Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05376 - District Antwerpen. Blancefloerlaan en Frederik van Eedenplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Aanpak Zwarte Punten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05376 - District Antwerpen. Blancefloerlaan en Frederik van Eedenplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Aanpak Zwarte Punten - Goedkeuring 2024_CBS_05376 - District Antwerpen. Blancefloerlaan en Frederik van Eedenplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Aanpak Zwarte Punten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen.

In het bestuursakkoord 2019-2025 dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.

De lokale verkeerspolitie maakt elk jaar een inventaris op van kruispunten en wegsegmenten waar, op basis van objectieve ongevallengegevens en criteria, een hoge concentratie van (letsel)ongevallen gebeuren.

De lijst van deze "zwarte punten" wordt jaarlijks opgenomen in een verkeersveiligheidsaudit per district. In de verkeersveiligheidsaudit 2020 van district Antwerpen werd, na onderzoek, het kruispunt Blancefloerlaan - Frederik van Eedenplein weerhouden voor een gerichte (infrastructurele) aanpak.

De Blancefloerlaan in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen, uitgezonderd het deel tussen de afrit van de autosnelweg en de grens met Zwijndrecht waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 januari 2019 (jaarnummer 455);
  • maakt deel uit van de wijk "Linkeroever" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd "zone Linkeroever" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Frederik van Eedenplein in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9523);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Frederik van Eedenplein';
  • maakt deel uit van de 'wijk Linkeroever' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen, publieke laadpalen, district Antwerpen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling mobiliteit stelt verkeersveiligheidsmaatregelen voor ter hoogte van het kruispunt en legt dit ter goedkeuring voor. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer; 
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer   
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; 
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit stelt, in samenwerking met de lokale verkeerspolitie, voor deze locatie een maatregelenpakket op. Het maatregelenpakket richt zich op de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of het kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten. 

Het maatregelenpakket bevat enkele tijdelijke maatregelen en het aanpassen van de voorrangsregeling op het kruispunt.

Voor deze locatie gaat het over de volgende maatregelen:

  1. Kans op conflict met de fietser en voetganger verminderen door de rijbaan te versmallen en daarmee de oversteken korter maken; doormiddel van wegmarkeringen en paaltjes;
  2. Het kruispuntvlak versmallen door het aanbrengen van een middenberm in wegmarkeringen; 
  3. Zicht op de overstekende voetganger en fietser verbeteren door een parkeervrije zone van 10 meter vóór de oversteken te voorzien; 
  4. Voorrangssituatie verduidelijken door de Blancefloerlaan net als op het kruispunt met de Waterhoenlaan in de voorrang te brengen en haaientanden te voorzien. 

Om vrij zicht te garanderen op de oversteekplaatsen worden vier wettelijke parkeerplaatsen ingenomen door markering. Dit is nodig om voor de veiligheid van de overstekende voetganger en fietser.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit werkt momenteel een plan uit waarbij de fietspaden over het kruispunt verhoogd aangelegd zullen worden zodat deze duidelijke een veilige plek krijgen. Vanwege de langere tijdslijn van infrastructurele ingrepen is besloten om het kruispunt eerst aan te passen met belijning en paaltjes. 

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

District Antwerpen, advies op 21 mei 2024 Gunstig advies
Brandweer, advies op 14 maart 2024 Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies op 27 februari 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Blancefloerlaan en Frederik van Eedenplein goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240503_Blancefloerlaan_FrederikvanEedenplein_NT_bus_brandweer.pdf
  • 20240503_Blancefloerlaan_Frederikvaneedenplein_BT_NT.pdf