Terug
Gepubliceerd op 09/07/2024

2024_CBS_05288 - OCMW patrimonium. Plan Stuivenberg. Lange Beeldekensstraat 267, 2060 Antwerpen - Voorbereiding tijdelijke situatie. Actualisatie projectbudget - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05288 - OCMW patrimonium. Plan Stuivenberg. Lange Beeldekensstraat 267, 2060 Antwerpen - Voorbereiding tijdelijke situatie. Actualisatie projectbudget - Goedkeuring 2024_CBS_05288 - OCMW patrimonium. Plan Stuivenberg. Lange Beeldekensstraat 267, 2060 Antwerpen - Voorbereiding tijdelijke situatie. Actualisatie projectbudget - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stuivenberg ziekenhuis ZNA/AZ heeft in het najaar van 2023 haar Algemene Ziekenhuisactiviteit (AZ) stopgezet op de Stuivenbergsite en is verhuisd naar Cadix op het Eilandje. De psychiatrische ziekenhuisactiviteit (PZ) Stuivenberg blijft wel op de site behouden zodat ZNA erfpachter blijft van dit gedeelte.  De erfpacht met OCMW werd gedeeltelijk beëindigd op datum van 1 maart 2024 waarna AG Vespa het beheer en onderhoud van de site heeft overgenomen. Een deel van de site wordt in tijdelijk gebruik genomen door een externe sitemanager. AG Vespa voert een aantal werken uit in functie van dit tijdelijke gebruik en startte hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaandelijke bekendmaking op om een aannemer te zoeken.

Relevante voorgaande besluitvorming:

Op 1 januari 2004 verleende OCMW Antwerpen de erfpachtrechten op de Stuivenbergsite aan Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA). De erfpacht eindigt op 31 december 2102. In september 2023 verliet de werking van het algemeen ziekenhuis (AZ) de site. Het psychiatrisch ziekenhuis (PZ) en een woning voor beschut wonen (PV Beschut Wonen Antwerpen) blijven op de site aanwezig. 

Op 25 november 2019 (jaarnummer 99) keurde de Raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst 2019-2024 tussen het OCMW Antwerpen en AG Vespa goed. 

Op 17 december 2021 (jaarnummer 10233) keurde het college de vastlegging van het budget en de opdracht aan AG Vespa goed, voor de vaste delen van de ontwerpopdracht en het ontwerpen en onderzoeken van fase 1. De vaste delen omvatten: de opmaak van het stedenbouwkundig inrichtingsplan, de opmaak van het landschapsontwerp met uitvoering van de prioritaire werken, de prioritaire ontmantelingswerken, de vier stedelijke functies (regie KOP, Huis van het Kind, sociale tandartspraktijk, Jeugd) en het uitwerken tot en met voorontwerp van de casco renovatie van de ongekende invullingen. 

Op 1 juli 2022 (jaarnummer 5441) keurde het college principieel het inrichtingsplan Stuivenbergsite en het schetsontwerp publieke ruimte met betrekking tot de tuinen en het hekwerk goed. Het college nam ook kennis van het stappenplan voor de startfase (2023/2024/2025): technische afkoppeling, inrichting tijdelijke tuinen, sloop van het jaren '80 gebouw en realisatie ondergrondse parking en gaf de opdracht aan AG Vespa om de startfase voor te bereiden en mee te nemen in de 6de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Antwerpen. 

Op 26 mei 2023 (jaarnummer 3484) keurde het college de vastlegging van het krediet 2023 voor de startfase Plan Stuivenberg goed. Dit besluit behandelt de gemaakte kosten voor 2023 binnen de opdracht van AG Vespa en de studiekosten voor de uitwerking van een technisch en financieel haalbaar definitief ontwikkelingsscenario waarna een eventuele overdracht en daaruit voortvloeiende financiële gevolgen ter goedkeuring aan het college kunnen worden voorgelegd.  

Op 17 november 2023 (jaarnummer 08046) keurde het college de voorbereiding en organisatie overname en tijdelijke situatie; de uitwerking van het definitief ontwikkelingsmodel; en het totale projectbudget voor het project Plan Stuivenberg (deelprojecten 1 tot en met 6) goed.

Op 26 maart 2024 (jaarnummer 00205) keurde het directiecomité AG Vespa het bestek van de technische werken in Stuivenberg goed.

Juridische grond

Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten  van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:

  • in artikel 6 §3 wordt de opdracht aan AG Vespa voor het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium omschreven. De beleidsbeslissing tot het realiseren van bouw- en onderhoudsprojecten ligt bij de stad Antwerpen. De stad legt tevens het projectbudget vast. 
  • artikel 6  §3.4 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium en dat deze opdracht de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten omvat, in eigen naam en voor rekening van de stad. De stad dient hiervoor de beleidsbeslissing tot realisatie van het project te nemen en het projectbudget vast te leggen.
  • in artikel 7, Lastgeving stedelijk patrimonium, verleent de stad een volmacht aan AG Vespa om in de realisatie van bouw-, onderhouds- en publieke domein projecten alle daden van beschikking en beheer te stellen in eigen naam en voor rekening van de stad voor wat betreft het stedelijk patrimonium. Onder deze lastgeving valt expliciet ook de bevoegdheid tot het nemen van alle beslissingen in het kader van overheidsopdrachten met betrekking tot het stedelijk patrimonium;
  • in artikel 11 §2 staat dat in uitvoering van de beheersovereenkomst, de stad alle kosten die AG Vespa opneemt, ten laste neemt.

Argumentatie

In het project 'Plan Stuivenberg' wordt gewerkt met 12 deelprojecten waarvan de eerste zes de overname en de tijdelijke situatie omvatten; en de volgende zes de definitieve ontwikkeling. Zie opsomming van de eerste zes deelprojecten hieronder. De werken in functie van het tijdelijke gebruik kaderen binnen deelproject 5. Het aanstellen van een externe sitemanager voor de invulling kadert binnen deelproject 6.

Op 29 maart 2024 publiceerde AG Vespa het aanbestedingsdossier voor de technische werken waarbij de werken werden geraamd op 681.000,00 EUR inclusief btw. Op 13 mei 2024 werd één offerte ingediend. Na een onderhandelingsronde volgde een BAFO van 1.074.404,04 EUR inclusief btw.

Deze overschrijding valt te wijten aan de korte voorbereidingstijd en uitvoeringstermijn voor de aannemer, en aan het feit dat moet worden voortgebouwd op bestaande technische infrastructuur waarvan de opbouw, de samenstelling en het functioneren  niet voldoende is gekend waardoor een groter risico wordt doorgerekend.

De geplande werken zijn nodig om de ter beschikking van de sitemanager gestelde gebouwdelen te kunnen voorzien van elektriciteit, verwarming en stromend water, zodat deze in gebruik kunnen genomen worden.

De voorwaardelijke gunning van de externe sitemanager staat gepland op het AG Vespa directiecomité van 17 juni 2024, teneinde geen vertraging op te lopen met de opstart van het tijdelijke gebruik. De technische werken dienen aan de aannemer gegund te worden vóór de definitieve aanstelling van de sitemanager. Hiervoor wordt een actualisatie van het projectbudget gevraagd.

Het project 'Plan Stuivenberg: overname en tijdelijke situatie' omvat de volgende deelprojecten:

  1. Inrichtings- en siteplan;
  2. Overname: wijziging erfpacht;
  3. Onderhoud;
  4. Beheer;
  5. Werken in functie van tijdelijk gebruik.

Dit bevat het technisch onderzoek en de werken om gebouwdelen klaar te maken voor tijdelijk gebruik, zoals het voorzien van nutsleidingen, brandveiligheid et cetera. In samenhang met de gebouwen worden tijdelijke ingrepen aan de tuinen voorzien als deelproject 5b om deze waar mogelijk open te stellen voor de buurt. De werken worden zodanig opgevat en uitgevoerd dat ze van nut zijn voor of gedeeltelijk gerecupereerd kunnen worden bij de definitieve ontwikkeling.

      6. Tijdelijk gebruik

Algemene financiële opmerkingen

Het totale projectbudget voor het project Plan Stuivenberg: deelprojecten 1 tot en met 6 werd geraamd op 3.355.330,00 euro inclusief btw, erelonen, voorstudies, buitenaanleg en 10% onvoorziene omstandigheden. 

Het budget hiervoor is voorzien op budgetadres:

  • Deelprojecten 2, 3b, 5b, 6  (stadsontwikkeling) 2024-2025/5291620000/221/2WNS020202P07900/SUB_NR/2SA050610: 938.960,00 EUR inclusief btw
  • Deelprojecten 3a, 4, 5a  (patrimonium) 2023-2025/5322600000/221/2SBS070203P07900/SUB_NR/2SA080119: 2.416.370,00 EUR inclusief btw

Intern werden de budgetten van patrimonium verdeeld over deelproject 3a (onderhoud) en 4 (beheer) onder de afdeling Patrimoniumbeheer en over deelproject 5a (werken in functie van tijdelijk gebruik) onder de afdeling bouwprojecten.

Specifiek voor het deelproject 5a 'bouw (tijdelijke ingebruikname)' waaronder de technische werken vallen werd een budget voorzien van 1.095.050,00 euro inclusief btw. Hiervan werd reeds 148.322,11 euro inclusief btw aan uitgaven gemaakt of voorzien. Daardoor blijft momenteel nog 946.727,89 euro inclusief btw aan projectbudget over.

Nu de offerte voor de technische werken binnen is, is duidelijk dat de nog beschikbare budgetten in deelproject 5a niet voldoende zijn voor alle nog te maken uitgaven (offerte; 10% buffer voor onvoorziene kosten; erelonen; begeleidingskost;...). Er zijn geen verschuivingen tussen de deelprojecten meer mogelijk omdat alle budgetten bestemd zijn. Daarom dient het projectbudget worden geactualiseerd met 398.173,82 euro inclusief btw.

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS02 - Stadsontwikkeling
2WNS0202 - Projectwerking
2WNS020202 - Stadskankers aanpakken, herbestemming, gebiedsontwikkeling,…
2WNS020202P07900 - Stuyvenbergsite

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de actualisatie van het projectbudget met 398.173,82 EUR inclusief btw goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Plan Stuivenberg

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
398.173,82 EUR inclusief btw
budgetplaats: 5322600000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2SBS070203P07900
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2400
4005619977