De districtsraad vergaderde op 1 februari 2024.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 1 februari 2024 goed.
De Atomiumlaan in het district Wilrijk:
Omdat de functie van de Atomiumlaan voor een groot deel aanleunt bij een hoofdindustriestraat, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om de straat als voorrangsbaan in te richten. Bij plaatsonderzoek werd tevens vastgesteld dat aan de parkeerplaatsen ter hoogte van de Kleine Doornstraat (naast de voorsortering) geen schijfparkeren geldt, dit werd uit het reglement verwijderd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Atomiumlaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 27 april 2018 (jaarnummer 3926).
De Jules Moretuslei in het district Wilrijk:
Op vraag van het district Wilrijk wordt een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Moretuslei in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 24 november 2023 (jaarnummer 8364).
De De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken:
Op 15 oktober 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de De Bruynlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Bruynlaan in de districten Wilrijk en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 11 januari 2019 (jaarnummer 235).
De Floraliënlaan in de districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Floraliënlaan in de districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 19 januari 2024 (jaarnummer 436).
Sinds 1 januari 2024 wordt de wekelijkse openbare vrijdagmarkt op het Michel Willemsplein niet langer georganiseerd. De laatste markthandelaar met een abonnement op deze wekelijkse openbare vrijdagmarkt heeft het abonnement opgezegd per 1 januari 2024. Op de wachtlijst staan ook geen andere markthandelaars die geïnteresseerd zijn in een marktstandplaats op deze markt. Aangezien er geen vaste abonnementhouders meer over zijn op deze markt, die normaal plaatsvindt op vrijdag tussen 8.00 uur - 13.00 uur, gaat de markt niet langer door. Concreet betekent dit dat er zich geen handelaars melden op het terrein waardoor ook inzet vanuit de diensten Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren/Markten en Foren, Stadsbeheer/Stadsreiniging en de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid niet langer nodig is.
Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Artikel 3 §2 van het stedelijk politiereglement - reglement voor de openbare markten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022 (jaarnummer 770) bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het inrichten, wijzigen of stopzetten van een lokale openbare markt.
Aangezien de wekelijkse gemengde vrijdagmarkt op het Michel Willemsplein niet langer wordt georganiseerd, wordt deze markten officieel stopgezet. Met het stopzetten van de markten vervallen de taken van de betreffende stedelijke diensten, gekoppeld aan het organiseren van de markten. Door het officieel stopzetten kan de markt ook uit de GIS-lagen worden verwijderd zodat het terrein tijdens marktdagen terug beschikbaar wordt voor andere innames openbaar domein.
De districtsraad keurt het stopzetten van de wekelijkse gemengde vrijdagmarkt op het Michel Willemsplein goed.
De districtsraad geeft opdracht aan:
Dienst: | Taak: |
SB/EFMF/MF | Om het Michel Willemsplein uit het stedelijk overzicht van openbare markten in Antwerpen te halen |
District/wijkoverleg | Om de buurtbewoners te informeren omtrent de stopzetting van de openbare lokale markt |
SB/BOF | Om elektriciteitsaansluitingen en nadarhekken waar nodig te verwijderen |
SB/SR | Om het Michel Willemsplein uit de planning van te reinigen marktterreinen te halen |
SW/B&O/VDC | Om signalisatie om het marktterrein verkeers- en parkeervrij te houden op marktdagen waar nodig te verwijderen |
PZA | Om de taak het parkeervrij houden van het marktterrein op het Michel Willemsplein te schrappen |
Het districtscollege keurde op 16 juli 2007 de wijze van communicatie van de bestuurshandelingen van de adviesraden goed (jaarnummer 2247). De verslagen van de vergaderingen worden bezorgd aan de bevoegde districtsschepen, de secretariaten van de andere adviesraden en de districtssecretaris voor mededeling aan het districtscollege en de districtsraad.
Op 16 december 2013 (jaarnummer 828) keurde de gemeenteraad onder andere het kader voor de vernieuwde werking van de adviesraden voor cultuur, jeugd, sport en senioren goed.
Op 5 december 2013 (jaarnummer 85) keurde de districtsraad de vernieuwde werkwijze goed voor het adviesorgaan cultuur.
Op 5 juni 2014 (jaarnummer 59) keurde de districtsraad de vernieuwe werkwijze goed voor het adviesorgaan sport.
Op 9 oktober 2014 (jaarnummer 104) keurde de districtsraad de oprichting van de districtsjeugdraad Wilrijk als adviesraad goed.
Op 4 december 2014 (jaarnummer 128) keurde de districtsraad het specifiek werkkader goed voor de Wilrijkse Adviesraad Senioren.
In het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat het district bevoegd is voor lokale inspraak en participatie.
Het is wenselijk dat het districtscollege en de districtsraad kennis nemen van de verslagen van de vergaderingen van de verschillende adviesraden.
De districtsraad neemt kennis van de volgende verslagen:
organisatie | datum vergadering |
Jeugdraad Wilrijk | 16 oktober 2023 20 november 2023 18 december 2023 |
Wilrijkse Adviesraad voor Senioren | 6 november 2023 |
Sportraad | Geen |
Adviesraad cultuur | Geen |
Nu, een jaar later, is de energiecrisis voorbij. Open Vld Wilrijk zou daarom graag zien dat deze maatregel wordt teruggedraaid.
Daarom wil Open Vld Wilrijk vandaag vragen of:
Met vriendelijke groeten
Werner Theuns
Districtsraadslid Werner Theuns (Open vld) licht zijn interpellatie toe.
Districtsraadsleden Werner De Grés (Vlaams Belang) en Xeno Wauters (N-VA) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft antwoord.
wo 20/03/2024 - 10:38Geachte districtsburgemeester,
Beste Kristof,
Via Hoplr bereiken er ons meer en meer signalen over "wildparkeerders" in de wijk Neerland. Het is ondertussen zo ernstig dat er voor vele bewoners bij thuiskomst van het werk, doorgaans tussen 17:00u - 20:00u nog moeilijk plaats te vinden is. Zelfs geen toegang tot hun eigen inpandige garage mogelijk is.
Bij navraag aan verschillende bestuurders/wildparkeerders (voornamelijk werknemers van Atlas Copco) en dit om 22:05u na de late shift blijkt er een parkeertekort op de parking van Atlas Copco bij aanvang van hun (late) shift welke een aanvang neemt om 14:00u. Daardoor zijn deze werknemers genoodzaakt om in de omliggende straten hun heil te zoeken.
In het verleden was er reeds sprake, waren er plannen bij Atlas Copco om tijdens de werken op hun terreinen, aan de Kleine Doornstraat/Dijkstraat ter hoogte van de Atomiumlaan een tijdelijke extra parkeerzone voor de werknemers in te richten.
Kan het DC bevestigen dat er wel degelijk extra parkeerplaatsen gaan gerealiseerd worden en of er nog plannen in die richting zijn en voor wanneer de buurt deze kan verwachten.
Indien het DC op deze vragen momenteel geen antwoord kan bieden (wat mij ten zeerste zou verbazen), kan zij dan een collegiaal schrijven sturen aan Atlas Copco om te vragen naar een StaVaZa.
Met vriendelijke groeten,
Werner Theuns
Districtsraadslid Werner Theuns (Open vld) licht de interpellatie toe.
Districtsraadsleden Marleen Verbruggen (CD&V), Xeno Wauters (N-VA) en Werner De Grés (Vlaams Belang) houden een tussenkomst.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA) geeft een antwoord.
wo 20/03/2024 - 10:39‘We zetten in op ledverlichting aan zebrapaden’
(bestuursakkoord/mobiliteit)
2022_SV_00034 - Schriftelijke vraag van raadsleden Omar Al Jouaidi, Martine Depauw: Led zebrapad sint-bavostraat
Op 8/2/22 stuurden wij een schriftelijke vraag om te melden dat de ledverlichting aan de Sint-Bavostraat al geruime tijd niet meer werkte.
Tot op heden werkt deze ledverlichting nog steeds niet?
- zullen hier herstellingswerken uitgevoerd worden?
- zijn er nog andere zebrapaden waar ledverlichting zal voorzien worden?
- kan dit bij heraanleg van straten automatisch mee voorzien worden?
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Xeno Wauters (NV-A) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open vld) antwoordt.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) licht nog verder toe.
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) houdt nog een wederwoord.
wo 20/03/2024 - 10:41Het betegelde fietspad van de Boekstraat wordt momenteel uitgebroken en zou geasfalteerd worden.
Kan de bevoegde schepen toelichten welke criteria toegepast worden, maw, waarom uitgerekend het fietspad Boekstraat nu geasfalteerd wordt?
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Luc Eliaerts (Groen) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open vld) antwoordt.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) licht nog verder toe.
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) houdt nog een wederwoord.
wo 20/03/2024 - 10:43…
Nieuwe eigenaar Marc Coucke wil ijsbaan Antarctica in Wilrijk slopen.
Wilrijk - Het investeringsbedrijf Alychlo van ondernemer Marc Coucke heeft de ijsbaan Antarctica gekocht. Het gebouw sloot vorig jaar wegens veiligheidsredenen. Alychlo wil er een recreatiegebied bouwen, maar die plannen bevatten geen nieuwe ijspiste.
Onnodig te zeggen dat de afbraak van de ijsbaan Antarctica een zeer spijtige zaak is.
Heeft het college weet van het geplande recreatiegebied? wat omvat dit?
Wordt de verkeersafwikkeling nauwlettend bekeken?
Wat met het nu ondermaatse openbaar vervoer naar de site?
Wat zal de impact zijn op de site kinderboerderij?
Wordt de ‘groenverbinding’ kinderboerderij/snowworld/schoonselhof/planetarium fort onverminderd uitgewerkt?
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Xeno Wauters (NV-A) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Robert Moens (NV-A) antwoordt.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) licht nog verder toe.
wo 20/03/2024 - 10:44Geachte ,
De toestand van het voetpad tussen de Kortestraat en Karel Poma Straat is zeer zwaar beschadigd.
Dit door het aan en af rijden van zeer zwaar vrachtverkeer.Deze kleine straatjes zijn daar niet tegen bestand .
Wanneer wordt dit stuk voetpad terug heraangelegd?
Zou er in de toekomst signalisatie kunnen voorzien worden om deze zware vrachtwagens om te leiden ,want anders zal dit stuk voetpad
keer op keer beschadigd worden .
Eventueel paaltjes voorzien opdat de lichtere vrachtwagens toch beter hun bocht zouden nemen .
Tenslotte meer controleren in deze betreffende wijk op inbreuken van te zware ladingen en te grote vrachtwagens
Dank .
.
Districtsraadslid Werner De Grés (Vlaams Belang) licht de interpellatie toe.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open vld) antwoordt.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) licht nog verder toe.
Districtsraadslid Werner De Grés (Vlaams Belang) houdt een wederwoord.
wo 20/03/2024 - 10:45Op een infomoment dat doorging op 22 februari konden omwonenden en geïnteresseerden het eerste ontwerp van heraanleg ontdekken en hun mening geven.
Groenbouwers en Buurtbouwers waren ook aanwezig.
De opkomst was groot, vele bewoners maakten inderdaad opmerkingen en gaven hun mening.
1. Over het experiment bermparkeren
vele bewoners gaven hierover commentaar, duidden de problematiek, …
Vraag:
Met de mening van de omwonenden wordt blijkbaar geen rekening gehouden.
Maandag 26 februari werden in de Cliviastraat borden geplaatst, meldende dat vanaf 29/2 wegmarkeringen zullen aangebracht worden. Pas op woensdag 28 februari, vinden de bewoners van de bloemenstraten een brief in de bus waar de werken en de nieuwe rijrichting aangegeven wordt.
Werd er effectief rekening gehouden met de geformuleerde aanpassingen en voorstellen door de bewoners gemeld op het infomoment?
2. Heraanleg bloemenstraten
Twee opties werden voorgesteld en de bewoners mochten hun voorkeur kenbaar maken.
Vragen:
- bij de heraanleg worden geen fietsenstallingen voorzien?
- op de voorgestelde opties werd geen rijrichting aangeduid? Waarom niet?
- de gebruikte straatplannen zijn blijkbaar achterhaald en niet altijd correct (inritten), waarom niet?
- zal er wel degelijk rekening gehouden worden met de opmerkingen en aanvullingen die door de bewoners gegeven werden?
- wordt er rekening gehouden met de ruimere veranderende omgeving? Bv. Project matexi, project valaarwei…
- de enorme parkeerdruk ontstaat ook door het nabije betalende parkeren, hoe kan dit opgevangen/niet opgevangen worden?
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) licht de interpellatie toe.
Districtsraadslid Xeno Wauters (NV-A) houdt een tussenkomst.
Districtsschepen Alexandra D'Archambeau (Open vld) antwoordt.
Districtsraadslid Martine Depauw (Vooruit) stelt nog een bijkomende vraag.
Districtsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) licht nog verder toe.
wo 20/03/2024 - 10:47Het districtsbestuur plant een heraanleg van de Cliviastraat, Lotusstraat en Chrysantenstraat en wil daarbij meer ruimte maken voor groen en water. Dit wordt positief ervaren door de bewoners van de betrokken straten.
Tevens wordt voorzien dat deze straten enkel richting worden:
Dit kan evenwel niet los gezien worden van het project van de paardenwei aan het Hof Van Mols. Daarvan voorziet het mobiliteitsplan een knip aan het Karel Mestdaghplein.
Blijft het na deze knip voor het verkeer komende van de Cyriel Buyssestraat nog mogelijk om via de Lodewijk Mortelmansstraat naar de Valaarstraat te rijden?
Als dat niet het geval zou zijn, dreigt al het verkeer vanuit de Cyriel Buyssestraat én de Julius De Geyterstraat via de Lotusstraat te worden geleid i.p.v. de veel bredere Valaarstraat. Heeft uw college in dat geval gedacht aan aangepaste maatregelen?
Het belang van deze verkeerstroom mag zeker niet worden onderschat. Uit straatvinken 2022 blijken volgende cijfers
Omwille daarvan is het van cruciaal belang dat het verkeer van op het rondpunt op het Karel Mestdaghplein via de L. Mortelmansstraat naar de Valaarstraat kan blijven rijden, zoals dat vandaag het geval is. Kan het districtsbestuur officieel bevestigen dat deze passage mogelijk zal blijven na de werken binnen het project van de Hof Van Mols?
Indien dat niet het geval is, welk bestuur beslist dan uiteindelijk over het mobiliteitsplan dat bij het project van het Hof Van Mols hoort?
Zal het districtscollege Wilrijk dan in ieder geval proactief advies geven dat het verkeer van op het rondpunt op het Karel Mestdaghplein via de L. Mortelmansstraat naar de Valaarstraat moet kunnen blijven rijden ?
Interpellaties met jaarnummer 2024_IP_0048 en 2024_IP_00049 worden samen behandeld.
Districtsraadsleden Luc Eliaerts (Groen) en Lien Moens (PVDA) lichten de interpellaties toe.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Lien Moens (PVDA) stelt nog een bijkomende vraag.
wo 20/03/2024 - 10:48De twee op til zijnde projecten langs de Boomsesteenweg, nl Matexi en het AG Vespa project ‘Hof Van Mols’, zorgen al enige tijd voor beroering in de omliggende wijk. Nog steeds terecht blijft het verzet tegen bouwen op schaarse open ruimte, daarbij komt grote bezorgdheid rond de verkeersafwikkeling in de wijk door de twee projecten samen.
Op de commissie van 8/1/2024 werd tijdens de toelichting door de directrice van AG Vespa bevestigd dat er niets beslist wordt zo lang het mobiliteitsonderzoek niet is afgerond. Dat onderzoek zou zijn opgestart en daarbij meteen de eerste vraag: wanneer zijn de resultaten te verwachten voor bespreking op de raad?
Zeer recent is ook het project van heraanleg van een aantal Bloemenstraten (Cliviastraat, Chrysantenstraat en Lotusstraat) opgestart. Eerste infomoment ging door op 22/2, er waren zo’n 40 aanwezigen voor de 3 straten samen.
Dat project start eerst met een proefopstelling voor aanpassing van de circulatie. De Lotusstraat, Clivastraat en Chrysantenstraat worden enkel richting, en die aanpassing komt er in functie van het parkeren langs beide zijden van de weg.
Deze wijziging in circulatie is echter niet los te zien van het project ‘Hof van Mols’ waarbij ook een nieuw circulatieplan hoort, met meerbepaald een voorgestelde knip van het Karel Mestdaghplein.
Die knip is op een infovergadering van 28/9/2023 rond het project Hof Van Mols voor de eerste keer tevoorschijn gekomen, en blijft sindsdien circuleren.
In november 2023 is het voorontwerp voor het project Hof Van Mols in district Antwerpen goedgekeurd, maar voor zover we weten zonder onderzoek naar de mobiliteit in de brede omgeving. Mobiliteit die zeer zeker impact zal hebben op grondgebied Wilrijk.
Op onderstaande afbeeldingen is te zien hoe het project is voorgesteld aan district Antwerpen. Merk op dat er geen enkele aanduiding te zien is aan de westzijde van het Karel Mestdaghplein.
Nochtans is het net dat ontbrekende stuk dat zal bepalen of de Bloemenstraten nog leefbaar blijven of niet. Want wat gebeurt er als men niet meer via het Mestdaghplein naar de Valaarstraat kan? Dan komt dat verkeer in de Cliviastraat en de Lotusstraat terecht. Straten waarin het district net investeert om ze leefbaarder, groener, en veiliger te maken.
150 inwoners van de Bloemenstraten ondertekenden een petitie om hun bezorgdheid aan het college duidelijk te maken, dus veel meer dan de 40 mensen die bereikt werden met het infomoment. Zij willen u de handtekening graag overhandigen op deze raad, met de dringende vraag de twee projecten niet los van elkaar te zien of te laten doorgaan, maar het bredere mobiliteitsonderzoek af te wachten en de bewoners van de Bloemstraten te betrekken in wat zal volgen.
Interpellaties met jaarnummer 2024_IP_0048 en 2024_IP_00049 worden samen behandeld.
Districtsraadsleden Luc Eliaerts (Groen) en Lien Moens (PVDA) lichten de interpellaties toe.
Districtsraadsburgemeester Kristof Bossuyt (NV-A) geeft een antwoord.
Districtsraadslid Lien Moens (PVDA) stelt nog een bijkomende vraag.
wo 20/03/2024 - 10:52