Stuivenberg ziekenhuis ZNA/AZ heeft in het najaar van 2023 haar Algemene Ziekenhuisactiviteit (AZ) stopgezet op de Stuivenbergsite en is verhuisd naar Cadix op het Eilandje. De psychiatrische ziekenhuisactiviteit (PZ) Stuivenberg blijft wel op de site behouden zodat ZNA erfpachter blijft van dit gedeelte. De erfpacht met OCMW werd gedeeltelijk beëindigd op datum van 1 maart 2024 waarna AG Vespa het beheer en onderhoud van de site heeft overgenomen. Een deel van de site wordt in tijdelijk gebruik genomen door een externe sitemanager. AG Vespa voert een aantal werken uit in functie van dit tijdelijke gebruik en startte hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaandelijke bekendmaking op om een aannemer te zoeken.
Relevante voorgaande besluitvorming:Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
In het project 'Plan Stuivenberg' wordt gewerkt met 12 deelprojecten waarvan de eerste zes de overname en de tijdelijke situatie omvatten; en de volgende zes de definitieve ontwikkeling. Zie opsomming van de eerste zes deelprojecten hieronder. De werken in functie van het tijdelijke gebruik kaderen binnen deelproject 5. Het aanstellen van een externe sitemanager voor de invulling kadert binnen deelproject 6.
Op 29 maart 2024 publiceerde AG Vespa het aanbestedingsdossier voor de technische werken waarbij de werken werden geraamd op 681.000,00 EUR inclusief btw. Op 13 mei 2024 werd één offerte ingediend. Na een onderhandelingsronde volgde een BAFO van 1.074.404,04 EUR inclusief btw.
Deze overschrijding valt te wijten aan de korte voorbereidingstijd en uitvoeringstermijn voor de aannemer, en aan het feit dat moet worden voortgebouwd op bestaande technische infrastructuur waarvan de opbouw, de samenstelling en het functioneren niet voldoende is gekend waardoor een groter risico wordt doorgerekend.
De geplande werken zijn nodig om de ter beschikking van de sitemanager gestelde gebouwdelen te kunnen voorzien van elektriciteit, verwarming en stromend water, zodat deze in gebruik kunnen genomen worden.
De voorwaardelijke gunning van de externe sitemanager staat gepland op het AG Vespa directiecomité van 17 juni 2024, teneinde geen vertraging op te lopen met de opstart van het tijdelijke gebruik. De technische werken dienen aan de aannemer gegund te worden vóór de definitieve aanstelling van de sitemanager. Hiervoor wordt een actualisatie van het projectbudget gevraagd.
Het project 'Plan Stuivenberg: overname en tijdelijke situatie' omvat de volgende deelprojecten:
Dit bevat het technisch onderzoek en de werken om gebouwdelen klaar te maken voor tijdelijk gebruik, zoals het voorzien van nutsleidingen, brandveiligheid et cetera. In samenhang met de gebouwen worden tijdelijke ingrepen aan de tuinen voorzien als deelproject 5b om deze waar mogelijk open te stellen voor de buurt. De werken worden zodanig opgevat en uitgevoerd dat ze van nut zijn voor of gedeeltelijk gerecupereerd kunnen worden bij de definitieve ontwikkeling.
6. Tijdelijk gebruik
Het totale projectbudget voor het project Plan Stuivenberg: deelprojecten 1 tot en met 6 werd geraamd op 3.355.330,00 euro inclusief btw, erelonen, voorstudies, buitenaanleg en 10% onvoorziene omstandigheden.
Het budget hiervoor is voorzien op budgetadres:
Intern werden de budgetten van patrimonium verdeeld over deelproject 3a (onderhoud) en 4 (beheer) onder de afdeling Patrimoniumbeheer en over deelproject 5a (werken in functie van tijdelijk gebruik) onder de afdeling bouwprojecten.
Specifiek voor het deelproject 5a 'bouw (tijdelijke ingebruikname)' waaronder de technische werken vallen werd een budget voorzien van 1.095.050,00 euro inclusief btw. Hiervan werd reeds 148.322,11 euro inclusief btw aan uitgaven gemaakt of voorzien. Daardoor blijft momenteel nog 946.727,89 euro inclusief btw aan projectbudget over.
Nu de offerte voor de technische werken binnen is, is duidelijk dat de nog beschikbare budgetten in deelproject 5a niet voldoende zijn voor alle nog te maken uitgaven (offerte; 10% buffer voor onvoorziene kosten; erelonen; begeleidingskost;...). Er zijn geen verschuivingen tussen de deelprojecten meer mogelijk omdat alle budgetten bestemd zijn. Daarom dient het projectbudget worden geactualiseerd met 398.173,82 euro inclusief btw.
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Het college keurt de actualisatie van het projectbudget met 398.173,82 EUR inclusief btw goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Plan Stuivenberg IBAN: BE37 0910 1270 6928 | 398.173,82 EUR inclusief btw
| budgetplaats: 5322600000 budgetpositie: 221 functiegebied: 2SBS070203P07900 subsidie: SUB_NR begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2400 | 4005619977 |