Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024025655 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA NEW AZUGENA met als adres Handschoenmarkt 14 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Handschoenmarkt 14 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nrs. 2044A, 2044B en 2045_ |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van zonneschermen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/01/2024: weigering (OMV_2023108551) voor plaatsen van gevelterrassen met zonnetenten;
- 24/04/2023: proces-verbaal (11002_2023_153162_VPV) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder vergunning;
- 21/09/2016: vergunning (2016598) voor een open gevelterras;
- 20/04/2012: vergunning (3553#1174) voor een open gevelterras in een autovrije zone;
- 15/02/1988: vergunning (19881542) voor het verbouwen pui – 10.10.1987;
- 16/02/1973: vergunning (2134#6303) voor lichtreclame – 22.12.1972;
- 13/03/1936: toelating (18#4551) voor een gevelverandering;
- 13/04/1897: toelating (1897#406) voor een reclamebord;
- 15/02/1988: vergunning (86#8728730) voor het verbouwen van de gevelpui
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: De Gulden Tessche https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4429;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Sint-Jacop https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4428;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Roode Schuyte https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4107;
- 02/09/1976: beschermd als monument: De Gulden Tessche: bovengevel en daken https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6597;
- 02/09/1976: beschermd als monument: Sint-Jacop: bovengevel en daken https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6592.
Vergunde toestand
- functie: restaurant;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- winkelpui met winkelraam in hout;
- trapgevel in bak- en zandsteenbouw met speklagen;
- buitenschrijnwerk in hout;
- in- en uitgezwenkte trapgevel in zandsteen;
- decoraties, plint en elementen in blauwe harsteen;
- buitenschrijnwerk in hout;
- in wit bepleisterde lijstgevel;
- winkelpui met buitenschrijnwerk in hout;
- gevelbreed balkon op de eerste verdieping met gietijzeren borstwering;
- inrichting:
- open gevelterras met een lengte van 6,10 m en een diepte van 4,70 m aan de rechter perceelgrens en 5,30 m aan de linker perceelsgrens;
- terrasschermen met een diepte van 2,50 m;
- open gevelterras met een lengte van 5,50 m en een diepte van 4,10 m;
- terrasschermen met een diepte van 2,50 m.
Bestaande toestand
overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: restaurant;
- bouwvolume: conform de vergunde toestand:
- gevelafwerking:
- winkelpui met winkelraam in rood geschilderd hout;
- trapgevel in bak- en zandsteenbouw met speklagen;
- buitenschrijnwerk in rood geschilderd hout;
- in- en uitgezwenkte trapgevel in zandsteen;
- decoraties, plint en elementen in blauwe harsteen;
- buitenschrijnwerk in hout en in rood geschilderd hout op het gelijkvloers;
- wit bepleisterde lijstgevel;
- winkelpui in groen geschilderd hout;
- buitenschrijnwerk in rood geschilderd hout;
- gevelbreed balkon op de eerste verdieping met gietijzeren borstwering;
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevels;
- plaatsen van gevelterrassen met zonnetenten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 4 maart 2024 | 10 april 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 4 maart 2024 | 5 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 4 maart 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 maart 2024 | 15 maart 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 4 maart 2024 | 20 maart 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 4 maart 2024 | 20 maart 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r), artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het plaatsen van een terras/zonnetent aan een bestaande horecazaak gelegen in de afgebakende strategische horecakern Historisch Centrum. Bij de beoordeling van deze aanbouw, moet worden gekeken naar het terrasreglement dat de richtlijnen hiervoor uitzet. In het reglement zijn een aantal voorwaarden gekoppeld, waarbij we verwijzen naar artikel 14 (overkapping) en artikel 17. De stedelijke dienst Business en Innovatie geeft een gunstig advies op voorwaarde dat het terras conform het Algemeen reglement privatieve inname openbaar domein open horecaterrassen, of kortweg terrasreglement wordt uitgevoerd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er werden in 2013 en 2023 toelatingen verleend voor het plaatsen van open gevelterrassen. De terrassen moeten voldoen aan het terrasreglement. Dit reglement bepaalt onder meer dat terraselementen wegneembaar moeten zijn en de vrije inkijk op het terras en de achterliggende horecazaak niet mogen belemmeren. Afbakeningen zijn enkel toegestaan aan de zijkanten van het terras, haaks op de gevel en met een maximale hoogte van 1,60 meter. Zijflappen bevestigd aan de overkapping zijn niet toegestaan. Constructies die volledig gesloten zijn, door bijvoorbeeld andere afbakeningen en overkappingen te combineren, zijn niet toegestaan. De aanvraag is op meerdere vlakken in strijd met deze bepalingen. In de nota van de architect wordt nog steeds vermeld dat er (oprolbare) zijflappen zijn en op de plannen staan de steunpalen (regenwaterafvoeren volgens de nota) nog steeds tot op de grond getekend, in strijd met artikel 13 van de bouwcode.
De stedelijke dienst Publieke Ruimte adviseert ongunstig over de aanvraag:
“SW/PR stelt vast dat de zonnetent nog steeds niet voldoet aan het terrasreglement en het gemeenteraadbesluit betreffende winterterrassen op de Handschoenmarkt. De overkapping lijkt in overtreding te zijn met artikels 14, 15 als 17 van het terrasreglement.”
Dit advies wordt integraal bijgetreden gezien de strijdigheden met het terrasreglement.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op drie panden die zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De bovengevels en bedaking van de panden Oude Koornmarkt 17 en 19 zijn bijkomend beschermd als monument.
Het agentschap Onroerend Erfgoed gaf geen advies binnen de vastgestelde termijn.
De stedelijke dienst Monumentenzorg gaf een ongunstig advies over de aanvraag:
“Men wenst twee zonnetenten (zijde Oude Koornmarkt) die met staven bovenaan de zonnetenten werden bevestigd in de gevels en afsteunen op het openbaar domein, te regulariseren. De aansluiting van de zonnetenten tegen de gevels werd afgewerkt met een zwarte plastieken bache zoals op de foto’s zichtbaar.
Langs de zijde van de Handschoenmarkt werd er een gelijkaardige zonnetent afsteunend op het openbaar domein geplaatst, de bevestigingen langs de bovenzijde zijn bevestigd onder het hekwerk van het balkon op de eerste verdieping.
De zonnetenten werden geplaatst zonder omgevingsvergunning, er werd een PV opgemaakt.
Door het plaatsen van de huidige zonnetenten en constructies zijn de gevels niet meer als geheel afleesbaar. Vanuit erfgoedoogpunt zijn de huidige zonnetenten met bijhorende constructies (de bevestigingen langs de bovenzijde van de zonnetenten en de steunpunten op het openbaar domein) niet regulariseerbaar. Er is op geen enkele manier rekening gehouden met de erfgoedwaarde van de panden noch met de erfgoedwaarde van de omgeving. Dergelijke constructies tasten de straatbeeldkwaliteit van deze waardevolle historische context sterk aan. Een regularisatie is dus vanuit erfgoedoogpunt niet aanvaardbaar.
Principieel is er geen bezwaar tegen het plaatsen van zonnetenten die voldoen aan het terrasreglement, er dient bij de plaatsing wel rekening gehouden te worden met de erfgoedwaarde van de panden.
Bijkomend wordt ook verwezen naar het terrasreglement waarin duidelijk gesteld wordt dat een zonnetent een oprolbaar, inklapbaar of inschuifbaar scherm is boven raam- en/of deuropeningen dat bescherming tegen zon en regen biedt, al dan niet over de volledige breedte van de gevel zonder steunpunt op de grond.
De huidige zonnetenten voldoen hier niet aan en zijn bijgevolg niet regulariseerbaar.”
De plannen t.o.v. de vorige aanvraag bleven ongewijzigd. De constructie bovenaan de zonnetenten is bijzonder beeldverstorend. Langs de zijde van de Handschoenmarkt werd de constructie nu onder het balkon bevestigd, zonder herstel van de schade aan het hekwerk van het balkon. De constructie is nog steeds op twee of meer steunen bevestigd in het openbaar domein, zichtbaar op de toegevoegde foto’s, hoewel de nota anders vermeldt. Enkel de reclame werd verwijderd langs de zijde Handschoenmarkt met beschadigingen aan de bovengevel tot gevolg en slordig herstel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd. Ook de brandweer maakt bezwaar tegen het ‘winterproof’ maken van de terrassen: het dichtmaken door middel van plastieken zijflappen en andere afbakeningen is niet toegestaan. De diepte van afbakeningen en uitval van de overkappingen mag nergens meer dan 4,50 meter bedragen, in de aanvraag is de diepte 4,70 meter tot 5,30 meter. Er moet ook een obstakelvrije doorgang van 1,50 meter naar de toegang zijn.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 februari 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 4 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 mei 2024 |
Verslag GOA | 16 april 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.