Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024055076 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA ATLANTA EUROPE met als adres Kwade Weide (C) 3 te 2920 Kalmthout |
Ligging van het project: | Bredastraat 120 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1H4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de eerder verleende vergunning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/01/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019131040) voor project De Kempenaar – het exploiteren van een bronbemaling;
- 22/02/2018: vergunning (20171709) voor het afbreken van de bestaande bebouwing en bouwen van 40 appartementen, een handelsruimte en een ondergrondse parking voor 29 auto’s.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitdiepen van de kelder;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van het aantal parkeerplaatsen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost | 29 mei 2024 | 27 juni 2024 | Ongunstig |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 29 mei 2024 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 29 mei 2024 | 11 juni 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 29 mei 2024 | 5 juni 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 29 mei 2024 | 4 juli 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1 en zone voor publiek domein-art. 7.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
de sas richting meterberging gas B op de verdieping -1 en de sas richting het stooklokaal op -2 zijn onvoldoende groot waardoor de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de toegangsdeuren tot de meterberging gas B en het stooklokaal het draaivlak van de deuren niet kan raken.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Hoewel het er geen wijziging is van het bovengronds programma wordt het aantal parkeerplaatsen verminderd
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk aanzienlijke schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. De afwijking op infiltratie werd in de vorige vergunning toegestaan omdat een groot hergebruik werd gemotiveerd. Dit grote hergebruik zou een beperkte overloop geven van water uit de eveneens groter gedimensioneerde hemelwaterput. In huidige aanvraag wordt de hemelwaterput 3 x kleiner en wordt het hergebruik voor 13 appartementen teruggeschroefd naar hergebruik voor een buitenkraan en gelijkvloerse toiletten. Deze toiletten werden niet ingetekend op de plannen. Het geschatte verbruik daarvan werd niet meegedeeld.
De buffervoorziening wordt vergroot naar 29 000 liter. De toevoerende afwaterende oppervlakte is minder dan 1000 m². Oppervlaktes kleiner dan 1000 m² zijn niet nuttig om te bufferen omdat geen vertragend effect kan worden behaald. Het extra vergroenen van de daken kan niet verhinderen dat aanzienlijk meer water ongebufferd naar de riolering zal gevoerd worden. De aanvraag is niet in overeenstemming met de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater.
Dit vergroot ook de kans op overstromingen.
Het terugdringen van overstromingsrisico's en het risico op waterschaarste is een doelstelling van het decreet integraal waterbeleid. De aanvraag is in strijd met deze beide principes.
Aangezien de schadelijk effecten niet kunnen worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is of kan zijn met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid, moet de vergunning worden geweigerd.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De ondergrondse parking wordt heringericht. In de vergunde toestand zijn er 25 parkeerplaatsen vergund. Door wijzigingen zijn er nog 21 parkeerplaatsen gerealiseerd.
Er verdwijnen door de verbouwing 4 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande en vergunde parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 4
|
Er worden 21 parkeerplaatsen ingericht ipv 25 voorzien volgens de bouwaanvraag.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 25 . Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.
Net omwille van het aantal voorziene parkeerplaatsen werd de vorige aanvraag gunstig beoordeeld. Er werd uitzonderlijk toegestaan om 23 parkeerplaatsen af te kopen. Het afkopen van nog een groter aantal parkeerplaatsen kan niet gunstig beoordeeld worden.
Omwille van o.a. de extra parkeerdruk werd tegen de beslissing van het college beroep aangetekend. Het bijkomend verhogen van deze parkeerdruk kan dan ook om deze reden niet gunstig beoordeeld worden.
Mogelijk kan in een volgende aanvraag onderzocht worden om de parkeerbehoefte te reduceren door het aantal entiteiten te verminderen, dit is mogelijk door het samenvoegen van enkele woonentiteiten.
|
Fietsvoorzieningen:
De dienst mobiliteit merkt op dat de voorwaarden uit de vorige vergunning ivm de inrichting van de fietsenstallingen niet gevolgd werden. De fietsenstallingen moeten ingericht worden volgens de principes uit de bouwcode art. 29. Bij het systeem met 2 lagen, moet de tussenafstand 0.5 m zijn. Ook bij de gewone systemen moeten de tussenafstanden uit de bouwcode gerespecteerd worden.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. De aanvraag wordt ook hierom geadviseerd te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 april 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 29 mei 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 28 juli 2024 |
Verslag GOA | 9 juli 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.