Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023114991 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Crauwelengang 5-9, Oudemansstraat 10-22 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nrs. 329A en 347C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van een meergezinswoning en het opnemen van het nieuwbouwvolume bij projectzone Oudemansstraat 10-20 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/07/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019026359) voor het verbouwen van een gebouwencomplex tot 10 woningen, 13 appartementen en een parkeerkelder;
- Oudemansstraat 10-20:
- Oudemansstraat 22:
Vergunde toestand
- Oudemansstraat 22:
- functie + bouwvolume:
- Oudemansstraat 10-20:
- functie + bouwvolume:
- Crauwelengang 5-9:
- functie + bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- is niet overeenkomstig met de vergunde toestand:
Nieuwe toestand
- regularisatie van de bestaande toestand;
- slopen van het volledige gebouw (inclusief kelder) Oudemansstraat 22;
- Oudemansstraat 22:
- functie + bouwvolume:
- Oudemansstraat 10-20:
- functie + bouwvolume:
- Crauwelengang 5-9:
- functie + bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het pand aan de Oudemansstraat 22;
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 23 naar 24;
- uitbreiden van het volume;
- plaatsen van een warmtepompinstallatie met akoestisch scherm op het dak;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de scheimuren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 27 december 2023 | 26 januari 2024 | Geen advies |
Fluvius System Operator | 27 december 2023 | 9 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 27 december 2023 | 24 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 27 december 2023 | 10 januari 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 27 december 2023 | 4 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 27 december 2023 | 15 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 19 februari 2024 | 22 februari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester | 27 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Alle technische installaties worden bij voorkeur inwendig in het gebouw ondergebracht. Indien dit onmogelijk is kunnen ze uitwendig aan het gebouw worden aangebracht en dit enkel op het hoogst gelegen dak en op voorwaarde dat deze technische zone, inclusief alle onderdelen, niet hoger is dan:
- 2,50 meter ten opzichte van de kroonlijst en;
- binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst.
De lucht-waterwarmtepompinstallatie bevindt zich op de teruggetrokken daklaag en op 2,40 m van de hoogste kroonlijst.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
- Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist.
- Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie voorgelegd. De dienst meldt geen bezwaar te hebben tegen de voorgestelde werken.
De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag omvat het regulariseren van wijzigingen op de verleende vergunning OMV_2019026359 op adres van de Oudemansstraat 10-20. En de sloop en nieuwbouw van het pand gelegen Oudemansstraat 22 waardoor er een vermeerdering met 1 wooneenheid ontstaat. Het voorliggend project omvat hierdoor 24 wooneenheden.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan in grote lijnen ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het vermeerderen van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden.
De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde uitbreiding ligt in lijn van de vormgeving en materialisatie van het bestaande gebouw. De voorgestelde wijzigingen aan het reeds vergunde volume zijn minimaal en visueel inpasbaar. In de gevel werd duidelijk gestreefd naar een evenwicht tussen een sober totaalbeeld en rijker uitgewerkte accenten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De linkse kolom van de terrasconstructie achteraan nr. 22 valt niet binnen de 45°-lijn ten opzichte van de kop van de linkerscheimuur. Door de aanwezigheid van de onderliggende doorrit naar de garage kan deze kolom echter niet binnen de vooropgestelde 45°-zone voorzien worden. Bijkomend betreft het louter een constructief element waardoor een afwijking hier gunstig geadviseerd kan worden.
Deze afwijking kan echter in geen geval aanleiding geven tot een toekomstige volume-uitbreiding.
De nieuwe afgewerkte voorgevel wordt op de verdiepingen tussen de 11 cm en 13 cm voor de bestaande voorgevellijn gerealiseerd. Het verschil in positie van de voorgevels van de aanpalende panden dient opgevangen te worden door de aanwezigheid van een arrière-corps. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Op de teruggetrokken daklaag wordt een lucht-water warmtepompinstallatie met akoestisch scherm voorzien.
Artikel 16 van de bouwcode stelt dat alle technische installaties bij voorkeur inwendig in het gebouw ondergebracht worden en indien dit onmogelijk is enkel op het hoogst gelegen dak. Dit is mogelijk op voorwaarde dat deze technische zone, inclusief alle onderdelen, niet hoger is dan:
- 2,50 m ten opzichte van de kroonlijst en;
- binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst en;
- binnen het toegelaten bouwvolume.
Het voorgestelde akoestisch scherm ligt op 2,40 m van de hoogste kroonlijst maar valt binnen de 45°-lijn uitgezet vanaf de hoogste kroonlijst. Geoordeeld wordt dat deze afwijking minimaal is. De technische installatie is bijgevolg aanvaardbaar.
De dienst Publieke Ruimte geeft volgend advies op de voorliggende aanvraag.
“De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
Meer informatie vindt u op:
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-ofaanpassing-na-werken.”
Dit advies wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft het slopen van een meergezinswoning en het opnemen van het nieuwbouwvolume bij projectzone Oudemansstraat 10-20.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Er is een vergunning voor Oudemansstraat 10-20. Hier werden 10 woningen en 13 appartementen vergund met een ondergrondse parking met 24 plaatsen. Er werden 10 woningen en 12 appartementen uitgevoerd. Dit is een vermindering van 1 wooneenheid.
Het naastliggend gebouw wordt gesloopt en mee opgenomen in het project. Op het gelijkvloers komt de inrit naar de ondergrondse parking. Erboven worden 2 appartementen ingericht.
In totaal is er 1 bijkomende wooneenheid. 1 bijkomend appartement tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1.2 : 1 x 1.2 = 1.2
De werkelijke parkeerbehoefte is 1
|
De plannen voorzien in 25 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
In de vergunde parking zijn 24 parkeerplaatsen. Door de wijziging van de inrit is er 1 bijkomende parkeerplaats.
Er zijn 25 nuttige parkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 24. Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Het gebouw dat gesloopt wordt is een handelsgelijkvloers met 3 bovenliggende wooneenheden. De parkeerbehoefte hiervan is 3.
Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 3.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de bestaande vergunning zijn er 70 fietsenstallingen nodig.
Voor deze uitbreiding moeten 4 bijkomende fietsenstallingen voorzien worden (2 appartementen met 1 slaapkamer : 2 x 2 = 4).
In de ondergrondse parking is een fietsenstalling voor 74 fietsen.
Deze zijn bereikbaar met een fietslift.
Bijkomend worden 8 fietsenstallingen (4 gewone en 4 voor bakfietsen) voorzien in een overdekte berging in de tuin.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
3. Conform het advies van de dienst Publieke Ruimte moet de bouwheer voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
4. De voorgevel van het nieuwe pand in de Oudemansstraat 22 moet aan beide zijden van een arrière-corps voorzien worden.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 27 december 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 8 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 6 februari 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 20 februari 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 4 maart 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 2 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 5 juni 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 5 juli 2024 |
Verslag GOA | 13 juni 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Omwille van een procedurefout moet het openbaar onderzoek opnieuw worden georganiseerd. Het openbaar onderzoek moest ten laatste 1 dag voor het ingaan van de termijn van het openbaar onderzoek worden aangeplakt en gemeld op het loket. Dit gebeurde pas op 8/1 of één dag te laat.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Rechten op gemene muren: Het bezwaar dat het onduidelijk is of er rekening wordt gehouden met de isolatienorm van 2050. De bezwaarindiener stelt dat het niet voldoende isoleren van de scheimuur een negatieve impact op de EPC-waarde van zijn woning zal geven. De bezwaarindiener stelt dat het gebrek aan voldoende isolatie ook zal leiden tot geluidsoverlast.
Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de thermische en geluidsisolatie is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Mobiliteitshinder: Het bezwaar tegen de inplanting van de inrit via de Oudemansstraat. De Oudemansstraat behoort tot een voetgangerszone. Hier een doorgang maken naar een garage met zo'n 25 autostaanplaatsen is, gezien de drukte, voor de voetgangers/fietsers niet veilig.
De aanvrager merkt op dat er ook een inrit voorzien kon worden via de Crauwelengang. Deze komt uit op de Sint Paulusplaats en dan de Sint Paulusstraat. De Crauwelengang is, anders dan de Oudemansstraat, geen wandelstraat.
De Schipperskapelstraat, waar momenteel de inrit van de parking is, is een straat die gericht is op de auto; voor het grootste deel bestaat deze straat uit bovengrondse parkeerplaatsen. Men spreekt van het ontlasten van de Schipperskapelstraat, maar men gaat dan wel in de plaats een wandelstraat belasten. Ook wij hoeven het komen en gaan van zoveel auto’s niet te tolereren.
Beoordeling: De stedelijke dienst Mobiliteit die in dit dossier om advies werd gevraagd, geeft een gunstig advies voor deze aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.
Mobiliteitshinder: Het bezwaar tegen de inplanting van de inrit via de Oudemansstraat. Het inrijden naar de ondergrondse garage gelegen Schipperskapelstraat 6 is, al van voor de eerste steen werd gelegd, gepland als inrit voor dit project Oudemansstraat 10-20. De doorgang voor auto’s is er al en deze inrit is al in gebruik. De eigenaars van Barreiro hebben protest ingediend tegen het gebruik van deze inrit door dit project van AG Vespa. De bezwaarindieners stellen dat ook zij het komen en gaan van zoveel auto’s niet hoeven te tolereren. Wij mogen ons met even veel recht beroepen op dezelfde protestredenen.
Beoordeling: De stedelijke dienst Mobiliteit die in dit dossier om advies werden gevraagd, geven beiden een gunstig advies voor deze aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.
Geluidsoverlast: Het bezwaar tegen mogelijke geluidshinder afkomstig van de warmtepomp op het dak.
Beoordeling: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de te verwachten overlast zoals omschreven in het bezwaarschrift.
Het bezwaar is ongegrond.
Geluidsoverlast: Het bezwaar tegen mogelijke geluidshinder afkomstig van de inrit van de parking in een wandelstraat.
Beoordeling: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de te verwachten overlast zoals omschreven in het bezwaarschrift.
Het bezwaar is ongegrond.
Imagoschade: Het bezwaar tegen mogelijke imagoschade van de Oudemansstraat ten gevolge van de inrit van de parking in een wandelstraat.
Beoordeling: Het bezwaar omtrent imagoschade betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project. Er is niet noodzakelijk een causaal verband tussen voorliggend project en de te verwachten imagoschade zoals omschreven in het bezwaarschrift. Bovendien werd door de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing /Business en Innovatie een gunstig advies aangeleverd.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten nageleefd worden.
3. Conform het advies van de dienst Publieke Ruimte moet de bouwheer voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – afdeling Publieke Ruimte, postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of via mail: herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.
4. De voorgevel van het nieuwe pand in de Oudemansstraat 22 moet aan beide zijden van een arrière-corps voorzien worden.
5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.