fase | actie | datum | jaarnummer |
Fietsinfrastructuur - onderzoek en uitrollen van rode lopers | goedkeuring college | 2 juni 2020 | 4697 |
Definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege Merksem | 13 juni 2024 | 139 |
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit de rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
Op 13 juni 2024 keurde het districtscollege (jaarnummer 139) het definitief ontwerp voor wegeniswerken (fietsstraat) in de Du Chastellei, district Merksem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor aan het college.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Du Chastellei is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budgetten.
De Du Chastellei maakt deel uit van het fietsroutenetwerk van stad Antwerpen. Ze ligt tussen de reeds gerealiseerde fietsstraten Molenlei en Speelpleinstraat. Het gaat om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg). De grijze asfalt wordt vervangen door rode asfalt. Het bestaande verkeersplateau wordt voorzien van rode betonstraatstenen in functie van de continuïteit van de fietsstraat op het kruispunt.
Op het kruispunt met de Corbeelstraat en ter hoogte van de reeds aanwezige asverschuiving ter hoogte van huisnummer 62 worden bijkomende verkeersplateau’s gerealiseerd. Ter hoogte van de nieuwe verkeersplateau’s wordt ook het voetpad vernieuwd in functie van een correcte afwatering.
Over de hele lengte wordt er een overrijdbare middenstrook gematerialiseerd, die de straat visueel opdeelt in twee rijlopers. Deze maatregel heeft geen juridische waarde, maar moet er voor zorgen dat fietsers enerzijds de volledige rijloper meer benutten, en dat anderzijds autobestuurders minder geneigd zijn fietsers in te halen.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 26 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand.
De aanleg van een verkeesrplateau ligt aan de oorzaak van het parkeerverlies. Deze maatregel is noodzakelijk voor de veiligheid op de as.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van drie bomen in de bestaande toestand naar vier nieuwe in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2400/5153000000/224/2LMS010402M03230/2SA020200.
Het college keurt het definitief ontwerp (8 mei 2024) voor wegeniswerken (fietsstraat) in de Du Chastellei, district Merksem, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | Opdrachtdocumenten opmaken. |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |