Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023151515 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Jawad Ansari met als adres Sint-Gummarusstraat 46 te 2060 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | de heer Jawad Ansari met als adres Sint-Gummarusstraat 46 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Gummarusstraat 38-46 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nrs. 528V5, 528T7, 528H8 en 528N7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gelijkvloerse verdieping: intern samenvoegen van 3 winkelpanden, wijzigen van de voorgevel en plaatsen van zaak-gebonden publiciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Sint-Gummarusstraat 38-40:
- 04/03/2019: proces-verbaal (11002_2019_8767_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel op de tweede verdieping zonder vergunning; (nr. 40)
- 01/03/2019: proces-verbaal (11002_2019_8755_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping zonder vergunning; (nr. 38)
- 01/03/2019: proces-verbaal (11002_2019_8756_VPV ) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping zonder vergunning; (nr. 40)
- 12/05/1970: vergunning deputatie na weigering college (18#52327) voor een winkelhuis en appartementen;
- 03/04/1970: vergunning (18#52883) voor afbraak van het pand; (nr. 40)
- 21/10/1960: toelating (18#41619) voor het verbouwen van een winkel; (nr. 40)
Sint-Gummarusstraat nr. 42:
- 05/08/2021: vergunning deputatie na vergunning college (OMV_2020126857) voor het verbouwen van een handelshuis met woning naar een handelshuis met 3 appartementen;
- 22/02/2019: proces-verbaal (11002_2019_8678_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping zonder vergunning;
- 16/02/1995: vergunning (86#8720119) voor het verbouwen van de winkelpui - 25.3.94;
Sint-Gummarusstraat nr. 44-46:
- 09/08/2019: vergunning (OMV_2019012288) voor het samenvoegen van twee handelspanden tot één handelspand;
- 26/02/2019: proces-verbaal (11002_2019_8699_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping zonder vergunning; (nr. 44)
- 15/12/2017: proces-verbaal (11002_2017_5518) voor het wijzigen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping zonder vergunning; (nr. 46)
Vergunde toestand
- functie gelijkvloerse verdieping:
- bouwvolume:
- gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:
Bestaande toestand
- gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:
- bouwvolume:
Nieuwe toestand
- functie gelijkvloerse verdieping:
- bouwvolume:
- gevelafwerking gelijkvloerse verdieping:
- nr. 38: logo 0,25 m x 2 m;
- nr. 42: logo 0,25 m x 2,3 m;
- nr. 44-46: logo 0,64 m x 7,4 m.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel;
- plaatsen van zaak-gebonden publiciteit;
- vellen van 2 bomen;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Er bestaat geen voorgeschiedenis voor kleinhandelsaanvragen of sociaal-economische vergunningen die betrekking hebben op deze onderneming. De huidige supermarkt betrekt de samengevoegde handelspanden Sint-Gummarusstraat 44 en 46 en omvat 312,9m² vloeroppervlakte, waarvan 303,2m² publiek toegankelijk winkel gedeelte. Er is voor de huidige supermarkt geen kleinhandelsvergunning nodig geweest.
De aanvraag betreft de (regularisatie van de) uitbreiding van de bestaande supermarkt Ansari Market in de handelspanden Sint-Gummarusstraat 44 en 46, door het toevoegen van de handelspanden op huisnummer 42 (unit 2) en huisnummer 38 (unit 3). De nieuwe supermarkt op de huisnummers 38 en 42-44-46 heeft een vloeroppervlakte van 651,1m², waarvan 622,5m² netto publiek toegankelijk winkelgedeelte. De supermarkt verkoopt vooral Afghaanse producten. Er wordt bijna uitsluitend voedsel verkocht (categorie 1 “voeding” volgens het decreet IHB).
De scheidingsmuren worden op verschillende plekken opengewerkt om de ruimtes tot één geheel te maken. De supermarkt krijgt op drie plekken een ingang van 1,60m breed met automatische schuifdeuren. De voorgevel wordt aangepast op het gelijkvloers om er één geheel van te maken.
De winkel op het adres Sint-Gummarusstraat 40 (vroegere apotheek) blijft ongewijzigd en valt buiten deze aanvraag. Ook de insprong tussen nr. 40 en 38 valt buiten deze aanvraag. Daarnaast blijven de vier trappenhallen naar de appartementen op de verdiepingen onveranderd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost | 10 januari 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 10 januari 2024 | 3 maart 2024 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 10 januari 2024 | 1 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 januari 2024 | 9 juli 2024 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 10 januari 2024 | 11 januari 2024 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 10 januari 2024 | 29 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 januari 2024 | 24 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 10 januari 2024 | 5 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en wijkt af op volgende punten:
- 1.3 Harmonie en referentiebeeld:
- 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
de hellingen zoals opgetekend voldoen niet, deze hebben een groter hellingspercentage dan vastgelegd in dit artikel;
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
wanneer zaak-gebonden publiciteit in het gevelvlak geplaatst wordt, dan moet deze minstens 0,60 m verwijderd blijven van de grens met het naburige eigendom;
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid/ Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de uitbreiding van een supermarkt in de handelspanden Sint-Gummarusstraat 44 en 46, door het toevoegen van de handelspanden op huisnummer 42 (unit 2) en huisnummer 38 (unit 3).
De functie handel is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.
Conform artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld dient een project afgestemd te worden op de schaal van de omringende omgeving. De straat/ omgeving wordt gekenmerkt door winkels van 1 of 2 panden breed. Het samenvoegen van het gelijkvloers over 4 gebouwen is niet kenmerkend.
Om een interessante handelsruimte mogelijk te maken en leegstand boven winkels te voorkomen, worden er in het Ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 echter juridisch geen beperkingen vastgelegd voor het samenvoegen van percelen. Dat wil niet zeggen dat samenvoegen van percelen ook altijd mogelijk is. De aanvraag mag hierbij de draagkracht van de omgeving niet overschrijden en mag toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van de bovenliggende verdiepingen niet in gedrang brengen. Ook mag de oppervlakte van de winkels na samenvoegen geen mobiliteitsproblemen genereren.
Bij de beoordeling kleinhandelsactiviteiten worden 4 doelstellingen beoordeeld:
- duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten;
- het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten;
- Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden;
- het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit;
Hieruit blijkt dat de draagkracht van de omgeving op bepaalde momenten wordt overschreden. Gelet hierop, kan geen afwijking toegestaan worden
Visueel-vormelijke elementen
Bij samenvoegen van percelen moet elke gevel een harmonische en logische constructieve opbouw hebben. Dit geldt ook voor het gelijkvloers dat een duidelijke basis moet zijn voor het gebouw en een onderdeel moet vormen van het bovenliggende geveloppervlak. Vanuit een duurzaamheidsprincipe en uniformiteit van de gevels is het wenselijk de plint uit te voeren uit één duurzaam materiaal zoals natuursteen. Op deze plinten kan zaakgebonden reclame aangebracht worden conform de voorschriften beschreven in het desbetreffende artikel van de bouwcode. De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw. Om deze verhoudingen te respecteren wordt gevraagd de reclame per gebouw te voorzien en niet over 2 naastliggende gebouwen. Om de toegangen van de verschillende appartementsgebouwen herkenbaar te maken en eenduidig terug te vinden is het ook belangrijk een bepaalde geleding te brengen in de plint. Dit kan bijvoorbeeld door de bestaande arrière-corps op de verdiepingen tussen elk gebouw te laten doorlopen op het gelijkvloers. De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context over de volledige gevelhoogte te behouden en/of te voorzien.
Om aan bovenstaande randvoorwaarden te voldoen zal bij een eventuele vergunning in voorwaarde opgelegd worden de volledige plint (ook boven de ramen) te voorzien in natuursteen (graniet zwart), de arrière-corps tussen de verschillende gebouwen te laten doorlopen op het gelijkvloers en de zaakgebonden reclame (witte doosletters) te voorzien op min 60,00 cm van de perceelsgrenzen en te centreren boven de winkelpui per gebouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Zo voldoen niet alle hellingen aan artikel 19 en is het onduidelijk (gezien de discrepanties tussen het grondplan en het gevelplan) of de toegangsdeur van het handelspand ter hoogte van nummer 46 voldoet aan artikel 18 en 19 van de verordening toegankelijkheid. De nodige voorwaarden dienen opgenomen te worden bij een eventuele vergunning.
Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot op voorwaarde dat de supermarkt enkel bevoorraad wordt met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Milieuaspecten
Voor voorliggende aanvraag werd een advies milieu gevraagd. Ze brachten een gunstig advies uit met onderstaande motivering: “Op basis van de informatie in de aanmaning (bouwmisdrijf) van stad Antwerpen blijkt dat er technische installaties geplaatst zijn op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping van het pand met huisnummer 46, deze maken deel uit van de koelinstallaties in de panden met huisnummers 38 tot en met 46.
Koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen zijn indelingsplichtig vanaf 5 kW.
Indien indelingsplichtig dan dient een melding of een omgevingsvergunning voor ingedeelde inrichtingen bekomen te worden alvorens geëxploiteerd wordt.
Op basis van de informatie in het aanvraagdossier kunnen er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. De exploitant wordt aangeraden na de realisatie van het project dit grondig te bekijken en eventueel te regulariseren.
Indien rekening gehouden wordt met bovenstaande, kan vanuit technisch oogpunt.”positief advies gegeven worden de vergunning te verlenen.”
Groen
Gezien voorliggende aanvraag het rooien van 2 bomen betreft werd advies gevraagd aan de dienst groen en begraafplaatsen. Ze brachten een gunstig advies uit met onderstaande motivering: “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de kwaliteit van ons leefmilieu achteruitgaat. Zeker in een stedelijk milieu is er veel fijn stof, lawaaioverlast, teveel ozon op zonnige dagen, … Dit kan allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken. Ook hittestress en periodieke wateroverlast als gevolg van hevige onweersbuien, komen meer en meer voor. Grote bomen bieden het meeste voordeel. Zij hebben veel meer bladeren dan een kleine boom, en door hun kruingrootte zijn ze zichtbaar aanwezig in hun omgeving. Zeker in dichtbebouwde buurten als 2060.
Hierdoor is er toch enige waarde aan het plaatselijk groen en ontharde zone zoals een koer die deze diensten kan leveren. Indien de boom dient te worden gerooid ifv. de werken aan de koer dient deze heraanplant te worden volgens het bomenplan 2.0.
De gerooide boom dient te worden gecompenseerd van minimaal 3de grootteorde in een onverharde plantvak van minimaal 8 m³.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft het samenvoegen van het handelsgelijkvloers van de verschillende panden. De functie blijft hetzelfde.
De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De panden zijn gelegen in het afgebakende lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat voor deze zone gelijkvloers handelsruimte of een andere commerciële functie gewenst is. Behoud en uitbreiding van de commerciële activiteit is dus een grote meerwaarde. Het kleinhandelsbedrijf Ansari Market situeert zich in de zone A3 binnen het lokale kernwinkelgebied. Het project past in de geformuleerde visie rond kleinhandel, met name een verdere concentratie en clustering van de detailhandel bij voorkeur in kernwinkelgebieden.
Het project maakt deel uit van het gewestplan Antwerpen. Hierin staat de omgeving van het project aangeduid als woongebied. Woongebieden zijn bestemd “voor wonen, alsmede handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven”. De voorgestelde stadssupermarkt lijkt verenigbaar met deze omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan 2060 is op deze locatie van kracht. Het project is gelegen in een zone voor detailhandel. In deze zone is detailhandel op het gelijkvloers toegelaten. De straten die behoren tot de zone voor detailhandel vormen het kloppend hart van de wijk. De commerciële kern bevat in hoofdzaak winkels met dagelijkse voorzieningen.
De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
De consument doet zijn dagelijkse boodschappen het liefst zo dicht mogelijk bij zijn eigen woonomgeving. Hierbij spelen nabijheid (inclusief bereikbaarheid en parkeren), gemak en comfort een belangrijke rol. Gezien de ligging nabij het centrum, een woonwijk en een aantal dienstverleningen, past deze handelsfunctie perfect in zijn omgeving.
In bepaalde wijken wordt een tekort vastgesteld van buurtwinkels en kleine supermarkten. De vraag naar buurtwinkels en -supermarkten zal in de toekomst nog stijgen door maatschappelijke evoluties als kleinere huishoudens en een toenemend aantal ouderen.
Ook de minst mobiele burgers dienen zich te kunnen voorzien in hun behoeften en moeten op een aanvaardbare afstand toegang hebben tot een voldoende groot aanbod voedingsmiddelen om gezond te blijven. De supermarkt beantwoordt aan de verwezenlijking van deze doelstelling. Rolstoelgebruikers kunnen de supermarkt op een eenvoudige manier betreden.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Ansari Market is als buurtsupermarkt sterk gefocust op verse Afghaanse voeding en richt zich vooral naar de omliggende bewoning, waar klanten hun dagelijkse aankopen komen verrichten. Dit type winkel wordt steeds gevestigd in dichtbebouwde woonwijken of binnenstedelijke centra. Ansari Market gelegen aan de Sint-Gummarusstraat vervult reeds enkele jaren een belangrijke buurtfunctie. De aantrekkingskracht van deze supermarkt wordt echter steeds groter. De handelszaak trekt ook klanten aan van buiten de wijk. De Sint-Gummarusstraat is op zich een korte en smalle winkelstraat met oorspronkelijk veelal kleine handelszaken en horecapanden. De schaalvergroting/samenvoeging van kleine panden en bijhorende aantrekkingskracht leidt ertoe dat Ansari Market een kritische grens benadert waarbij de draagkracht van deze kleine, smalle winkelstraat op bepaalde momenten overschreden wordt. De leefbaarheid van de Sint-Gummarusstraat mag niet in het gedrang komen. OS/BI kijkt daarom ook kritisch naar deze aanvraag op het vlak van doelstelling 3.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Door de handelspanden samen te voegen wordt geen of weinig extra mobiliteit gecreëerd. De uitbreidingspanden hadden voorheen ook al een handelsfunctie. De dienst Mobiliteit geeft daarom geen advies. De supermarkt richt zich voornamelijk op klanten die weinig met de auto komen. Het laden en lossen zal plaats vinden op de laad- en loszone voor de panden Sint-Gummarusstraat 52-52A en 50. De leveringen vinden plaats tussen 9 uur en 18 uur en niet op zondag. De supermarkt kan enkel bevoorraad worden met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers. Diverse fietsenstallingen zijn voorzien op het openbaar domein. Openbaar vervoer is in de nabijheid te vinden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geeft de dienst Investdesk voorwaardelijk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de regularisatie/uitbreiding van een supermarkt aan de Sint-Gummarusstraat 38 en 42-44-46 in 2060 Antwerpen. Door de stedenbouwkundige onverenigbaarheid en het onlosmakelijk verband tussen de stedenbouwkundige handelingen en de kleinhandelsactiviteiten, wordt ongunstig advies gegeven de vergunning te verlenen
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 10 januari 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 19 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 17 februari 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 6 maart 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 18 maart 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 16 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 23 juni 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 23 juli 2024 |
Verslag GOA | 10 juli 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt conform artikel 20 van het 'Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning'.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
- de voorgestelde uitbreiding van Ansari Market verstoort het lokale karakter van de detailhandel in de omgeving aanzienlijk;
- een winkel van meer dan 600 m² met een toegelaten capaciteit van 300 personen, het type winkel is voor de stadsrand en niet voor een van de drukste gebieden van Antwerpen. Dit is niet in overeenstemming met het kleinschalige karakter van de straat en het RUP2060;
- door het smalle verkeersprofiel van de Sint-Gummarusstraat zijn grootschalige verkeer genererende winkels niet toegelaten;
- Ansari Market momenteel al gebruik maakt van bezoekersparkeerplaatsen voor het laden en lossen van fruit en groente, en dit zonder de voorziene uitbreiding met 2 panden;
- het huidige laden en lossen op reguliere parkeerplekken zorgt nu al voor overlast van afval. Groente- en fruitafval vallen voortdurend op de grond en worden niet opgekuist door de betrokkene;
- nummer 40 een beenhouwerij wordt. De aanlevering gebeurt sowieso met grote vrachtwagens die de hulpdiensten belemmeren. Dit brengt een veiligheidsrisico met zich mee;
- deze ontwikkelingstendens nefast is voor het concept fietsstraten/veiligheid fietsers en voetgangers en natuurlijke de modal shift in Antwerpen;
- Ansari aangeeft dat er geen toename zal zijn van overlast omdat het een uitbreiding is naar reeds bestaande winkelpanden. De panden van nummer 42 en 38 staan al een tijd leeg en zijn niet actief. Er zal zeker een toename zijn van overlast. (De leegstand heeft niets te maken met verkrotting, wel met het FAVV dat deze panden verplicht deed sluiten wegens ongedierte en de Stad Antwerpen wegens verbouwingswerken.)
Beoordeling:
De bezwaren over overlast door laden en lossen en afval van groenten en fruit handelen over burgerrechtelijke zaken die losstaan van de beoordeling van voorliggend dossier.
Wat betreft het lokale karakter, de capaciteit, het verkeersprofiel, veiligheid fietsers en voetgangers voldoet voorliggende aanvraag onder voorwaarde aan onderstaande 4 doelstellingen zoals verder toegelicht bij de beoordeling van kleinhandelsactiviteiten:
- duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten;
- het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten;
- het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden;
- het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit.
OS/BI kijkt kritisch naar deze aanvraag op het vlak van doelstelling 3: ‘De aantrekkingskracht van deze supermarkt wordt echter steeds groter. De handelszaak trekt ook klanten aan van buiten de wijk. De Sint-Gummarusstraat is op zich een korte en smalle winkelstraat met oorspronkelijk veelal kleine handelszaken en horecapanden. De schaalvergroting/samenvoeging van kleine panden en bijhorende aantrekkingskracht leidt ertoe dat Ansari Market een kritische grens benadert waarbij de draagkracht van deze kleine, smalle winkelstraat op bepaalde momenten overschreden wordt. De leefbaarheid van de Sint-Gummarusstraat mag niet in het gedrang komen.’ Met betrekking tot doelstelling 4 concludeert OS/BI het volgende: ‘De supermarkt kan enkel bevoorraad worden met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers.’
De bezwaren zijn bijgevolg deels gegrond;
- het overaanbod aan Afghaanse winkels tast de multiculturaliteit van de wijk aan en beperkt de diversiteit van het winkelaanbod;
- een mix van culturen de beste manier tot integratie is;
- in deze straat bijna uitsluitend 3 types winkels zijn; voeding, beenhouwerij en kapperszaken voor heren;
- Ansari aangeeft dat er veel Afghanen in de buurt wonen en dat er daardoor een grotere behoefte is aan Afghaanse winkels. 2060 is echter een transitwijk en de meeste Afghanen zullen na een jaar verhuizen naar de randgemeenten. Bovendien is het aantal klanten in de winkels nu al beperkt;
Beoordeling:
Eventuele impact op multiculturaliteit en beperking op het winkelaanbod is niet aangetoond en is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
OS/BI kijkt kritisch naar deze aanvraag op het vlak van doelstelling met betrekking tot het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden: ‘De aantrekkingskracht van deze supermarkt wordt echter steeds groter. De handelszaak trekt ook klanten aan van buiten de wijk. De Sint-Gummarusstraat is op zich een korte en smalle winkelstraat met oorspronkelijk veelal kleine handelszaken en horecapanden. De schaalvergroting/samenvoeging van kleine panden en bijhorende aantrekkingskracht leidt ertoe dat Ansari Market een kritische grens benadert waarbij de draagkracht van deze kleine, smalle winkelstraat op bepaalde momenten overschreden wordt. De leefbaarheid van de Sint-Gummarusstraat mag niet in het gedrang komen.’
De bezwaren zijn bijgevolg deels gegrond;
Beoordeling:
Om een interessante handelsruimte mogelijk te maken en leegstand boven winkels te voorkomen, worden er in het Ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 juridisch geen beperkingen vastgelegd voor het samenvoegen van percelen. Dat wil niet zeggen dat samenvoegen van percelen ook altijd mogelijk is.
De aanvraag mag de draagkracht niet overschrijden en mag toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van de bovenliggende verdiepingen niet in gedrang brengen.
Uit de beoordeling kleinhandelsactiviteiten blijkt dat de draagkracht van de omgeving op bepaalde momenten wordt overschreden. De ontwikkelingsmogelijkheden van de bovenliggende verdiepingen wordt echter niet in gedrang gebracht gezien de aparte verticale circulaties gewaarborgd blijven.
Het bezwaar is bijgevolg deels gegrond;
- het plan een aparte vuilberging met verluchting naar buiten op n°42 vermeldt, wat zorgen kan veroorzaken over lawaai en geurhinder voor bewoners in de omgeving. Vooral de bewoners van de Richardstraat zullen hier hinder ondervinden. Hun panden zullen in waarde verminderen door de overlast;
- het dossier niets vermeldt over ventilatiesystemen/airco's/warmtepompen, maar uit ervaring is bekend dat ze sowieso worden geïnstalleerd. Wat zijn de plannen op dit gebied? Hoe wordt overlast vermeden? Wat hier met waardevermindering voor de omliggende panden? Graag merken we hierop dat we de voorbije zomer enorme hinder ondervonden van de airco’s die al geplaatst waren. Deze zijn nu verminderd, maar de bekabeling ligt klaar.
- bestelwagens moeten kunnen parkeren en dat zullen doen in de omliggende woonstraten. Zij zullen de weinige parkeerplekken voor inwoners innemen;
- Sluikstort gebeurt vaak tussen geparkeerde bestelwagens;
- Er een negatieve impact op de woonomgeving zal ontstaan; bewoners die het initiatief namen om de kwaliteit van de buurt te verhogen en dure investeringen deden, trekken terug weg of gaan dit doen tgo. bovenvermelde hinder;
- Voorliggende aanvraag een precedent voor gelijkaardige ontwikkelingen schept in de buurt;
- een winkel met een capaciteit tot 300 klanten, betekent dat er 300 extra parkeerplaatsen ingenomen kunnen worden. Waar gaat dit gebeuren? Heel veel klanten van Ansari komen immers met de auto. De bewoners hebben nu al veel overlast van wagens die garagepoorten blokkeren, op de stoep parkeren, midden op straat parkeren,...
Beoordeling:
De bezwaren met betrekking tot geur- en lawaaihinder, sluikstorten, het inpikken van parkeerplekken door bestelwagens en dat een negatieve impact zal ontstaan op de woonomgeving handelen over burgerrechtelijke zaken en/of zijn gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
De ventilatiesystemen/airco's/warmtepompen maken geen deel van voorliggende aanvraag.
De bezwaren zijn ongegrond;
Beoordeling:
Het bezwaar betreft burgerrechtelijke zaken die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.
Het bezwaar is ongegrond;
Beoordeling:
Eventuele impact op het imago en waarde is niet aangetoond, het bezwaar met betrekking tot economische schade is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
Het bezwaar is ongegrond;
Beoordeling:
Het klopt dat het beplakken van oude gevels met reclamepanelen geen verbetering vormt. In het verslag wordt hieromtrent de onderstaande motivering meegegeven en de nodige voorwaarden opgelegd.
Vanuit een duurzaamheidsprincipe en uniformiteit van de gevels is het wenselijk de plint uit te voeren uit één duurzaam materiaal zoals natuursteen. Op deze plinten kan zaakgebonden reclame aangebracht worden conform de voorschriften beschreven in het desbetreffende artikel van de bouwcode. De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw. Om deze verhoudingen te respecteren wordt gevraagd de reclame per gebouw te voorzien en niet over 2 naastliggende gebouwen. Om de toegangen van de verschillende appartementsgebouwen herkenbaar te maken en eenduidig terug te vinden is het ook belangrijk een bepaalde geleding te brengen in de plint. Dit kan bijvoorbeeld door de bestaande arrière corps op de verdiepingen tussen elk gebouw te laten doorlopen op het gelijkvloers. De arrière corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context over de volledige gevelhoogte te behouden en/of te voorzien.
Het bezwaar is gegrond;
Beoordeling:
Het klopt dat het plaatselijk groen en ontharde zone zoals een koer enige waarde heeft die bepaalde diensten kan leveren. Omtrent het vellen van bomen werd advies gevraagd aan de dienst groen en begraafplaatsen. Zij geven als voorwaarde mee dat indien de boom dient te worden gerooid, in functie van de werken aan de koer, deze dient heraanplant te worden volgens het bomenplan 2.0.. De gerooide boom dient te worden gecompenseerd van minimaal 3de grootteorde in een onverharde plantvak van minimaal 8m³.
Het bezwaar is gegrond;
Beoordeling:
Uit de beoordeling kleinhandelsactiviteiten blijkt dat de draagkracht van de omgeving op bepaalde momenten wordt overschreden. Voorliggende aanvraag voldoet onder voorwaarden aan onderstaande 4 doelstellingen zoals verder toegelicht bij de beoordeling van kleinhandelsactiviteiten:
- duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten;
- het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten;
- het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden;
- het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit.
OS/BI kijkt kritisch naar deze aanvraag op het vlak van doelstelling 3: ‘De aantrekkingskracht van deze supermarkt wordt echter steeds groter. De handelszaak trekt ook klanten aan van buiten de wijk. De Sint-Gummarusstraat is op zich een korte en smalle winkelstraat met oorspronkelijk veelal kleine handelszaken en horecapanden. De schaalvergroting/samenvoeging van kleine panden en bijhorende aantrekkingskracht leidt ertoe dat Ansari Market een kritische grens benadert waarbij de draagkracht van deze kleine, smalle winkelstraat op bepaalde momenten overschreden wordt. De leefbaarheid van de Sint-Gummarusstraat mag niet in het gedrang komen.’ Met betrekking tot doelstelling 4 concludeert OS/BI het volgende: ‘De supermarkt kan enkel bevoorraad worden met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers.’
Het bezwaar is bijgevolg gegrond;
Beoordeling:
De bezwaren betreffen zaken die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond;
- leveringen inpandig moeten kunnen gebeuren zodat het erg beperkte openbaar domein in de St Gummarusstraat niet nog meer belast wordt en er geen verdere onveilige verkeerssituaties ontstaan.
er inpandig autoparkeren moet voorzien worden voor klanten.
- er inpandig fietsparkeren moet voorzien worden voor klanten. Er is op het openbaar domein, ook gezien de smalle stoepen, geen ruimte voor fietsparkeren.
- afval hoort inpandig te kunnen gestockeerd worden. En het afval hoort per container afgevoerd worden zodat niet het hele openbaar domein op de dag van de ophalingen belast wordt met bergen karton en restafvalzakken. Dat kan niet bedoeling zijn bij een supermarkt.
Beoordeling:
Uit de beoordeling kleinhandelsactiviteiten blijkt dat de draagkracht van de omgeving op bepaalde momenten wordt overschreden. Door de handelspanden samen te voegen wordt echter geen of weinig extra mobiliteit gecreëerd. De uitbreidingspanden hadden voorheen ook al een handelsfunctie. De supermarkt richt zich op lokale klanten waardoor klanten weinig met de auto komen. Het laden en lossen zal plaats vinden op de laad- en loszone voor de panden Sint-Gummarusstraat 52-52A en 50. De leveringen vinden plaats tussen 9 uur en 18 uur en niet op zondag. De supermarkt kan enkel bevoorraad worden met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers. Diverse fietsenstallingen zijn voorzien op het openbaar domein. Openbaar vervoer is in de nabijheid te vinden.
Het bezwaar is bijgevolg deel gegrond;
Beoordeling:
Uit de beoordeling kleinhandelsactiviteiten blijkt dat de draagkracht van de omgeving op bepaalde momenten wordt overschreden. Door de handelspanden samen te voegen wordt echter geen of weinig extra mobiliteit gecreëerd. De uitbreidingspanden hadden voorheen ook al een handelsfunctie. De supermarkt richt zich op lokale klanten waardoor klanten weinig met de auto komen. Het laden en lossen zal plaats vinden op de laad- en loszone voor de panden Sint-Gummarusstraat 52-52A en 50. De leveringen vinden plaats tussen 9 uur en 18 uur en niet op zondag. De supermarkt kan enkel bevoorraad worden met enkelvoudige voertuigen, niet met vrachtwagens met opleggers. Diverse fietsenstallingen zijn voorzien op het openbaar domein. Openbaar vervoer is in de nabijheid te vinden.
Het bezwaar is bijgevolg deels gegrond;
Beoordeling:
Vanuit een goed nabuurschap is het evident dat overlast, van welke aard dan ook, steeds beperkt wordt. Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet aantoonbare, subjectieve elementen die bijgevolg niet mee in afweging kunnen genomen worden bij de beoordeling van voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.