Terug
Gepubliceerd op 22/07/2024

2024_CBS_06102 - Logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages - Uitzondering uitleenprincipes. Dossier 23768 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_06102 - Logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages - Uitzondering uitleenprincipes. Dossier 23768 - Goedkeuring 2024_CBS_06102 - Logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages - Uitzondering uitleenprincipes. Dossier 23768 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 16 december 2019 (jaarnummer 715) het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

De gemeenteraad keurde op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2023-2025 goed.

Artikel 6.2.3 van het gebruiksreglement machtigt het college om, mits een gemotiveerde beslissing, in volgende gevallen uitzonderingen toe te staan op dit reglement:

  • logistiek materiaal, dat is voorbehouden voor evenementen van categorieën 1, 2 en 5 uitlenen aan evenementen van categorieën 3 en 4 die plaatsvinden in een binnenruimte of in openlucht op private ruimte zonder openbaar karakter;
  • logistiek materiaal uitlenen aan evenementen die plaatsvinden buiten het grondgebied van de stad Antwerpen;
  • logistiek materiaal, dat afhankelijk van de plaats waar het evenement plaatsvindt, enkel ontleend kan worden aan bepaalde categorieën evenementen, uitlenen aan andere dan de oorspronkelijk voorziene categorieën evenementen;
  • logistiek materiaal, dat is voorbehouden aan bepaalde soorten evenementen, uitlenen aan andere soorten evenementen dan deze omschreven in artikel 1.4.2 §2;
  • de uitleentermijnen zoals opgenomen in artikel 1.5;
  • de principiële reinigingsplicht van de organisator indien deze dit expliciet heeft aangevraagd en hiervoor toestemming van het college gekregen heeft (zie artikel 4.3.1).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 6.2.3 van het Gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 16 december 2019 (jaarnummer 715), machtigt het college om (mits gemotiveerde beslissing) uitzonderingen op het reglement toe te staan.

Argumentatie

Voor volgend evenement vraagt de organisator een uitzondering op de uitleenprincipes van het gebruiksreglement:

OrganisatorEvenementDatum evenementDatum materiaalaanvraagMateriaal
AG Culturele Instellingen/Erfgoed - RubenshuisOpening Rubenshuis26 augustus 2024 tot en met 25 september 202425 april 20241x afvalcontainer 1100L blauw
2x afvalcontainer 1100L geel
2x afvalcontainer 1100L grijs
2x afvalcontainer 240L blauw
2x afvalcontainer 240L geel
2x afvalcontainer 240L grijs
2x driewegstopcontact (voor buiten gebruik)
1x geluidsmeter
10x kabelstraatgoot - E155
1x rode box 2 LED-PAR 3PIN
5x rode box 2 LED-PAR 5PIN
5x rode box feesttentverlichting
3x rode box lampenkrans gekleurd
3x rode box lampenkrans wit
5x rode box LED-stralers
6x rubberen matten
2x verdeelkast Z32 - 400/230 volt - E032
5x vierwegstopcontact (enkel voor binnen gebruik)
2x vloerstatief voor spots - E151
2x voedingskabel 3x400 6# 05 meter - E002
2x voedingskabel 3x400 6# 25 meter - E001
1x bok met 25 nadars
1x box met 15 tafels van 1m
1x box met 15 tafels van 2m
1x box met 30 banken van 2m
3x feesttent rood 3x3 (incl. 3 zijzeilen)
1x gitterbox
7x kapstok
2x kleine kar met 20 klapstoelen
7x nadar voor 7 fietsen
3x podiumrand voor verhoog 10m x 0,40m
2x regengoot rood
3x set van 5 zwarte tafelhoezen 1m
1x spoeltoog met afvoerdarm en waterdarm
2x spoeltoog met warm water
5x tentoonstellingspaneel grijs
2x toog
1x trap 40 cm
15x verhoog 40cm
2x versieringsdoek groot groen
3x versieringsdoek groot zwart
4x versieringsdoek klein zwart
1x waterdarm 3/4 duim 50 meter op kar
3x zijzeil rood met deur (excl. tent 3x3)


De organisator vraagt een uitzondering op het uitleenprincipe in volgend kader:

Uitzondering

De uitleentermijnen zoals opgenomen in artikel 1.5

 

De organisator motiveert zijn/haar vraag:

Motivering

Het Rubenshuis heeft deze materialen langer nodig dan de standaard uitleentermijn van 30 dagen om volgende redenen: 

  • Om de artistieke invulling een mooie omkadering te geven. Dit op zowel technisch niveau (licht en geluid) als de setting (podia, hekwerk, deco). 
  • Om de bezoekersflow vlot te laten verlopen (hekwerk, signalisatie, veiligheidsmaatregelen). 
  • Om de algemene evenementenwerking en het nieuwe onthaalgebouw van het Rubenshuis in een mooi jasje te steken en het onthaalgebouw en de tuin correct uit te lichten.  
  • Om de kosten te drukken en om de logistieke haalbaarheid van het evenement te waarborgen, kunnen de materialen tussentijds niet afgebroken, opgeborgen en terug opgebouwd worden.  
  • Indien de materialen door een externe partner moeten voorzien worden, komen hier extra kosten bij kijken die budgettair niet haalbaar zijn.  
  • De inhoud van de programmatie laat het niet toe om later op te bouwen of vroeger af te breken om zo binnen de aangewezen uitleentermijn van 30 dagen te blijven. 
 

Er is voldoende materiaal en/of personeel ter beschikking voor de verwerking van de aanvraag. De geplande evenementen zoals opgenomen in het evenementenkader komen door de toekenning van de uitzondering niet in het gedrang.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat er een uitzondering wordt gemaakt op de uitleenprincipes van het 'Gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025' voor volgend evenement:

OrganisatorEvenementDatum evenementDatum materiaalaanvraagMateriaal
AG Culturele Instellingen/Erfgoed - RubenshuisOpening Rubenshuis26 augustus 2024 tot en met 25 september 202425 april 2024
1x afvalcontainer 1100L blauw
2x afvalcontainer 1100L geel
2x afvalcontainer 1100L grijs
2x afvalcontainer 240L blauw
2x afvalcontainer 240L geel
2x afvalcontainer 240L grijs
2x driewegstopcontact (voor buiten gebruik)
1x geluidsmeter
1x rode box 2 LED-PAR 3PIN
5x rode box 2 LED-PAR 5PIN
5x rode box feesttentverlichting
3x rode box lampenkrans gekleurd
3x rode box lampenkrans wit
5x rode box LED-stralers
6x rubberen matten
2x verdeelkast Z32 - 400/230 volt - E032
5x vierwegstopcontact (enkel voor binnen gebruik)
2x vloerstatief voor spots - E151
2x voedingskabel 3x400 6# 05 meter - E002
2x voedingskabel 3x400 6# 25 meter - E001
1x bok met 25 nadars
1x box met 15 tafels van 1m
1x box met 15 tafels van 2m
1x box met 30 banken van 2m
3x feesttent rood 3x3 (incl. 3 zijzeilen)
1x gitterbox
7x kapstok
2x kleine kar met 20 klapstoelen
7x nadar voor 7 fietsen
3x podiumrand voor verhoog 10m x 0,40m
2x regengoot rood
3x set van 5 zwarte tafelhoezen 1m
1x spoeltoog met afvoerdarm en waterdarm
2x spoeltoog met warm water
5x tentoonstellingspaneel grijs
2x toog
1x trap 40 cm
15x verhoog 40cm
2x versieringsdoek groot groen
3x versieringsdoek groot zwart
4x versieringsdoek klein zwart
1x waterdarm 3/4 duim 50 meter op kar
3x zijzeil rood met deur (excl. tent 3x3)


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/BOFHet leveren en plaatsen van het gevraagde materiaal op basis van orderbevestiging 23768