Terug
Gepubliceerd op 22/07/2024

2024_CBS_06007 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060467. Langstraat 172. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Herald Claeys, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_06007 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060467. Langstraat 172. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_06007 - Omgevingsvergunning - OMV_2024060467. Langstraat 172. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024060467

Gegevens van de aanvrager:

Hannelore Hillesum met als adres Langstraat 172 te 2140 Antwerpen en Nick Van der Stocken met als adres Langstraat 172 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Langstraat 172 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 311D17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/11/1964: vergunning (19643296) voor verbouwingswerken;

-          16/03/1964: vergunning (19643072) voor voorgevelveranderingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder plat dak;
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak tegen de rechter perceelgrens;
  • bouwhoogte van 6,8 m;
  • bouwdiepte van 17,05 m;

-          gevelafwerking:

  • lichte gevelplaketten;
  • schrijnwerk onbekend;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder dak; 
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak met dakterras tegen de rechter perceelgrens;
  • bouwhoogte van 10,43 m;
  • bouwdiepte van  17,14 m;
  • open ruimte van 52 m² waarvan 15 m² verhard terras;

-          gevelafwerking:

  • lichte gevelplaketten en blauwe hardstenen plint;
  • wit pvc schrijnwerk;
  • poort naar berging;
  • optopping in natuurkleurige houten bekleding met houten schrijnwerk.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          isoleren van de zij- en achtergevels en het platte dak van de aanbouw;

-          supprimeren van de interne garage;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    Voorgestelde uitwerking van de uitbreiding is kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving noch afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
  • artikel 12 Levendige plint:
    Het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst, bevat aan de straatzijde geen verblijfsruimte met een raamopening aan de straatzijde.

De gevelbreedte is 4,51 meter. Het is echter onduidelijk of de berging aan de straatzijde wordt voorzien als fietsenberging én er is niet aangetoond dat er nog voldoende contact tussen de woning en de straat is.

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De verblijfsruimtes op de eerste verdieping beschikken in gewenste toestand over een vrije hoogte van 2,58 m ten opzichte van de 2,8 m in vergunde toestand.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    De vergunde inpandige garage wordt gesupprimeerd.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Er wordt niet over de gehele diepte een opstand van 0,30 meter voorzien aan de linker scheidingsmuur ten opzichte van het nieuwe platte dak.
    Er kan ook niet beoordeeld worden of de enkelvoudige scheidingsmuren conform dit artikel worden voorzien.
  • artikel 38 Groendaken:
    Het nieuwe platte dak wordt niet als groendak voorzien. Er wordt geen hemelwaterput in de plaats voorzien.
  • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningen:
    Er kan niet beoordeeld worden of het terras grenzend aan de tuin conform dit artikel wordt voorzien.
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform dit artikel en artikel 41.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De plannen voorzien het verwijderen van de kroonlijst en het toevoegen van een bijkomende bouwlaag. Deze nieuwe bouwlaag wordt voorzien met een opening gelijk aan deze van de eerste verdieping en afgewerkt in een materiaal passend bij een daklaag.

Door deze voorziene combinatie wordt het bijkomend volume bijgevolg niet gelezen als een volwaardige bouwlaag, maar ook niet als een daklaag.

Logischer zou zijn met voorgestelde raamopening op de tweede verdieping om de afwerking van de eerste verdieping te laten doorlopen en de voorgevel te beëindigen met een nieuwe kroonlijst waardoor het pand gelezen kan worden als een pand met drie bouwlagen.

Gelet op het gekozen materiaal (hout) kunnen er aanpassingen gebeuren om deze uitbreiding toch te kunnen lezen als een daklaag met behoud van de gekozen raamopening.

In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om de bestaande kroonlijst te behouden en bovenaan het nieuwe volume een lijst te voorzien én de afwerking enkel verticaal te voorzien in plaats van de voorgestelde combinatie van verticaal én horizontaal.

 

De achter- en zijgevels van het gelijkvloers en de eerste verdieping worden geïsoleerd en afgewerkt met crepi, de nieuwe achtergevel van de uitbreiding in hout.

Deze materialisatie is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorste deel van de garage wordt voorzien als berging en toilet en het achterste deel als deel van de leefruimte. Ook de trap wordt verplaatst en de gang (die van de voordeur doorliep tot aan de buitenruimte) wordt gesupprimeerd zodat de leefruimte over de volledige breedte van het pand voorzien is.

De garage supprimeren en deze oppervlakte (deels) bij de leefruimte voegen, waardoor deze ruimte (zonder tussenmuren) tot aan de voorgevel komt en zo een dubbele oriëntatie krijgt (doorzon-typologie), zou aanvaardbaar zijn.

Dit is niet voorzien in voorliggende aanvraag.

Bijgevolg zal worden opgelegd de poort te vervangen door een doorzichtig deurgeheel, de publieke ruimte (de verlaagde dorpel) in functie hiervan te laten aanpassen, de berging te voorzien als fietsenberging én de wand tussen deze fietsenberging en de leefruimte volledig doorzichtig te voorzien.

 

Ter hoogte van de eerste verdieping wordt achteraan een dakterras voorzien. Door de diepte van het terras ontstaat er onaanvaardbare inkijk in de achtergevel van de linkerbuur.

Om de privacy hinder te beperken zal worden opgelegd aan de linkerzijde van het terras een ondoorzichtig scherm van 2 meter hoogte te voorzien.

 

Tegenover de vergunde toestand is de vrije hoogte op de eerste verdieping verlaagd.

Deze beperkte afwijking op artikel 21 is aanvaardbaar gelet op de grote van de afwijking en het feit dat 1 slaapkamer wordt omgevormd tot deels badkamer en deels hobbykamer én er 2 bijkomende slaapkamers worden voorzien die wel voldoen aan de minimaal vereiste vrije hoogte.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.


Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte van het project wordt vermeerderd met het aantal op eigen terrein geschrapte vergunde of vergund geachte plaatsen, in dit geval 1.


De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De kroonlijst aan de voorgevel te behouden.

2. Bovenaan het nieuwe volume aan de voorgevel een lijst te voorzien.

3. Alle afwerking in hout aan de voorgevel verticaal te plaatsen.

4. De arrière-corps aan de voorgevel te voorzien zonder materiaal en isolatie.

5. Op het nieuwe platte dak van de uitbreiding een groendak te voorzien conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode.

6. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 centimeter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

7. De uitgebreide enkelvoudige scheimuren te voorzien conform de voorschriften van artikel 34 van de bouwcode.

8. Het terras te voorzien conform de voorschriften van artikel 39 van de bouwcode.

9. Het rioolstelsel te voorzien conform de voorschriften van artikel 40 van de bouwcode.

10. Aan de linkerzijde van het terras op de eerste verdieping een ondoorzichtig scherm van 2 meter hoogte te voorzien.

11. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

12. De poort in de voorgevel te vervangen door een doorzichtig deurgeheel, de publieke ruimte (de verlaagde dorpel) in functie hiervan te laten aanpassen, de berging te voorzien als fietsenberging én de wand tussen deze fietsenberging en de leefruimte volledig doorzichtig te voorzien.

 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 mei 2024

Volledig en ontvankelijk

30 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juli 2024

Verslag GOA

17 juli 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De kroonlijst aan de voorgevel te behouden.

2. Bovenaan het nieuwe volume aan de voorgevel een lijst te voorzien.

3. Alle afwerking in hout aan de voorgevel verticaal te plaatsen.

4. De arrière-corps aan de voorgevel te voorzien zonder materiaal en isolatie.

5. Op het nieuwe platte dak van de uitbreiding een groendak te voorzien conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode.

6. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 centimeter breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

7. De uitgebreide enkelvoudige scheimuren te voorzien conform de voorschriften van artikel 34 van de bouwcode.

8. Het terras te voorzien conform de voorschriften van artikel 39 van de bouwcode.

9. Het rioolstelsel te voorzien conform de voorschriften van artikel 40 van de bouwcode.

10. Aan de linkerzijde van het terras op de eerste verdieping een ondoorzichtig scherm van 2 meter hoogte te voorzien.

11. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

12. De poort in de voorgevel te vervangen door een doorzichtig deurgeheel, de publieke ruimte (de verlaagde dorpel) in functie hiervan te laten aanpassen, de berging te voorzien als fietsenberging én de wand tussen deze fietsenberging en de leefruimte volledig doorzichtig te voorzien.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.