Het districtsbestuur plant een heraanleg van de Cliviastraat, Lotusstraat en Chrysantenstraat en wil daarbij meer ruimte maken voor groen en water. Dit wordt positief ervaren door de bewoners van de betrokken straten.
Tevens wordt voorzien dat deze straten enkel richting worden:
Dit kan evenwel niet los gezien worden van het project van de paardenwei aan het Hof Van Mols. Daarvan voorziet het mobiliteitsplan een knip aan het Karel Mestdaghplein.
Blijft het na deze knip voor het verkeer komende van de Cyriel Buyssestraat nog mogelijk om via de Lodewijk Mortelmansstraat naar de Valaarstraat te rijden?
Als dat niet het geval zou zijn, dreigt al het verkeer vanuit de Cyriel Buyssestraat én de Julius De Geyterstraat via de Lotusstraat te worden geleid i.p.v. de veel bredere Valaarstraat. Heeft uw college in dat geval gedacht aan aangepaste maatregelen?
Het belang van deze verkeerstroom mag zeker niet worden onderschat. Uit straatvinken 2022 blijken volgende cijfers
Omwille daarvan is het van cruciaal belang dat het verkeer van op het rondpunt op het Karel Mestdaghplein via de L. Mortelmansstraat naar de Valaarstraat kan blijven rijden, zoals dat vandaag het geval is. Kan het districtsbestuur officieel bevestigen dat deze passage mogelijk zal blijven na de werken binnen het project van de Hof Van Mols?
Indien dat niet het geval is, welk bestuur beslist dan uiteindelijk over het mobiliteitsplan dat bij het project van het Hof Van Mols hoort?
Zal het districtscollege Wilrijk dan in ieder geval proactief advies geven dat het verkeer van op het rondpunt op het Karel Mestdaghplein via de L. Mortelmansstraat naar de Valaarstraat moet kunnen blijven rijden ?
Interpellaties met jaarnummer 2024_IP_0048 en 2024_IP_00049 worden samen behandeld.
Districtsraadsleden Luc Eliaerts (Groen) en Lien Moens (PVDA) lichten de interpellaties toe.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Lien Moens (PVDA) stelt nog een bijkomende vraag.
wo 20/03/2024 - 10:48