Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05461 - Omgevingsvergunning - OMV_2024033312. Bist 104. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05461 - Omgevingsvergunning - OMV_2024033312. Bist 104. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_05461 - Omgevingsvergunning - OMV_2024033312. Bist 104. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024033312

Gegevens van de aanvrager:

BV JORESCO met als adres Warande 9 te 2400 Mol

Ligging van het project:

Bist 104 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 157X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met een commercieel gelijkvloers en twee bovenliggende appartementen naar een meergezinswoning met 3 woongelegenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: hoekgebouw in naoorlogs modernisme,

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/214443;

-          21/09/1987: vergunning (871#3253) voor het verbouwen en uitbreiden van een handelspand;

-          04/03/1947: toelating (802#4840) voor het heropbouwen van een door oorlogsgeweld vernield drankhuis.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handelsruimte;
  • de gelijkvloerse verdieping is ingericht als toonzaal/bureel vooraan en achteraan als bergplaats/atelier voor glashandel – aan de linkerzijde is een, weliswaar onvoldoende grote, autobergplaats ingericht;
  • 2 woongelegenheden op de verdiepingen met volgende kenmerken:
    • 2 een-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van ± 62 m²;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak – het perceel is op de gelijkvloerse bouwlaag volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • het gelijkvloerse deel en de erker zijn bepleisterd en geschilderd in een gele kleur;
  • rond de inkomdeur en de garagepoort wordt de gevel afgewerkt in blauwe hardsteen;
  • op de verdiepingen wordt de gevel opgetrokken in gele gevelsteen;
  • de ramen op de gelijkvloerse verdieping zijn uitgevoerd in hout, blauw geschilderd;
  • het buitenschrijnwerk en de inkomdeur zijn uitgevoerd in witte pvc-profielen;
  • de garagepoort is uitgevoerd in wit metaal.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • gevelafwerking:
    • vóór de ramen en de vroegere inkom van de handelszaak zijn houten bloembakken geplaatst.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd:

-          functie: 

  • omgevormd tot meergezinswoning met 3 woongelegenheden, waarbij de gelijkvloerse verdieping wordt ingericht als extra woongelegenheid;
  • deze woongelegenheid heeft de volgende kenmerken:
    • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 69,45 m²;
  • de oppervlakte van de appartementen op de verdiepingen wijzigt niet;

-          bouwvolume:

  • deels afgebroken gelijkvloerse achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak, behouden tot een bouwdiepte van 16,35 m;
  • open ruimte daarachter met een oppervlakte van 22,70 m²;

-          gevelafwerking:

  • de ramen van het gelijkvloerse deel van de gevel worden kleiner;
  • rondom de nieuwe ramen worden de openingen opgevuld met metselwerk en bepleisterd met cement en geschilderd in dezelfde kleurtint als de erker;
  • het buitenschrijnwerk wordt vernieuwd en uitgevoerd in hout, blauw geschilderd;
  • voor het overige worden aan de gevel geen wijzigingen aangebracht.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een deel van de achterbouw;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden, van 2 naar 3, door het wijzigen van de functie van de gelijkvloerse bouwlaag;

-          deels wijzigen van de voorgevel en de scheidsmuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 mei 2024

31 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 mei 2024

23 mei 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 mei 2024

 

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 mei 2024

27 mei 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

14 mei 2024

12 juni 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

  

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden geen strijdigheden met de heersende wetgeving vastgesteld.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet grotendeels het omvormen van een meergezinswoning (2 vergunde units) met handelsruimte tot een volwaardige meergezinswoning met 3 wooneenheden en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde volumetrie, mits slechts een gedeeltelijke afbraak van de gelijkvloerse bouwlaag gereduceerd tot een bouwdiepte van ± 16,50 m, is zonder meer aanvaardbaar en zorgt voor een verbeterde woonkwaliteit in de nieuwe woonunit.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialisatie, geschilderde gevelbepleistering (in dezelfde kleurtint als de bestaande erker erboven) en blauw geschilderd houten schrijnwerk, is sowieso aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en is bovendien, getuige het advies van de bevoegde dienst Erfgoed, in overeenstemming met de typische karakteristieken van dit soort van naoorlogse modernistische architectuur, waardoor het gevelbeeld van het geheel als dusdanig versterkt wordt.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gelet op de opname in de inventaris van onroerend erfgoed werd advies ingewonnen bij de bevoegde dienst Monumentenzorg – de aanbeveling dienaangaande was voorwaardelijk gunstig, waarbij louter voorwaarden werden opgelegd inzake de materialisatie van kroonlijst en schrijnwerk en de uitsluiting van externe rolluikkasten. De voorwaarde omtrent de kroonlijst wordt louter voor de letter toegevoegd, dit aangezien betreffende reeds als dusdanig werd uitgevoerd maar niet in die mate op de aanvraagplannen werd opgetekend.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 bijkomende parkeerplaats.

 

De aanvraag betreft het omvormen van een gelijkvloers met commercieel gebruik tot wooneenheid. 

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

 

Gezien er 1 wooneenheid bij gecreëerd wordt is de gegenereerde parkeerbehoefte 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een hoekpand met gevelbreedtes van enerzijds minder dan of gelijk aan 8 m, anderzijds beperkt ruimer dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten in de korte gevel. De langere gevel beschikt reeds over 1 inrijpoort, waardoor geen tweede poort meer mogelijk is.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de fietsen worden er 2 fietsstalplaatsen ingetekend, hetgeen in se voldoende is voor een wooneenheid met slechts 1 slaapkamer. Deze zijn echter niet bereikbaar, gezien de gang te smal is om met de fiets zo tot buiten te geraken. Betreffende vereist een doorgang met een breedte van minimaal 1 m, hetgeen hier niet beschikbaar is.  

Vanuit de dienst Mobiliteit wordt dan ook opgelegd om de, volgens huidige normen in omvang te beperkte, autostalplaats (dewelke omwille van zijn binnenafmetingen niet kan worden meegeteld voor de totale parkeerbehoefte, al dan niet vergund) om te vormen tot gezamenlijke fietsberging voor alle wooneenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De qua maatvoering te beperkte autobergplaats aan de voorzijde links dient te worden ingericht als gemeenschappelijke fietsstalplaats voor het geheel van alle woongelegenheden, dit met behoud van de in voorgevel voorziene sectionaalpoort.

3. De bestaande en oorspronkelijke kroonlijst dient als dusdanig behouden te blijven.

4. Het schrijnwerk dient te worden uitgevoerd in een aluminium steel-look en geen zichtbare rolluikbakken kunnen worden toegelaten voor de nieuwe gelijkvloerse raamopeningen.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 april 2024

Volledig en ontvankelijk

14 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juli 2024

Verslag GOA

21 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. De qua maatvoering te beperkte autobergplaats aan de voorzijde links dient te worden ingericht als gemeenschappelijke fietsstalplaats voor het geheel van alle woongelegenheden, dit met behoud van de in voorgevel voorziene sectionaalpoort.

3. De bestaande en oorspronkelijke kroonlijst dient als dusdanig behouden te blijven.

4. Het schrijnwerk dient te worden uitgevoerd in een aluminium steel-look en geen zichtbare rolluikbakken kunnen worden toegelaten voor de nieuwe gelijkvloerse raamopeningen.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.