Het EcoHuis is het publiekscentrum van de stad Antwerpen voor alles rond klimaat en leefmilieu. Burgers kunnen op deze locatie ook terecht voor de adviesverlening van het woonkantoor en de distributienetbeheerder Fluvius. Het EcoHuis heeft de expo’s ‘minder grijs meer groen’ en ‘Antwerpen voor Klimaat’, een adviescentrum rond vergroening, een zadenbib en een ecologische tuin en demo daktuin. Allemaal onderwerpen die meer inzicht moeten geven in het aanpassen van de stad aan de klimaatverandering. Het EcoHuis geeft ook advies over duurzaam bouwen en wonen, met een focus op begeleidingen, premies, leningen en de energie- en waterfactuur. De bezoekers krijgen advies over welke ingrepen ze kunnen uitvoeren om hun uitstoot nog verder te verlagen.
Daarnaast ondersteunt het EcoHuis niet enkel bewoners, maar ook scholen, kinderdagverblijven, bedrijven en (in de toekomst) gemeenschapsvoorzieningen. Hierbij wil ze doelgroepen met een mogelijke hoge impact stimuleren om de klimaatimpact te verlagen, de boodschap verder uit te dragen en zo bij te dragen aan de doelstellingen van de stad rond klimaatmitigatie en klimaatadaptatie.
Het EcoHuis voorziet in een brede en gevarieerde ondersteuning om gedragsverandering en investeringen bij burgers, scholen en andere organisaties te stimuleren. Om deze gedragsverandering te bewerkstellingen, organiseert het EcoHuis naast adviesverlening en een expo ook laagdrempelige workshops en begeleiding om alle doelgroepen zo veel mogelijk te informeren en sensibiliseren.
De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De huidige raamovereenkomst GAC_2019_00943 loopt ten einde op 31 december 2024. Om de continuïteit van de dienstverlening te vrijwaren wenst het Ecohuis hiervoor een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2023_02900 uit te schrijven.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. Onder gelijkaardige opdrachten wordt verstaan:
De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 10.000 euro (exclusief btw).
voor perceel 1, 2 en 3:
De opdracht wordt per perceel gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
voor perceel 4:
De opdracht wordt gegund aan de 7 inschrijvers die de economisch meest voordelige offerte hebben ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
voor perceel 5, 6 en 7:
De opdracht wordt per perceel gegund aan de 7 inschrijvers die de economisch meest voordelige offerte hebben ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college keurt bestek GAC_2023_02900 voor een raamovereenkomst voor workshops, advies en begeleiding rond klimaatbewust- en klimaatrobuustheid goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
RAAMOVEREENKOMST WORKSHOPS, ADVIES EN BEGELEIDING ROND KLIMAATBEWUST- EN KLIMAATROBUUSTHEID: percelen 1 t.e.m. 4 |
|
budgetplaats: 5152500000 |
met bestelbonnen |
RAAMOVEREENKOMST WORKSHOPS, ADVIES EN BEGELEIDING ROND KLIMAATBEWUST- EN KLIMAATROBUUSTHEID: percelen 5 t.e.m. 7 | budgetplaats: 5152500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 2LMS020201PA5994 en 2LMS020201PA5999 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA020350 budgetperiode: 2500, 2600, 2700 en 2800 | met bestelbonnen |