Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024057393 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Dries Herpoelaert met als adres Paleisstraat 107 te 2018 Antwerpen en VZW Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen met als adres Koningin Astridplein 26 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Carnotstraat 10 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1295A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een vaste luifelconstructie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/04/2017: vergunning (2017118) voor regularisatie van een wijziging van gebruikte materiaal aan de gevel;
- 24/07/2015: vergunning (2015993) voor het bouwen van het "Elisabeth Center Antwerp";
- 8/11/2013: weigering (20134027) voor het bouwen van een congreshotel;
- 15/02/2013: vergunning (20127159) voor het bouwen van een concertzaal met congrescentrum ("Koningin Elisabethzaal");
- 27/12/2012: vergunning (20125975) voor het slopen van de Koningin Elisabethzaal.
Vergunde en bestaande toestand
- functie: Elisabeth Center met congreszalen;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: Elisabeth Center met congreszalen;
- bouwvolume:
- luifel met een breedte van 11 m en een diepte van 3 m;
- luifel komt 3,57 m boven het maaiveld en opgehangen aan trekkabels;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een vaste luifelconstructie tegen de voorgevel;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit in de vorm van losse letters op de luifelconstructie.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 4 juni 2024 | 10 juni 2024 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 juni 2024 | 7 juni 2024 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 4 juni 2024 | 19 juni 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.
(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe
beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag beoogt geen functiewijziging. De vergunde en bestaande functie van congrescentrum blijft ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft louter het plaatsen van een luifel tegen de voorgevel aan de Carnotstraat. De aanvraag past qua schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag beoogt het plaatsen van een grote luifel ter hoogte van de inkomzone van het Elisabethcenter. Het doel van deze ingreep is de toegang tot het congrescentrum langs de Carnotstraat te accentueren en de zichtbaarheid ervan te vergroten. De luifel vult de volledige gevelinsprong ter hoogte van de toegang met een lengte van 11 m en komt 1,82 m voorbij het gevelvlak. De constructie bevindt zich op een hoogte van 3,57 m boven het voetpad. De luifel wordt opgebouwd uit een stalen structuur afgewerkt met goud/bronskleurig aluminium en wordt opgehangen aan trekkabels. Aan de voor- en zijkant (rechts) van de luifel wordt publiciteit voorzien in de vorm van losse inwendig verlichte letters in een gouden kleur.
Voor deze aanvraag werd het advies ingewonnen van de Kwaliteitskamer. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“De Kwaliteitskamer oordeelt dat het plaatsen van een luifel aan de inkompartij mogelijk is als de volledige gevelwand onder de luifel transparant wordt gemaakt. De inkompartij stelt zich op die manier uitnodigend op en rechtvaardigt de plaatsing van de luifel. Verder wordt gevraagd om de banners niet op de stoep maar in de nissen van de gevel te voorzien.”
Het advies van de Kwaliteitskamer wordt gedeeltelijk bijgetreden.
De banners die te zien zijn op de visualisaties bij de aanvraag komen voorbij de rooilijn en hinderen een vlot voetgangersverkeer, wat niet kan worden toegestaan. Het plaatsen van de banners in de gevelinsprong zou een betere inpassing garanderen. Gezien de banners niet zijn opgetekend op de geveltekening, plannen of snedes worden deze uitgesloten uit de vergunning.
Onder de luifel in de gevelinsprong bevinden zich vier dubbele deuren waarvan enkel de uiterst rechtse deuren toegang geven tot het congrescenter. Deze deuren zijn reeds transparant uitgevoerd. De andere deuren zijn allemaal vluchtdeuren die uitsluitend worden gebruikt bij de evacuatie vanuit de zaal en zijn niet toegankelijk vanop de straat. De leesbaarheid van de beglaasde toegangsdeuren wordt versterkt door het gesloten karakter van de vluchtdeuren. Om die reden dienen de vluchtdeuren niet transparant te worden uitgevoerd.
De voorgestelde luifel sluit zowel qua vormgeving als qua materiaalgebruik goed aan bij de architectuur van het bestaande gevelgeheel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voor deze aanvraag werd ook het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Publieke Ruimte. Dit advies luidt als volgt:
“De geplande werken hebben geen impact op de bestaande wegenis en behouden voldoende doorgangshoogte. Bijgevolg is er geen bezwaar van de afdeling Publieke Ruimte.”
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De banners die te zien zijn op de visualisaties worden uitgesloten uit de vergunning.
2. Alle werken, handelingen en wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand, anders dan het plaatsen van de luifel met zaakgebonden publiciteit, worden uitgesloten uit de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 april 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 4 juni 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 augustus 2024 |
Verslag GOA | 9 juli 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De banners die te zien zijn op de visualisaties worden uitgesloten uit de vergunning.
2. Alle werken, handelingen en wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand, anders dan het plaatsen van de luifel met zaakgebonden publiciteit, worden uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.