
De oranje plaat achter de belettering is in strijd met artikel 33 van de bouwcode. In CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters. De losse letters moeten rechtstreeks op de gevel worden aangebracht. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. De eengezinswoning met handel op het gelijkvloers wordt heringericht. Op het gelijkvloers komt reca en op de 1ste verdieping detailhandel. De verdiepingen 2 en 3 blijven de eengezinswoning. De oppervlaktes van de reca en de detailhandel zijn zeer beperkt (< 500 m²), waardoor er geen parkeerbehoefte opgelegd wordt. De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Door de beperkte oppervlakte moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 maart 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 2 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 1 juni 2024 |
Verslag GOA | 8 mei 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.