Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05463 - Omgevingsvergunning - OMV_2023153508. Hollebeekstraat 7-9, Zwaantjesstraat 2-6. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05463 - Omgevingsvergunning - OMV_2023153508. Hollebeekstraat 7-9, Zwaantjesstraat 2-6. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_05463 - Omgevingsvergunning - OMV_2023153508. Hollebeekstraat 7-9, Zwaantjesstraat 2-6. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023153508

Gegevens van de aanvrager:

Hugo Kindts namens de heer Peter Verhille met als adres Zwaantjesstraat 6 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Hollebeekstraat 7-9, Zwaantjesstraat 2-6 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 36 sectie B nr. 168X4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een appartement met inrichten van een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/12/2014: proces-verbaal (HO/2014/VPV/0785) voor ophef HO/2014/VPV/0312;

-          13/05/2014: proces-verbaal (HO/2014/VPV/0312) voor uitvoeren van vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen zonder voorafgaandelijke vergunning;

-          16/11/2009: vergunning (20094591) voor het Uitbreken van een raam en het plaatsen van een garagepoort en het wijzigen van de functie postkantoor naar commerciële ruimte;

-          21/08/2009: weigering (20093221) voor uitbreken van een raam en het plaatsen van een garagepoort en het wijzigen van de functie postkantoor naar magazijn op de gelijkvloerse verdieping (Zwaantjesstraat 2-4);

-          31/01/2001: vergunning (2000216) voor het verbouwen van de woning (Zwaantjesstraat 6);

-          26/09/1991: vergunning (19911216) voor het bouwen vaan drie appartementen na afbraak (Hollebeekstraat 9);

-          15/04/1991: vergunning (1991508) voor het bouwen vaan drie appartementen na afbraak (Hollebeekstraat 7).

 

Vergunde toestand

-          functie Hollebeekstraat 9:

  • gemengd gebouw, met op de 3de verdieping een eenslaapkamerappartement (wonen) met een netto vloeroppervlakte van 45 m².

-          bouwvolumes Hollebeekstraat 7 & 9:

  • elks 5 bouwlagen met plat dak;
  • elks een totale bouwhoogte van 15 m;
  • elks een bouwdiepte op de 3de verdieping van 13 m;
  • elks een bouwdiepte op de 4de verdieping van 9,3 m;
  • 4de verdieping (5de bouwlaag) telkens teruggetrokken technisch verdiep.

 

Bestaande toestand en Nieuwe toestand

-          functie Hollebeekstraat 7 & 9:

  • gemengd gebouw:

-          op de 3de verdieping een eenslaapkamerappartement (wonen) met een netto vloeroppervlakte van 45 m²;

-          op de 4de verdieping een tweeslaapkamerappartement (wonen) met een netto vloeroppervlakte van 72 m².

-          bouwvolumes Hollebeekstraat 7 & 9:

  • 5 bouwlagen met plat dak;
  • een totale bouwhoogte van 15,4 m;
  • een bouwdiepte op de 3de verdieping van 13 m;
  • een bouwdiepte op de 4de verdieping van 13 m;
  • 4de verdieping (5de bouwlaag) teruggetrokken, met vooraan een dakterras.

 

Nieuwe toestand

-          functie Hollebeekstraat 7 & 9:

  • gemengd gebouw:

-          op de 3de en 4de verdieping een tweeslaapkamerappartement (wonen) met een netto vloeroppervlakte van 117 m².

-          bouwvolumes Hollebeekstraat 7 & 9:

  • 5 bouwlagen met plat dak;
  • een totale bouwhoogte van 15,4 m;
  • een bouwdiepte op de 3de verdieping van 13 m;
  • een bouwdiepte op de 4de verdieping van 13 m;
  • 4de verdieping (5de bouwlaag) teruggetrokken, met vooraan een dakterras.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          inrichten van een dakterras;

-          doorvoeren van constructieve werken;

-          interne wijzigingen gelijkvloers;

-          toevoegen technische ruimte dakverdieping bij woonunit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 april 2024

14 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 april 2024

19 april 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

§1. Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen verblijfsruimten een minimale vrije hoogte te hebben 2,60 m.

De duplexverdieping (4de verdieping) heeft een vrije hoogte van 2,52 m.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. 

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van volgend voorschrift van de bouwcode:

Minimale hoogte van ruimten (art.21):

-          De daklaag werd in oorsprong vergund als technische ruimte. In de aanvraag wordt deze daklaag omgevormd tot woonruimte. Voor een kwalitatief gebruik van een verblijfsruimte wordt in de bouwcode opgenomen dat er een minimale binnenhoogte gegarandeerd moet zijn van 2,6 meter. De daklaag wijkt hier beperkt van af met een interne hoogte van 2,52 meter. Er kan gesteld worden dat het over een beperkte afwijking gaat. De verblijfsruimten beschikken over grote raampartijen, waardoor er toch een voldoende ruimtelijk gevoel bekomen wordt. Gelet op bovenstaande kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op dit voorschrift.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag werd gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Business en Innovatie:

Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande commerciële plint voornamelijk in gebruik voor de functie dienstverlening (verhuur van materialen; waarbij de ruimte dienst doet als opslag en verdeelpunt). Aangezien het hier geen detailhandelsfunctie betreft, is een kleinhandelsvergunning niet nodig. Daarnaast wordt ook een kleinschalige handelsruimte voorzien op de hoek van 145 m². De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone voor verspreide bewinkeling het behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.“

 

De technische ruimte in de daklaag wordt omgevormd en gevoegd bij de rechter woonunit op de derde bouwlaag. Deze wijziging kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig worden geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De inrichting geschiedt voornamelijk binnen het bestaande volume van het pand. Door het toevoegen van de technische ruimte bij een woonunit, wordt er een nieuw ruimer duplex appartement bekomen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt overeen met de aanwezige bebouwing. De geplande wijzigingen zijn niet storend voor de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Op de gevel werd nieuwe gevelreclame voorzien horende bij het verhuurbedrijf. Deze gevelreclame voldoet aan de bepalingen van de bouwcode. Deze kan bijgevolg ook gunstig worden beoordeeld.

 

Bodemreliëf

Extreme piekwaarden van lood in fijn stof werden begin 2024 gemeten in district Hoboken. Deze zijn met grote waarschijnlijkheid terug te brengen tot grondwerken in de directe omgeving waarbij metaalslakken betrokken waren die historisch gezien zorgden voor versteviging van de ondergrond van terreinen. Voornamelijk in district Hoboken werden deze metaalslakken gebruikt zonder dat echter geweten is waar de exacte locaties van deze metaalslakken zich bevinden. Om opwaaiend stof te voorkomen bij werken op werfzones, dringen er zich bijkomende maatregelen op met het oog op het monitoren en beheersen van stofverspreiding bij werkzaamheden. De aanvrager wordt hierbij gewezen op de politieverordening van 13 mei 2024 betreffende het invoeren van maatregelen ter beperking en monitoring van stofontwikkeling in Hoboken bij werkzaamheden op privaat en openbaar domein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de Brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het pand aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

9 april 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

8 juni 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 juli 2024

Verslag GOA

18 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.