Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 13 november 2023 | - |
Ambitie
De drie straten worden op een verkeersveilige manier heringericht afgestemd op het snelheidsregime en de gebruikers.
Het behoud en de uitbreiding van het straatgroen gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie verhogen de leefbaarheid van de straten en maken ze klimaatbestendig.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat zijn lokale straten.
Analyse:
De Chrysantenstraat, Lotusstraat en Cliviastraat zijn woonstraten in de wijk Valaar. Deze 3 straten hebben vandaag tweerichtingsverkeer. In de Chrysantenstraat wordt er vandaag alternerend geparkeerd in gemarkeerde vakken. In de Lotus- en Cliviastraat wordt vandaag enkelzijdig geparkeerd.
In de Lotus- en Cliviastraat bevindt zich geen straatgroen. In de Chrysantenstraat wel, hier staan 25 sierkerselaars die omwille van de kleine groenvakken weinig groeikansen hebben en hierdoor weinig schaduw of verkoeling bieden. De grote verharde oppervlaktes werken op warme dagen een felle opwarming sterk in de hand. In de drie straten zijn de rijweg en voetpaden in slechte straat. Ook de riolering en verlichting moeten worden vernieuwd.
Concept:
De circulatie in de Lotus- en Cliviastraat wijzigt. De rijrichting in de Lotusstraat wordt enkelrichting van de Cliviastraat richting de Chrysantenstraat. De Cliviastraat wordt enkelrichting van de Orchideeënstraat naar de Lotusstraat en van de Valaarstraat naar de Lotusstraat.
In de Chrysantenstraat wordt een asymmetrisch wegprofiel ingepast zodat langs de zijde met onpare huisnummers een lange groenstrook kan worden voorzien die de bestaande bomen betere groeikansen biedt. Langs de zijde met pare huisnummers worden de bestaande bomen maximaal behouden en ingepast door de parkeerstrook te onderbreken.
Er kan langs weerszijden van de rijweg worden geparkeerd. Er worden nieuwe grotere bomen voorzien op de koppen van de parkeerstrook en ter hoogte van de kruispunten.
Zowel de Lotus- als de Cliviastraat krijgen éénrichtingsverkeer. Er kan langs weerszijden worden geparkeerd met groenvakken in het verlengde van de parkeerstrook. Langs de kant van de huizen met voortuinen wordt met ruime groenvakken ingezet op kwaliteitsgroen met medium tot large bomen. Langs de overzijde komen nieuwe bomen in standaard boomkaders.
In het kader van de gewestelijke hemelwaterverordening worden een aantal maatregelen getroffen bovengronds, maximale ontharding en afwatering richting de groenvakken. Ondergronds wordt water gebufferd in parkeerstroken en grasdalstroken met een waterdoorlatende onderfundering. Ook worden bewoners aangemoedigd om voortuinen en gevels te ontharden en vergroenen. Zo kunnen de 3 straten omgevormd worden naar een klimaat adaptieve omgeving.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 93 plaatsen in de bestaande toestand naar 93 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 25 bomen in de bestaande toestand naar 77 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Chrysantenstraat, Lotusstraat en Cliviastraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Het voor deze opdracht vereist budget voor 2024, 2025 en 2026 is voorzien op:
SUB_NR/INTERN/2400/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200
SUB_NR/INTERN/2500/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200
SUB_NR/INTERN/2600/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:
Uit de vergunning blijkt dat de voortuinstrook als tuin zou moeten worden ingericht.
Bovenstaande opmerkingen zullen in fase voorontwerp worden verwerkt en het ontwerp in overleg met de betrokken diensten, waar nodig aangepast.
Het draagvlak bij de bewoners voor deze programmapunten zal tijdens het participatiemoment worden bevraagd.
Er is een afstemming gebeurd met de beslissing om bermparkeren in te voeren in de Lotus- en Cliviastraat. Het belijningsontwerp voor het bermparkeren houdt rekening met aangepast concept met aangepaste (verhoogde) parkeerbalans.
Dit zal in onderlinge afstemming worden afgesproken.
Het districtscollege geeft de opdracht om een alternatief ontwerp projectdefinitie en concept uit te werken, dat een gelijke parkeerbalans kent tegenover de proefopstelling.
Het districtscollege keurt goed om twee ontwerpen projectdefinitie en concept te voorzien (zie artikel 1 en ontwerp zoals momenteel beschikbaar is), zodanig dat beide plannen kunnen worden voorgelegd aan de buurt.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | Communicatie en participatietraject organiseren |