Terug
Gepubliceerd op 23/01/2024

2024_DCWI_00001 - Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat. SWOU10151 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 15/01/2024 - 18:15 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Alexandra D'Archambeau, districtsschepen; Julie De Vos, districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2024_DCWI_00001 - Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat. SWOU10151 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2024_DCWI_00001 - Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat. SWOU10151 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

13 november 2023

 -

 Ambitie

De drie straten worden op een verkeersveilige manier heringericht afgestemd op het snelheidsregime en de gebruikers.
Het behoud en de uitbreiding van het straatgroen gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie verhogen de leefbaarheid van de straten en maken ze klimaatbestendig. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
 Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.

Chrysantenstraat, Cliviastraat en Lotusstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Analyse:

De Chrysantenstraat, Lotusstraat en Cliviastraat zijn woonstraten in de wijk Valaar. Deze 3 straten hebben vandaag tweerichtingsverkeer. In de Chrysantenstraat wordt er vandaag alternerend geparkeerd in gemarkeerde vakken. In de Lotus- en Cliviastraat wordt vandaag enkelzijdig geparkeerd.

In de Lotus- en Cliviastraat bevindt zich geen straatgroen. In de Chrysantenstraat wel, hier staan 25 sierkerselaars die omwille van de kleine groenvakken weinig groeikansen hebben en hierdoor weinig schaduw of verkoeling bieden. De grote verharde oppervlaktes werken op warme dagen een felle opwarming sterk in de hand. In de drie straten zijn de rijweg en voetpaden in slechte straat. Ook de riolering en verlichting moeten worden vernieuwd.

Concept:

De circulatie in de Lotus- en Cliviastraat wijzigt. De rijrichting in de Lotusstraat wordt enkelrichting van de Cliviastraat richting de Chrysantenstraat. De Cliviastraat wordt enkelrichting van de Orchideeënstraat naar de Lotusstraat en van de Valaarstraat naar de Lotusstraat.

In de Chrysantenstraat wordt een asymmetrisch wegprofiel ingepast zodat langs de zijde met onpare huisnummers een lange groenstrook kan worden voorzien die de bestaande bomen betere groeikansen biedt. Langs de zijde met pare huisnummers worden de bestaande bomen maximaal behouden en ingepast door de parkeerstrook te onderbreken.
Er kan langs weerszijden van de rijweg worden geparkeerd. Er worden nieuwe grotere bomen voorzien op de koppen van de parkeerstrook en ter hoogte van de kruispunten. 

Zowel de Lotus- als de Cliviastraat krijgen éénrichtingsverkeer. Er kan langs weerszijden worden geparkeerd met groenvakken in het verlengde van de parkeerstrook. Langs de kant van de huizen met voortuinen wordt met ruime groenvakken ingezet op kwaliteitsgroen met medium tot large bomen. Langs de overzijde komen nieuwe bomen in standaard boomkaders.

In het kader van de gewestelijke hemelwaterverordening worden een aantal maatregelen getroffen bovengronds, maximale ontharding en afwatering richting de groenvakken. Ondergronds wordt water gebufferd in parkeerstroken en grasdalstroken met een waterdoorlatende onderfundering. Ook worden bewoners aangemoedigd om voortuinen en gevels te ontharden en vergroenen. Zo kunnen de 3 straten omgevormd worden naar een klimaat adaptieve omgeving.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers  (zebrapaden).  Zebra aan rotonde Letterkundestraat blijft behouden
  • In woonstraten (zone 30) waar langs- of haaksparkeren van toepassing is, zouden ook regelmatig plaatsen moeten worden voorzien waar voetgangers veilig kunnen oversteken (geen belemmering van het zicht op/van de voetganger). Wanneer plateaus worden gebruikt als snelheidsremmer kan dit uiteraard gecombineerd worden.
  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer 
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten.
  • Fietsbeugels
  • Snelheidsregime:  30km/u (Zone 30). Bij overgang van 50 naar 30km/u:  toegangspoort zone 30 met grondsticker F4a, (ruimte voor) toegangsbord, voetpaduitstulpingen (indien mogelijk), verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling).  Herhaling-stickers ‘30’ circa om de 250m. 
  • Snelheidsremmers op regelmatige afstand.  (Verkeersplateau, rijbaankussen, as-verschuiving, wegversmalling, …). 
  • Voorrangsregeling  voorrang van rechts.
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden).
  • Parkeerplaats voorbehouden voor andersvaliden (met wit logo op blauwe achtergrond). 
  • Rijrichting: Lotusstraat: van Cliviastraat naar Chrysantenstraat. Cliviastraat: van Orchideënstraat naar Lotusstraat en van Valaarstraat naar Lotusstraat. Chrysantenstraat blijft dubbel richting. 
  • Indien nodig onderzoeken noodzaak huidige parkeerplaatsen voor personen met een beperking in de straat.
  • Rekening houden met de inritten en/of garages 
  • Parkeerstroken in standaard materiaal.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 93 plaatsen in de bestaande toestand naar 93 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 25 bomen in de bestaande toestand naar 77 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Chrysantenstraat, Lotusstraat en Cliviastraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. 

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget voor 2024, 2025 en 2026 is voorzien op:
SUB_NR/INTERN/2400/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200
SUB_NR/INTERN/2500/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200
SUB_NR/INTERN/2600/5082500000/224/2WIL010701M01429/2WI090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein - Zitting van 13 november 2023 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:

  • De vergunning van het hoekperceel aan de Letterkundestraat nagekeken wordt om na te gaan of de parkeerplaatsen in de voortuin vergund zijn;

Uit de vergunning blijkt dat de voortuinstrook als tuin zou moeten worden ingericht.

  • In de Lotusstraat meer fietsbeugels voorzien worden waar mogelijk;
  • In overleg met SW/MOB generieke afspraken worden gemaakt over het gebruik van grasdallen ifv uniformiteit en de leesbaarheid van de publieke ruimte en het ontwerp op basis hiervan aan te passen;
  • In overleg met SW/MOB de locaties van zebrapaden worden herbekeken en aangepast;
  • Op basis van de extra bomentoets van SB/Groen de verkeersplateau op het kruispunt met de Valaarstraat verder wordt uitgewerkt rekening houdend met de wortelzones van de bestaande bomen;

Bovenstaande opmerkingen zullen in fase voorontwerp worden verwerkt en het ontwerp in overleg met de betrokken diensten, waar nodig aangepast.

  • Bij de inspraak de haalbaarheid van zitgelegenheid, spelaanleiding en ontmoetingsruimte en het draagvlak hiervoor wordt onderzocht om het ontwerp op basis van de conclusies hieruit, aan te passen;

Het draagvlak bij de bewoners voor deze programmapunten zal tijdens het participatiemoment worden bevraagd. 

  • De parkeerbalans verder bekeken wordt rekening houdend met de overige programmapunten en deze te maximaliseren in samenspraak met SW/MOB en het districtscollege van Wilrijk;

Er is een afstemming gebeurd met de beslissing om bermparkeren in te voeren in de Lotus- en Cliviastraat. Het belijningsontwerp voor het bermparkeren houdt rekening met aangepast concept met aangepaste (verhoogde) parkeerbalans. 

  • in overleg met het district nagegaan wordt wat de volgende stappen zijn om te bekijken met welk plan verder naar het participatiemoment wordt gegaan. 

Dit zal in onderlinge afstemming worden afgesproken.


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0107 - Grijs
2WIL010701 - Aanleg en heraanleg
2WIL010701M01429 - SWOU10151 Chrysantenstraat, Cliviastraat, Lotusstraat (Heraanleg)

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft de opdracht om een alternatief ontwerp projectdefinitie en concept uit te werken, dat een gelijke parkeerbalans kent tegenover de proefopstelling.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed om twee ontwerpen projectdefinitie en concept te voorzien (zie artikel 1 en ontwerp zoals momenteel beschikbaar is), zodanig dat beide plannen kunnen worden voorgelegd aan de buurt. 

Artikel 3

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 5

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    1. opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    1. concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20231113_10151_PD_Concept_COD.pdf