Terug
Gepubliceerd op 10/06/2024

2024_CBS_04782 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171832. Offerandestraat 16. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04782 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171832. Offerandestraat 16. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_04782 - Omgevingsvergunning - OMV_2023171832. Offerandestraat 16. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023171832

Gegevens van de aanvrager:

de heer Narpal Kalra met als adres Liefkenshoek 2 te 2980 Zoersel

Ligging van het project:

Offerandestraat 16 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 571W17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

het omvormen van een handelshuis

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          04/03/2005: vergunning (20044186) voor het regulariseren van het verbouwen van de voorgevel;

-          22/06/1962: vergunning (19621264) voor een winkelpui vernieuwing;

-          03/12/1941: toelating (18#14782) voor het wijzigen van de gelijkvloerse verdieping, de voorgevel en het portaal;

-          25/10/1929: toelating (1929#34441) voor gevelveranderingen;

-          30/12/1927: toelating (1927#28823) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand  

-          functie:

  • wonen - handelswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder de kroonlijst met plat dak; 
  • teruggetrokken daklaag;
  • bouwhoogte is 13,85 m; bouwdiepte is 13,62 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel geel geschilderd;
  • buitenschrijnwerk in lichtpaarse kleur;
  • gevelafwerking in houten panelen in witte kleur;
  • zonneluifel;
  • vitrine in wit aluminium;
  • etalage op de gelijkvloerse verdieping (waardoor inkomdeur dieper in het perceel ligt);

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouw perceel.

 

Bestaande & nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;
  • detailhandel – winkel;

-          bouwvolume:

  • gewijzigde interne trap (die niet intern verbonden is met de handelsfunctie);

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in wit pvc;
  • inkomdeur gebouw ligt aan de rooilijn;

-          inrichting ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          het omvormen van een handelshuis naar een handelsgelijkvloers en bovengelegen woning;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

21 maart 2024

2 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften, artikel 1 zone voor wonen - (wo), artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP 2060).

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21: minimale hoogte van ruimten:
    • De slaapkamer op de derde verdieping heeft slechts een vrije hoogte van 2 meter;
  • Artikel 24: minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    • Er is onvoldoende rechtstreekse lichtinval in de keuken ter hoogte van de eerste verdieping;
  • Artikel 40: privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen
    • Er is geen gescheiden rioolstelsel DWA en RWA aanwezig;
  • Artikel 43: Septische putten
    • De septische put wordt gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid – Woningtypologie

Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een handelshuis tot een handelsgelijkvloers en een bovengelegen woning.

In de vergunde toestand is de voorzijde van het gelijkvloers een complementaire functie aan het wonen. Door de interne verbinding te supprimeren wordt de ééngezinswoning opgedeeld in een gelijkvloerse handelszaak en een appartement.

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen naar de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen.

Het omvormen van de woning naar een handelsgelijkvloers en een bovenliggend appartement is bijgevolg onaanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het lichtpaars gekleurde buitenschrijnwerk wordt vervangen door schrijnwerk in wit pvc. Deze materiaalkeuze is inpasbaar in de omgeving en aanvaardbaar. De dieper liggende inkom op het gelijkvloers wordt gelijk getrokken met de rooilijn. Deze wijziging zou aanvaardbaar zijn mits een aanvaardbare interne indeling. Dit is niet het geval in voorliggend project.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Licht, lucht en zicht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke verblijfsruimte.

De keuken heeft geen rechtstreekse lichtinval, luchttoevoer en zichten. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

 

De slaapkamer op de derde verdieping heeft slechts een vrije hoogte van 2 meter. Dit is onvoldoende om enige leefkwaliteit te kunnen garanderen en stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Uit de toelating die dateert uit 1929 kunnen we afleiden dat de derde verdieping vergund is als ‘duivenhok’.

 

Daarnaast is er sprake van een overmaatse berging en een nachtgedeelte dat qua oppervlakte niet in verhouding staat tot het leefgedeelte.

 

De gelijkvloerse handelszaak en de kelder worden zoals eerder aangehaald afgesplitst van de bovengelegen woning door het voorzien van twee aparte inkomdeuren. De toegang naar de woning beschikt over onvoldoende kwaliteit in verhouding tot de omvang van de woning.

 

Bijgevolg is er sprake van een onaanvaardbare interne indeling.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.


Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

De voorgestelde wijzigingen zijn miniem in functie van de parkeerbehoefte. De parkeerbehoefte van voorgestelde wijzigingen is bijgevolg 0.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 december 2023

Volledig en ontvankelijk

21 maart 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 juni 2024

Verslag GOA

5 juni 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.