Terug
Gepubliceerd op 22/07/2024

2024_CBS_06115 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_06115 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_06115 - District Merksem. Generaal Mahieustraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Generaal Mahieustraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 26 februari 2021 (jaarnummer 1677);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De proefopstelling betreffende het omdraaien van de rijrichtingen in de Molenlei en de Generaal Mahieustraat heeft een positief effect op de verkeersafwikkeling in beide straten. Vooral het aantal (vracht)wagens is gedaald en het aantal fietsers is gelijk gebleven of (licht) gestegen. De snelheidsmetingen tonen aan dat er geen structureel snelheidsprobleem kon worden waargenomen. Extra infrastructurele maatregelen zijn hier dus niet nodig. Ook de ongevallencijfers van de politie tonen aan dat de proefopstelling geen verhoogde impact heeft.
De proefopstelling wordt dan ook gunstig geëvalueerd omwille van volgende redenen: 

  • doorgaande verkeer wordt niet meer in de Molenlei getrokken:
    De stroom doorgaand verkeer vanuit Schoten die via de Deuzeldlaan door de wijk naar de Bredabaan reed is verdwenen. Doorgaand verkeer vanaf de Eethuisstraat wordt al aan de kruispunten met de hogere wegcategorieën verplicht om een andere routekeuze te maken. Dit in tegenstelling met de vorige circulatie waarbij dit pas halverwege de Molenlei gebeurde. Op dat moment bevond het doorgaand verkeer zich al in de wijk;
  • de knip in de Molenlei blijft bestaan wat het gebruik van de Molenlei als doorsteek tussen Eethuisstraat en Bredabaan verhindert en positief is voor onder andere het bestendigen van de fietsstraat;
  • in de Secretaris Meyerlei en de Azalealei zien we slechts een (lichte) stijging van (vracht)wagens en fietsers tegenover vóór de proefopstelling. Tegenover vorige proefopstelling is er geen eenduidige conclusie te trekken. Er dient gemeld dat de aantallen in elke straat sowieso de draagkracht van een woonstraat niet overschrijden.

Om deze redenen wordt de proefopstelling dan ook ter bestendiging voorgelegd.
De wijziging van de rijrichting in de Molenlei wordt opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van deze straat.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Molenlei (artikel 1).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 27 mei 2024 Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 27 juni 2024 (jaarnummer 37) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Generaal Mahieustraat in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1677).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.