Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05421 - Omgevingsvergunning - OMV_2024022951. Bredastraat 153, Steenborgerweert 20-20A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05421 - Omgevingsvergunning - OMV_2024022951. Bredastraat 153, Steenborgerweert 20-20A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05421 - Omgevingsvergunning - OMV_2024022951. Bredastraat 153, Steenborgerweert 20-20A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024022951

Gegevens van de aanvrager:

VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Bredastraat 153, Steenborgerweert 20-20A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 76R3 en 86W4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van 3 poorten en een vluchtdeur in de zijgevel van een magazijn en het doorvoeren van reliëfwijzigingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/10/2007: vergunning (20072938) voor het uitbreiden van een bedrijfsgebouw met een loods (Bredastraat 153);

-          28/10/2005: vergunning (20051906) voor het bouwen van een loods (Steenborgerweert 20-20A).

 

Vergunde toestand

-          functie: industrie en bedrijvigheid;

-          bouwvolume:

  • Bredastraat 153:

-          loods met 1 bouwlaag onder hellend dak;

-          overige delen van het gebouw maken geen deel uit van de aanvraag;

  • Steenborgerweert 20-20A: projectzone onbebouwd;

-          gevelafwerking:

  • Bredastraat 153:

-          zijgevel: rode baksteen met betonnen boorden;

-          voorgevel maakt geen deel uit van de aanvraag;

  • Steenborgerweert 20-20A: projectzone onbebouwd;

-          inrichting:

  • pand Bredastraat grenzend aan verharde parking/opslagzone in open lucht (Steenborgerweert 20-20A);
  • het perceel Steenborgerweert 20-20A is hoger gelegen Bredastraat 153.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie en bouwvolume ongewijzigd;

-          gevelafwerking Bredastraat 153:

  • zijgevel met 3 sectionaalpoorten en een vluchtdeur in antraciet grijs gecoat aluminium/staal;
  • overige materialen ongewijzigd

-          inrichting:

  • reliëfwijziging in functie van het wegwerken van het niveauverschil tussen Bredastraat 153 en Steenborgerweert 20-20A;
  • waterdoorlatende verharding;
  • projectgebied afgezet met keermuur en draadomheining.

Inhoud van de aanvraag

-          doorvoeren van tijdelijke wijzigingen (7-10 jaar) naar aanleidingen van de werken voor de Oosterweelverbinding:

  • voorzien van 3 poorten en een vluchtdeur in de zijgevel van de loods (Bredastraat 153);
  • wijzigen van het reliëf van de projectzone Steenborgerweert 20-20A;

-          mogelijke overige wijzigingen aan functie, bouwvolume en gevelafwerking maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

7 mei 2024

8 mei 2024

Geen advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

7 mei 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

7 mei 2024

12 juni 2024

Gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

7 mei 2024

22 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

7 mei 2024

7 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

7 mei 2024

14 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 mei 2024

14 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

7 mei 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

7 mei 2024

17 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

-           Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. 

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024. 

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag geen project is voor de exploitatie van een IIOA met één of meer stationaire bronnen van stikstofoxiden. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 28 decreet) is niet vereist. 

-          Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.  

Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de tijdelijke verbouwing van een industrieel gebouw ifv logistieke activiteiten voor de Oosterweelwerf.

Voor voorliggende aanvraag werd door de dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie volgend advies gegeven:

“De aanvraag omvat de tijdelijke verbouwing van een industrieel gebouw ifv logistieke activiteiten voor de Oosterweelwerf.

De site is gelegen in industriegebied.

De tijdelijke aanpassing en werken past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

De tijdelijke aanpassing is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels blijven, behoudens het plaatsen van 3 sectionaalpoorten en een vluchtdeur in de zijgevel van het gebouw in functie van een herziening van gebruik van het pand, ongewijzigd. De voorgestelde wijziging is in overeenstemming met de industriële bestemming van het perceel.

 

Bodemreliëf en Milieu-technische aspecten

Voorliggende aanvraag werd ter advies aan de dienst Vergunningen Milieu voorgelegd. Het advies leest als volgt:

“Op 12 januari 2024 werd aktegenomen van de exploitatie van een bedrijfsgebouw met en magazijnruimte, een kantoorruimte, vergaderzalen, kleedruimtes, e.d. door TM ROCO (kenmerk OMV_2023171395).

In de werffase van Oosterweelverbinding zal de Bredastraat ter hoogte van huisnummers 155-157 afgesloten worden. De toegang van het magazijn dient dan tijdelijk gerealiseerd te worden vanaf het werfterrein aan Steenborgerweert. Omwille van het hoogteverschil dient het terrein plaatselijk met 1,30 meter verlaagd te worden om drie tijdelijke sectionaalspoorten en een vluchtdeur te voorzien in de zijgevel /scheimuur.

Het project omvat geen wijziging op de gemelde situatie, waarvan, gelet op de recente aktename, uitgegaan wordt dat deze actueel is. Er is geen bezwaar.

Het perceel is opgenomen in OVAM dossier 281825. Na het bodemsaneringsproject (historische verontreiniging met minerale olie in het vaste deel en minerale olie en BTEX in het grondwater) werd een eindevaluatieonderzoek uitgevoerd. Er komt nog een restverontreiniging met minerale olie in het vaste deel van de aarde en in het grondwater voor ter hoogte van de zone 2 (ter hoogte van de sectionale poorten). Aangezien de verontreinigde grond tot dieper dan 2 m-mv werd ontgraven en vervangen in het BSP, wordt niet direct verwacht dat de te ontgraven grond verontreinigd zal zijn. Mogelijk werd dicht bij het magazijn minder bodem weggegraven omwille van stabiliteitsredenen (afgraving onder tallud?). Bij de ontgraving dient extra aandacht uit te gaan naar sporen van verontreiniging en dient gehandeld te worden .

Ten tijde van het BSP werd een grondwaterstand in rust gemeten van 1 m-mv. De reliëfwijziging mag in geen geval tot gevolg hebben dat er een permanente drainage plaatsvindt van het grondwater.”

Er worden door de dienst geen voorwaarden opgelegd. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit gunstig advies bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De Vlaamse Waterweg levert met betrekking tot deze aanvraag een gunstig advies af.

 

De aanvraag werd ter advies aan de dienst Verkeerspolitie voorgelegd. Het advies leest als volgt:

“De Verkeerspolitie heeft de volgende opmerkingen bij het voorzien van 3 poorten en een vluchtdeur in de zijgevel van een magazijn en het doorvoeren van reliëfwijzigingen:

-          er moet bekeken worden of het ter hoogte van de inrij in de Steenborgerweert mogelijk is voor vrachtwagens om in- en uit te rijden, gezien dit in een voorwaartse beweging dient te gebeuren.

-          tevens moet er met de wegbeheerder worden afgestemd of er aldaar een verbod op stilstaan en parkeren noodzakelijk is om deze in- en uitrijbewegingen te faciliteren.”

Vanuit stedenbouwkundig standpunt wordt dit advies bijgetreden en worden volgende voorwaarden bij de vergunning opgenomen:

-          het in- en uit te rijden ter hoogte van de Steenborgerweert dient in een voorwaartse beweging te gebeuren.

-          Deze beweging moet met de wegbeheerder afgestemd worden om deze in- en uitrijbewegingen te faciliteren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er worden 3 poorten en een vluchtdeur voorzien. Dit zijn tijdelijke wijzigingen (7 - 10 jaar) ifv werken voor de Oosterweelverbinding. De parkeerparagraaf is hierom niet van toepassing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Conform het advies van de Verkeerspolitie moet het in- en uit te rijden ter hoogte van de Steenborgerweert in een voorwaartse beweging gebeuren. Deze beweging moet met de wegbeheerder afgestemd worden om deze in- en uitrijbewegingen te faciliteren.

3. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 10 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 april 2024

Volledig en ontvankelijk

7 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 juli 2024

Verslag GOA

13 juni 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Conform het advies van de Verkeerspolitie moet het in- en uit te rijden ter hoogte van de Steenborgerweert in een voorwaartse beweging gebeuren. Deze beweging moet met de wegbeheerder afgestemd worden om deze in- en uitrijbewegingen te faciliteren.

3. De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 10 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.