Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05448 - Omgevingsvergunning - OMV_2024049051. Vlijtstraat 72A-74. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05448 - Omgevingsvergunning - OMV_2024049051. Vlijtstraat 72A-74. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05448 - Omgevingsvergunning - OMV_2024049051. Vlijtstraat 72A-74. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024049051

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Vlijtstraat 72A-74 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 21P6 en 21Y7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van twee woningen inclusief bijgebouwen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/06/2020: omgevingsvergunning (OMV_2020013222) voor ‘wijzigen van de afsluiting rondom onbebouwde percelen’ met voorwaarde ‘de draadafsluiting te voorzien van een hoogte van 2,50 meter, conform de hoogte van de bestaande muren waarop wordt aangesloten’.

-          29/03/2019: omgevingsvergunning (OMV_201814871) voor ‘slopen van woningen’ met voorwaarde de bestaande bomen te behouden en tijdens de bouwwerken te beschermen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • twee eengezinswoningen;

-          bouwvolume:

  • 1 tot 2 bouwlagen met zadeldak; 

-          inrichting:

  • bijgebouw achteraan de tuin.

 

Nieuwe toestand

-          functie en bouwvolume:

  • braakliggend terrein;

-          inrichting: 

  • grasland.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van twee eengezinswoningen en bijgebouwen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 mei 2024

8 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

8 mei 2024

3 juni 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met volgende bepalingen van de bouwcode:

  • Artikel 17: Behoud en heraanplanting: De vele hoogstammige bomen die aanwezig zijn om het terrein werden niet opgetekend, waardoor het niet beoordeeld kan worden of de werken uitgevoerd worden in overeenstemming met artikel 17 en 18 van de bouwcode;
  • Artikel 19: Tuinafsluiting: Het is op basis van de aangeleverde plannen niet af te leiden of de gewijzigde en nieuwe tuinmuren voldoen aan de voorschriften uit dit artikel;
  • Artikel 20: Afsluiting op onbebouwde percelen: Het is op basis van de aangeleverde plannen niet af te leiden of de afsluiting van het onbebouwde perceel zal voldoen aan de voorschriften uit dit artikel.
  • Artikel 38: Groendaken: De blinde gevel of wachtgevel wordt niet voorzien van gevelbegroening.


-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend  project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag voorziet in het slopen van de bestaande woning waardoor de woonfunctie verdwijnt. Dit is in overeenstemming met de bestemming van het perceel als gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft een volledige sloop van alle constructies op beide percelen. Gelet op de verkrotte toestand en de hinder van de veiligheid van de omgeving als gevolg van deze verkrotting wordt dit gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De zijgevel van de woning Vlijtstraat nr. 76 wordt afgewerkt in pvc-folie. Het is niet duidelijk op welke termijn er ooit tegen de wachtgevel, die ontstaat door de afbraak, gebouwd zou worden. Deze wachtgevel zal mogelijks voor lange tijd vrijstaan én zichtbaar zijn vanuit de Vlijtstraat.

De voorgestelde afwerking is aanvaardbaar op voorwaarde dat deze scheidingsmuur geïsoleerd wordt en wordt afgewerkt met een verticale gevelbegroening conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.

 

Het is onvoldoende duidelijk binnen het dossier of de bestaande bomen op het eigen terrein behouden blijven. Alle wijzigingen en handelingen met betrekking tot de hoogstammige bomen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Het is niet duidelijk of de bestaande bomen op het eigen terrein en de aanpalende terreinen beschermd zullen worden tijdens de uitvoering van de werken. Het voldoen aan artikel 18 van de bouwcode wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Met betrekking tot de tuinmuren en terreinafsluiting wordt er onvoldoende informatie aangeleverd. Het voldoen aan artikel 19 en 20 wordt in voorwaarden opgelegd alsook de draadafsluiting te voorzien van een hoogte van 2,50 meter, conform de hoogte van de afsluiting waarop wordt aangesloten.


 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het kappen van de hoogstammige bomen op het terrein wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. De aanwezige bomen te beschermen conform de bepalingen van artikel 18 van de bouwcode.

3. De tuinafsluitingen te voorzien conform de bepalingen van artikel 19 van de bouwcode.

4. De afsluiting vooraan te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 §2 punt 2 en 3 van de bouwcode en met een hoogte van 2,50 meter.

5. De zijgevel met de aanpalende woning te isoleren en af te werken met een verticale gevelbegroening conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 april 2024

Volledig en ontvankelijk

8 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 juli 2024

Verslag GOA

18 juni 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Bespreking van de bezwaren

 

1. Uitvoeringstechnisch: De bezwaren en vragen met betrekking tot: de uitvoering van de werken, de vraag tot plaatsbeschrijving, de uitvoering van de regenwaterafvoer van het aanpalende perceel, verschuiving van grond naar het aanpalende perceel, de tijdsplanning van de werken, vraag tot contactgegevens projectleider, controle van het onbebouwde terrein, inbraakpreventie en onderhoud van het perceel.

Evaluatie: Deze vragen en opmerkingen zijn uitvoeringstechnisch en/of burgerrechtelijk van aard. Het bezwaar is ongegrond. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken.

 

2. Bouwcode artikel 11: Het bezwaar dat de afwerking van de zij-gevel in pvc-folie en het gebrek aan zij-gevelisolatie niet als duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord gezien kan worden.

Evaluatie: Het bezwaar is gegrond. De voorgestelde uitvoering van de wachtgevel zonder isolatie en uitgevoerd in PVC-folie is onvoldoende kwalitatief.

 

3. Perceelafsluiting en tuinafsluiting: Het bezwaar dat de bestaande Heras-hekwerk niet voldoende is wanneer de bestaande tuinconstructie verwijderd wordt en het feit dat er niet duidelijk is of de werken zullen voldoen aan artikel 20 van de bouwcode.

Evaluatie: Het bezwaar is deels gegrond. Het bestaande Heras-hekwerk maakt geen onderdeel uit van de aangevraagde werken. Wel dienen de tuinmuren en de afsluiting van het onbebouwde perceel uitgevoerd te worden in overeenstemming met de verordende voorschriften. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het kappen van de hoogstammige bomen op het terrein wordt uitgesloten uit de vergunning.

2. De aanwezige bomen te beschermen conform de bepalingen van artikel 18 van de bouwcode.

3. De tuinafsluitingen te voorzien conform de bepalingen van artikel 19 van de bouwcode.

4. De afsluiting vooraan te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 §2 punt 2 en 3 van de bouwcode en met een hoogte van 2,50 meter.

5. De zijgevel met de aanpalende woning te isoleren en af te werken met een verticale gevelbegroening conform de bepalingen van artikel 38 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.