Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

2024_CBS_05466 - Omgevingsvergunning - OMV_2024032400. Moeshofstraat 34-36. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05466 - Omgevingsvergunning - OMV_2024032400. Moeshofstraat 34-36. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_05466 - Omgevingsvergunning - OMV_2024032400. Moeshofstraat 34-36. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024032400

Gegevens van de aanvrager:

Rudi Janssens met als contactadres Valleilaan 99 te 3290 Diest

Ligging van het project:

Moeshofstraat 34-36 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nrs. 126K8 en 126L8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van twee eengezinswoningen tot een eengezinswoning en doorvoeren van wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke toestand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          07/02/2024: statusrapport.

 

Vergunde toestand

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;

Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • wonen – twee eengezinswoningen;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met hellend dak; 
  • bouwdiepte: 11,9 m;
  • bouwhoogte: 4,40 m
  • nokhoogte: 8,60 m;
  • achtertuin met een oppervlakte van circa 158 m²;

-          gevelafwerking:

  • baksteen, bruin;
  • schrijnwerk: niet bekend.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • wonen –  twee eengezinswoningen;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met hellend dak; 
  • bouwdiepte: 14,9 m;
  • bouwhoogte: 4,40 m
  • nokhoogte: 8,60 m
  • achtertuin met een oppervlakte van circa 125,75 m²;

-          gevelafwerking:

  • baksteen, bruin;
  • schrijnwerk: hout, bruin;
  • plint en dorpels: natuursteen, licht grijs;
  • gevelstrook: natuursteen;
  • kroonlijst: hout, bruin;
  • pannen: bruin.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met hellend dak; 
  • bouwdiepte: 14,9 m;
  • bouwhoogte: 4,40 m
  • nokhoogte: 8,60 m
  • achtertuin met een oppervlakte van circa 125,75 m²;

-          gevelafwerking:

  • baksteen, bruin;
  • schrijnwerk: hout, bruin;
  • plint en dorpels: natuursteen, licht grijs;
  • gevelstrook: natuursteen;
  • kroonlijst: hout, bruin;
  • pannen: bruin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

16 mei 2024

17 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

  

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 7 Hemelwaterput:

§4. elke hemelwaterput wordt uitgerust met een operationele pompinstallatie en een of meer aftappunten die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maken, tenzij de aftappunten gravitair gevoed kunnen worden. Er worden geen aanvoerleidingen aangelegd naar elk toilet en naar de plaats waar de wasmachine is gepland. Het opgevangen hemelwater moet maximaal gebruikt worden voor toepassingen waar geen drinkwaterkwaliteit voor nodig is, waaronder toiletspoeling, poetswater en wasmachine. Op Omgevingsloket is er enkel een buitenkraan ingevuld.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

-          de hoogte van de binnenruimte van de keuken op de gelijkvloerse bouwlaag voldoet niet aan dit artikel (de gemiddelde vrije hoogte van de keuken bedraagt circa 2,48 m in plaats van de minimale hoogte van 2,6 m);

-          de vrije hoogte van de veranda op de gelijkvloerse bouwlaag voldoet niet aan dit artikel;

-          de vrije hoogte van de 6 slaapkamers op de zolder bedraagt 2,3 m in plaats van de minimale hoogte van 2,6 m;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

-          elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De eetruimte en de keuken op de gelijkvloerse bouwlaag voldoen niet aan artikel. Bij de afbraak van de veranda voldoet de huidige opening niet aan dit artikel;

-          dakvlakramen in schuine daken mogen meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. Dakvlakramen van de slaapkamers op de zolder voldoen niet aan dit artikel.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

  

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het samenvoegen van 2 eengezinswoningen naar 1 eengezinswoning. Omdat deze werken niet gepaard gaan met aanpassingen aan de voorgevel en het uitzicht blijft behouden van twee eengezinswoningen is deze wijziging inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bijgevoegde statusrapport bevestigt dat de veranda achteraan de woning geen deel uitmaakt van de oorspronkelijke bebouwing. Deze veranda ontneemt keuken en eetkamer van rechtstreeks licht en lucht waardoor deze verblijfsruimtes onvoldoende woonkwaliteit bieden.

Daarom zal de veranda uit de vergunning gesloten worden en zal in voorwaarden opgelegd worden dat het schrijnwerk tussen keuken en eetkamer weggenomen moet worden. 

Op zich is een gelijkvloerse bouwdiepte van 14,90 m wel ruimtelijk aanvaardbaar en inpasbaar in de omgeving en zou ze dus over de volledige achtergevelbreedte gerealiseerd kunnen worden indien de planschikking van het gelijkvloers aangepast zou worden en voldoende kwaliteiten aan de verblijfsruimtes zou bieden. De vrije hoogte van de keuken en de slaapkamers op de eerste verdieping kunnen beschouwd worden als vergund geacht.

 

Visueel-vormelijke elementen

In het toegevoegde statusrapport wordt opgemerkt dat in het verleden al wijzigingen werden doorgevoerd aan de voorgevel zonder dat hier een vergunning voor werd bekomen. Zo werden de gevelopeningen ingevuld met buitenschrijnwerk dat verschilt in kleur en indeling. De wijzigingen zijn aanvaardbaar.

Het voorgestelde materiaalgebruik van de achtergevel, een rode baksteen en bruin houten schrijnwerk voor het raampje van de berging, past zich in in de omgeving. De gelijkvloerse uitbouwen kennen namelijk een grote verscheidenheid wat het materiaalgebruik betreft.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De dakvlakramen van de slaapkamers op de eerste verdieping voldoen niet aan artikel 24 van de bouwcode. Licht is een basiskwaliteit van verblijfsruimtes. Het vergroten van de dakvlakramen zodat de minimale oppervlakte van 1 m² zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevindt, wordt dan ook als voorwaarde opgelegd voor vergunning.

Een afwijking op artikel 7 van de GSV Hemelwater kan worden toegestaan omdat het gebruik van het hemelwater voor de vijver eveneens kan aanzien worden als maximaal gebruik van het opgevangen hemelwater.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact

Omdat de 10 m brede voorgevel in zijn oorspronkelijke toestand behouden blijft is het niet aangewezen om een garagepoort te laten plaatsen. Er kan tevens van uitgegaan worden dat de huidige parkeerbehoefte al op het openbaar domein werd afgewenteld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De dakvlakramen ter hoogte van de slaapkamers moeten zich met een minimale oppervlakte van 1 m² tussen 1 en 2 m boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden zoals in artikel 24 van de bouwcode is opgenomen.

3. De keuken en eetkamer moeten volgens artikel 24 van de bouwcode van voldoende rechtsreeks licht en lucht worden voorzien waardoor minstens het schrijnwerk tussen eetkamer en keuken moet verwijderd worden. 

4. De veranda tussen berging en wasplaats wordt uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

16 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2024

Verslag GOA

21 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De dakvlakramen ter hoogte van de slaapkamers moeten zich met een minimale oppervlakte van 1 m² tussen 1 en 2 m boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden zoals in artikel 24 van de bouwcode is opgenomen.

3. De keuken en eetkamer moeten volgens artikel 24 van de bouwcode van voldoende rechtsreeks licht en lucht worden voorzien waardoor minstens het schrijnwerk tussen eetkamer en keuken moet verwijderd worden.

4. De veranda tussen berging en wasplaats wordt uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.