Op 10 maart 2017 (jaarnummer 1716) keurde het college het Masterplan Park Brialmont goed.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG Vespa) goed. Hierin zijn afspraken gemaakt over de opdracht door de stad Antwerpen aan AG Vespa voor het begeleiden van stadsprojecten. Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 is een overzicht gemaakt van gebudgetteerde stadsprojecten die AG Vespa zal begeleiden tot realisatie.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3084) keurde het college, in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG Vespa voor het begeleiden van het project Park Brialmont Fase 2 goed. Het project omvat de heraanleg van het openbaar domein in het Brilschanspark en het natuurreservaat Wolvenberg.
Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8338) keurde het college de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 7 augustus 2023 (jaarnummer 00519) keurde het directiecomité van AG Vespa de gunning van de werken 'heraanleg Park Brialmont Fase 2' goed.
Op 19 april 2024 (jaarnummer 03368) keurde het college het geactualiseerde projectbudget van Park Brialmont Fase 2 goed.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
Het Masterplan Park Brialmont uit 2017 beschrijft een gezamenlijke toekomstvisie voor drie groengebieden in het district Berchem, zijnde De Villegas, Wolvenberg en Brilschans. De ambitie van het Masterplan is om een verenigd park te ontwikkelen in het hart van Berchem, dat bovendien deel uitmaakt van het Bosschagelandschap langsheen de ringzone. Om de samenhang van de drie groengebieden te versterken wordt een identiteit naar voor geschoven, gebaseerd op de bestaande sterktes, namelijk erfgoed en natuur. Het Masterplan deelt het park onder in acht deelzones en bevat een raming per deelzone voor een gefaseerde uitvoering.
Voor de realisatie van Park Brialmont Fase 2 werd een projectbudget voorzien van 6.967.460,15 EUR inclusief btw.
De opdracht van de werken 'heraanleg Park Brialmont Fase 2' werd gegund voor een bedrag van 4.888.845,72 EUR inclusief btw en 10% onvoorziene kosten.
De realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd door AG Vespa.
onvoorziene kosten tijdens de werken
Ten gevolge van overschrijding van vermoedelijke hoeveelheden, onvoorzienbare en voorzienbare meerwerken en prijsherziening is er een overschrijding van de 10% onvoorziene kosten tijdens uitvoering zoals voorzien in het projectbudget, namelijk 444.440,53 EUR inclusief btw. Bij voorlopige oplevering werd het budget voor onvoorziene kosten overschreden met 824.568,02 EUR inclusief btw.
A) Gedurende de werken is er door prijsherziening van materialen en lonen een stijging in de bouwkost ter waarde van 374.210,86 EUR inclusief btw. Een overzicht van de prijsherzieningen per vorderingsstaat:
vorderingsstaat | herziening (EUR inclusief btw) |
VS01 - oktober 2023 | 67.788,01 |
VS02 - november 2023 | 69.670,78 |
VS03 - december 2023 | 89.098,45 |
VS04 - januari 2024 | 58.009,77 |
VS05 - februari 2024 | 63.136,59 |
VS06 - maart 2024 | 17.145,03 |
VS07 - april 2024 - voorlopige oplevering | 9.362,22 |
B) Gedurende de werken zijn er onvoorzienbare en voorzienbare meerwerken toegekend ter waarde van 220.519,66 EUR inclusief btw. De grootste meerkosten zijn: de uitvoering van een fietspad met boomkratten, de aanplant van bosgoed, de uitvoering van de vlonderconstructies met een dikkere leuning, de plaatsing van betonplaten voor meubilair, het hydraulisch inzaaien van gras en de plaatsing van wachtleidingen en kolken.
Een overzicht van de meerwerken is terug te vinden in bijlage.
De meerwerken voor de aanleg van een bijkomende trap aan de Berchembrug in Brilschans, ter waarde van 245.497,90 EUR inclusief btw, werden reeds opgenomen bij voorgaande actualisatie van het projectbudget als onderdeel van de ambitieverhoging in mobiliteit. Aldus worden deze meerkosten niet opnieuw in rekening gebracht.
C) Gedurende de werken is er door de overschrijding van vermoedelijke hoeveelheden een stijging in de bouwkost ter waarde van 674.278,04 EUR inclusief btw. De grootste meerkosten zijn: de aanleg van werkvloeren en funderingszolen voor trappen en keermuren, het grondverzet, het openbreken van verharding, de minder-hinder maatregelen, de voorbereidende rooiwerken, de uitvoering van regiewerken van arbeidskrachten en materieel, het metselwerk, de aanleg van graslanden, de aanleg van paden in ternair mengsel, de uitvoering van sleuven voor nutsleidingen, de uitvoering vlonders met balustrades en de grondbewerkingen voor groenaanleg.
Een overzicht van de min- en meerkosten is terug te vinden in bijlage.
herstelmaatregelen na de werken
Ten gevolge van vandalisme en uitzonderlijke weersomstandigheden is er schade vastgesteld aan de nieuwe parkinrichting na oplevering van de werken. Om de schade te herstellen is een bijkomende budget ter waarde van 72.600,00 EUR inclusief btw nodig.
A) Gedurende de werken werd de nieuwe begeleidende infrastructuur in het natuurreservaat Wolvenberg meermaals gevandaliseerd. Een structurele herziening van de begeleidende infrastructuur dringt zich op om de ambities voor het natuurreservaat Wolvenberg alsnog te behalen. Ter vervanging van het paaltje-touwtje systeem zullen oplossingen gezocht worden met robuustere materialen, zoals boomstammen en palen, die als begeleidende infrastructuur op strategische punten langs de paden geplaatst zullen worden. Deze bijkomende werken worden geschat op 24.200,00 EUR inclusief btw. Deze kosten werden niet voorzien in het projectbudget.
B) Door de uitzonderlijke regenval gedurende de werken is er lokaal bodemverdichting vastgesteld, ondanks het treffen van de gevraagde voorzorgsmaatregelen. Om een duurzame ontwikkeling van de vegetatie te garanderen dienen mitigerende maatregelen getroffen te worden, zoals ploffen en schudfrezen. Deze bijkomende werken worden geschat op 24.200,00 EUR inclusief btw. Deze kosten werden niet voorzien in het projectbudget.
C) Door de uitzonderlijke regenval na de werken is er lokaal bodemerosie vastgesteld op geëxposeerde taluds. Bij droger weerscondities dienen de erosiegeulen in de taluds opnieuw geprofileerd te worden, waarna de taluds gestabiliseerd worden door de ontwikkeling van vegetatie op de taluds. Deze bijkomende werken worden geschat op 24.200,00 EUR inclusief btw. Deze kosten werden niet voorzien in het projectbudget.
rechtzetting projectbudget Park Brialmont Fase 1
Bij de eindafrekening van Fase 2 werd er vastgesteld dat een deel van de kosten van Fase 1 werden afgerekend op Fase 2. Deze som, met name 646.792,39 EUR inclusief btw, moet in mindering gebracht worden van het nog beschikbare projectbudget van Fase 2. Dit heeft tot gevolg dat er een tekort is op het projectbudget van Fase 2.
Het totale projectbudget voor het project Park Brialmont Fase 2 wordt geraamd op 7.864.628,17 EUR inclusief btw, erelonen, voorstudies, buitenaanleg, onvoorziene kosten en herstelkosten. Hiervan werd reeds 6.967.460,15 EUR inclusief btw vastgelegd via volgende bestelbonnen: 4005591931, 4005397133, 4005428647, 4005482081, 4005504801, 4005553294, 4005593176 en 4005479075. Op de bestelbon 4005482081 werd initieel 556.867,07 EUR inclusief btw vastgelegd, maar de bestelbon werd vervroegd afgesloten na afrekening van 446.844,19 EUR inclusief btw.
Volgende kosten worden in rekening gebracht:
kosten | EUR inclusief btw |
onvoorziene kosten | 824.568,02 |
herstelkosten | 72.600,00 |
rechtzetting Fase 1 | 646.792,39 |
TOTAAL | 1.543.960,41 |
Bijgevolg dient 1.543.960,41 EUR inclusief btw bijkomend voorzien te worden. Deze middelen worden voorzien vanuit het clusterbudget met als boekingsadres: SUB_NR/INTERN/5290980000/220/2WNS029801A0000/2SA050610 voor de budgetjaren 2024 en 2025 en worden beschikbaar gesteld op boekingsadres: SUB_NR/INTERN/5291630000/220/2WNS020201PA3711/2SA050610.
De uitgaven worden verrekend op volgende boekingsadressen:
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Het college keurt het geactualiseerde projectbudget ter waarde van 7.864.628,17 EUR inclusief btw van Park Brialmont Fase 2 goed.
Het college keurt het bijkomende budget voor onvoorziene kosten en herstelkosten ter waarde van 897.168,02 EUR inclusief btw goed.
Het college keurt het bijkomende budget voor rechtzetting van Fase 1 ter waarde van 646.792,39 EUR inclusief btw goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Park Brialmont Fase 2 IBAN: BE37 0910 1270 6928 | 1.543.960,41 EUR inclusief btw
| budgetplaats: 5291630000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2WNS020201PA3711 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA050610 budgetperiode: 2400-2500 | 4005621114 |