Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024059636 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Soroush Gholipour met als adres Stadhouderslaan 3 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Stadhouderslaan 3 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 34 sectie E nr. 73C2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een terras bovenop een gelijkvloerse achterbouw en zijbouw en plaatsen van een buitentrap |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/04/2023: proces-verbaal (11002_2023_17192_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;
- 30/04/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020093683) voor het regulariseren en uitbreiden van een eengezinswoning;
- 07/08/1989: vergunning (871#1980) voor het bouwen van een afdak op de 1ste verdieping;
- 13/10/1965: vergunning (803#6442) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
- de voortuin ter hoogte van het openbare domein af te sluiten met een levendige afsluiting, een muurtje of een hek met een maximale hoogte van 1 m;
- de voortuin te vergroenen en enkel een toegangspad (maximale breedte: 1,50 m) en een oprit naar de garage (maximale breedte: 3 m) te behouden;
- een voldoende grote septische put te voorzien.
Bestaande toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand, uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- alsnog conform vergunde toestand, afgezien van:
- bouwvolume:
- gevelafwerking: regularisatie gewijzigd schrijnwerk bureauruimte;
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een terras, achteraan op de eerste verdieping, inclusief het plaatsen van een buitentrap van vermeld terras naar de tuin;
- beperkt wijzigen van de voorgevel;
- aanleggen van geringe bijkomende verharding in tuinzone achteraan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het uitbreiden van een dakterras en het regulariseren van een beperkt aantal wijzigingen aan een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorgestelde verruiming van het dakterras is ruimtelijk aanvaardbaar, dit aangezien aan beide zijden van het terrein de minimaal vereiste afstand van 1,90 m werd gerespecteerd, dit om onaanvaardbare inkijk naar de buurpercelen te voorkomen – bovendien werd het qua diepte eveneens beperkt, zodat zonder meer kan gesproken worden van een correcte ruimtelijk inpassing.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialisatie, grijs aluminium schrijnwerk aan de voorzijde en houten balustrades/panelen en een stalen trap aan de achterzijde, is sowieso acceptabel voor dit type van bebouwing en is bovendien reeds voorkomend in de ruime omgeving.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid dient er bijkomend over te waken dat bepaalde aspecten van een aanvraag geen onoverkomelijke hinder zouden kunnen veroorzaken voor de aanpalenden, zoals bijvoorbeeld inkijk die de privacy zou schaden.
In deze wordt het ruime dakterras voldoende afgeschermd ten aanzien van beide buurtuinen, dit door voldoende hoge houten panelen te voorzien aan beide zijden. Laatstgenoemde is echter niet het geval wat de nieuwe tuintrap betreft, wat naar de rechterzijde toe voor inkijk kan zorgen (deze tuin ondervindt meer impact van dergelijke hinder door de ligging van de woning aan een andere straat en zijn bijgevolg dwarse ligging) – betreffende kan echter tot een minimum beperkt worden door deze trap precies centraal op het terrein te plaatsen. Laatstgenoemde zal bijgevolg worden opgenomen in de voorwaarden van de eindevaluatie.
We stellen ook vast dat een aantal voorwaarden uit de eerder bekomen vergunning niet nageleefd werden, en dat de remediering daaraan niet als deel van de aanvraag opgenomen werd op de plannen, hoewel deels wel aangepast in de tekeningen. Het spreekt voor zich dat de aanvrager alle voorwaarden gekoppeld aan de vergunning van OMV_2020093683 effectief nog moet naleven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het project dient in uitvoering te voldoen aan de bepalingen van de hemelwaterverordening, dit aangezien uit de aangeleverde tekeningen niet eenduidig kon worden afgeleid dat het regenwater dat op het platte dak valt zonder meer zou afwateren naar de tuinzone.
2. De houten afsluiting die op de 1ste verdieping werd voorzien ter hoogte van de perceelsgrens met het linker buurperceel dient te worden verwijderd.
3. De voortuin dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 19 en dient bijgevolg te worden afgesloten door middel van een levendige afsluiting, een muurtje of een hek, en dit met een hoogte van maximum 1 m.
4. Er dient te worden voldaan aan de bepalingen van artikel 41 van de Antwerpse bouwcode, waardoor een voldoende grote septische put dient te worden voorzien.
5. Om de privacy van de aanpalenden maximaal te garanderen dient de nieuwe tuintrap exact in het midden tussen de 2 zijdelingse perceelsgrenzen te worden voorzien.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 april 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 31 mei 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 juli 2024 |
Verslag GOA | 8 juli 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het project dient in uitvoering te voldoen aan de bepalingen van de hemelwaterverordening, dit aangezien uit de aangeleverde tekeningen niet eenduidig kon worden afgeleid dat het regenwater dat op het platte dak valt zonder meer zou afwateren naar de tuinzone.
2. De houten afsluiting die op de 1ste verdieping werd voorzien ter hoogte van de perceelsgrens met het linker buurperceel dient te worden verwijderd.
3. De voortuin dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 19 en dient bijgevolg te worden afgesloten door middel van een levendige afsluiting, een muurtje of een hek, en dit met een hoogte van maximum 1 meter.
4. Er dient te worden voldaan aan de bepalingen van artikel 41 van de Antwerpse bouwcode, waardoor een voldoende grote septische put dient te worden voorzien.
5. Om de privacy van de aanpalenden maximaal te garanderen dient de nieuwe tuintrap exact in het midden tussen de 2 zijdelingse perceelsgrenzen te worden voorzien.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.