Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024069715 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ruben Bos met als adres Weertersteenweg 438 te 3640 Kinrooi |
Ligging van het project: | Marialei 52 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1309P |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/12/2023: vergunning waarvan de aanvrager afstand neemt (20233759) voor het verbouwen van een eengezinswoning en wijzigen van het aantal wooneenheden van één naar twee;
- 23/04/1930: toelating (1930#36373) voor veranderingen uit te voeren aan een eigendom;
- 17/07/1908: toelating (1908#1169) voor het maken van een riool aan het huis.
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 301592) https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/301592.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- volume uitbreiding rechts achteraan op het gelijkvloers en op de eerste verdieping (vide);
- aanleg van een dakterras bovenop de entresol;
- gevelafwerking:
- gevelbekleding in rode baksteen met witte en rode versiering op een plint in blauwe hardsteen;
- buitenschrijnwerk en kroonlijst in donkerrood geschilderd hout.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 3 juni 2024 | 5 juni 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 3 juni 2024 | 28 juni 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. De drempelwaarden uit het decreet zijn dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie wordt niet gewijzigd, waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet wijzigingen aan de vergunde eengezinswoning waarbij het volume op het gelijkvloers en de 1e verdieping wordt uitgebreid, de achtergevel wordt gerenoveerd en een dakterras wordt aangelegd op het entresolvolume.
De hoofdbouw van het pand betreft in vergunde toestand een traditionele 2-kamerstructuur met traphal links achteraan. De hoofdbouw telt 3 lagen met een zadeldak. Achter de hoofdbouw ligt aan de linkerzijde een vergund entresolvolume van 3 lagen. Op het gelijkvloers is een deel van dit volume perceelsbreed.
De aanvraag bevat de uitbreiding van het bestaande entresolvolume op het gelijkvloers en de 1e verdieping zodat de aanbouw daar over de hele diepte perceelsbreed wordt. Op het dak van het entresolvolume wordt een dakterras gecreëerd dat toegankelijk is vanop het tussenbordes tussen de tweede en derde verdieping.
Dit nieuwe volume past in tussen de bestaande scheimuren en het gabarit van de naastgelegen woningen en is qua schaal in overeenstemming met de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aangezien de aanvraag betrekking heeft op een pand dat is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen: “De aanvraag heeft betrekking op een kunstenaarswoning in art-nouveaustijl, volgens de bouwaanvraag uit 1907 gebouwd in opdracht van Léon Riket.
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/301592
Het pand is beeldbepalend. Een object/complex is beeldbepalend wanneer voor het exterieur de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog zijn.
De geplande ingrepen omvatten een grondige renovatie van het pand en de restauratie van de voorgevel. De aanvraag werd vooraf besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de geplande renovatie van het pand en de wijzigingen aan de achterzijde. Gezien de aanwezige interieurelementen zoals vloeren, haardmantels, binnenschrijnwerk, stucwerk,… maximaal behouden worden, doen de geplande werken binnenin geen onaanvaardbare afbreuk aan de erfgoedwaarde.
Het oorspronkelijke houten schrijnwerk van de voorgevel werd in 2009 vervangen door PVC, wat sterke afbreuk deed aan de erfgoedwaarde. De intenties van de aanvrager tot herstel van de oorspronkelijke verschijningsvorm en vernieuwing van het schrijnwerk in hout worden dan ook sterk gewaardeerd vanuit oogpunt monumentenzorg. Gevraagd wordt om de ook de oorspronkelijke raamverdeling te behouden – het centrale venster op de 2de verdieping dient om die reden uitgevoerd als drielicht. Als voorwaarde wordt ook opgelegd om de gekozen RAL-kleur, alsook de typedetails van het schrijnwerk, voorafgaand aan de bestelling ervan, ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het oorspronkelijke smeedwerk van de inkomdeur en borstwering eerste verdieping zijn waardevolle en oorspronkelijke art-nouveau-elementen die in situ bewaard dienen te worden.
Gelet op het voorgaande, wordt een gunstig advies verleend onder de volgende voorwaarden:
- Het centrale venster op de 2de verdieping dient uitgevoerd als drielicht conform de oorspronkelijke toestand;
- De gekozen RAL-kleur, alsook de typedetails van het schrijnwerk, voorafgaand aan de bestelling ervan, ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
- Het oorspronkelijke smeedwerk van de inkomdeur en borstwering eerste verdieping dient in situ bewaard te worden.”
Bovenstaand advies wordt integraal bijgetreden en de voorwaarden worden bij de vergunning geformuleerd. Rekening houdend met de gestelde voorwaarden is de aanvraag visueel inpasbaar in zijn omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De vrije hoogte in de slaapkamers onder het dak is slechts 2,19 m in plaats van de minimaal vereiste 2,60 m die de bouwcode voorschrijft. Er is echter wel een mogelijkheid om het plafond boven de slaapkamers en onder het hellend dak te verwijderen om zo de vrije hoogte te optimaliseren. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen, wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat de vrije hoogte van de ruimtes onder het dak moet uitgebreid worden tot onder het hellend dak door het supprimeren van het plafond.
Verder dragen de ingrepen die worden aangevraagd bij aan een verhoging van het gebruiksgenot en de woonkwaliteit van de woning, zonder dat hierbij hinder wordt gegenereerd naar de omgeving.
Vanuit hindersaspecten kan de aanvraag gunstig geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Te voldoen aan de voorwaarden uit het advies van Onroerend Erfgoed.
3. Om als verblijfsruimte te fungeren, moet de vrije hoogte van de ruimtes op de derde verdieping uitgebreid worden tot onder het hellend dak door het supprimeren van het plafond.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 mei 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 3 juni 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 augustus 2024 |
Verslag GOA | 15 juli 2024 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Te voldoen aan de voorwaarden uit het advies van Onroerend Erfgoed.
3. Om als verblijfsruimte te fungeren, moet de vrije hoogte van de ruimtes op de derde verdieping uitgebreid worden tot onder het hellend dak door het supprimeren van het plafond.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.