Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_CBS_05233 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017297. Pierenbergstraat 56. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05233 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017297. Pierenbergstraat 56. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_05233 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017297. Pierenbergstraat 56. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024017297

Gegevens van de aanvrager:

Najim El Khalfioui met als adres Pierenbergstraat 56 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Pierenbergstraat 56 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2448N9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/08/2003: vergunning (20032557) voor het verbouwen achterbouw;

-          06/10/1972: vergunning (18#91938) voor een gevelverbouwing.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw en aanbouw van 3 bouwlagen onder platte daken;
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloers tot 17 m;
  • bouwdiepte 1ste verdieping 14 meter, ten opzichte van het rechterbuurperceel een wc volume tot op een bouwdiepte van 15 meter
  • open ruimte van 72 m² waarvan 14,5 m² verhard;

-          gevelafwerking:

  • geschilderd in lichte kleur;
  • donker gebeitst houten schrijnwerk en poort.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers is 24,35 m;
  • bouwdiepte 1ste verdieping perceel breed 18,93 meter  met kleine hap eruit tegen linker perceelgrens;
  • open ruimte van 39,96 m² waarvan 12,65 m² verhard;

-          gevelafwerking:

  • witte gevelsteen met blauwe hardstenen plint;
  • antracietgrijs pvc schrijnwerk en poort.

 

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw van 3 bouwlagen onder plat groendak;
  • aanbouwen van 1 tot 3 bouwlagen onder platte groendaken;
  • bouwdiepte gelijkvloers is 24,35 m;
  • bouwdiepte 1ste verdieping perceel breed 18,93 meter  met kleine hap eruit tegen linker perceelgrens;
  • open ruimte van 39,96 m² waarvan 12,65 m² verhard;

-          gevelafwerking:

  • witte gevelsteen met blauwe hardstenen plint;
  • antracietgrijs pvc schrijnwerk en poort.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

2 mei 2024

21 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    De diepte van de gelijkvloerse aanbouw is niet kenmerkend voor gebouwen in de omgeving met een woonfunctie op de gelijkvloerse verdieping;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    De bouwdiepte is niet in harmonie met het referentiebeeld van eengezinswoningen in de omgeving.
    De slaapkamer en badkamer achteraan de eerste verdieping, in combinatie met het uitbreiden van de gelijkvloerse verdieping, houden geen rekening met een optimale bezonning van de gelijkvloerse verblijfsruimtes;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Er wordt geen opstand van 0,30 meter voorzien aan de scheidingsmuren van de gelijkvloerse aanbouw;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform dit artikel en artikel 41.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 6, 10, 34, 40 en 41 van de bouwcode. Voor artikel 6 en 10 kan er niet op geldige wijze worden afgeweken. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Visueel-vormelijke elementen.

Indien er een vergunning zou worden verleend, zou voor artikel 34 en 40 een voorwaarde worden opgenomen bij de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Schaal en ruimtegebruik zijn ongunstig. De aanvraag dient te worden geweigerd.

De aanvraag beoogt de regularisatie van de uitbouwen die doorheen de tijd werden gerealiseerd. In 2003 werd er een gelijkvloerse bouwdiepte van 17 meter vergund. Op de 1ste en 2de verdieping zie je op het vergund plan een entresolvolume tot een bouwdiepte van 15 meter ten opzichte van het rechterbuurperceel. In de huidige en de nieuwe toestand is de bouwdiepte op het gelijkvloers gebracht op 24,35 meter en op de 1ste verdieping perceel breed tot op 18,93 meter.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de bouwdiepte zowel op het gelijkvloers (= 24,35 meter) als op de 1ste verdieping (= 18,93 meter) buitenmaats is. Dit in combinatie met de beperkte gevelbreedte maakt dat er onvoldoende woonkwaliteit kan gegarandeerd worden. De eenzijdig gerichte leefruimte op die bouwdiepte zorgt er tevens voor dat het licht onvoldoende kan doordringen tot diep in de leefruimte achteraan. Het zicht naar buiten vanuit de leefruimte achteraan is hierdoor ook heel beperkt.

Deze bouwdiepte is bovendien niet kenmerkend voor eengezinswoningen in de omgeving en/of woonfuncties in het algemeen. De dieper bebouwde volumes in dit bouwblok betreffen voornamelijk panden die dienst doen als magazijn. Zo is bijvoorbeeld de gelijkvloerse bouwdiepte van huisnummer 42 volgens het archiefplan (18#2478) 22,6 meter, het gelijkvloers heeft echter geen woonfunctie en de bouwdiepte is ook niet perceelbreed. Voor nummer 46 (18#84937) geldt eveneens dat dit geen woonfunctie betreft maar een magazijn op alle verdiepingen, voor nummer 48/50 (18#24238), dat op het gelijkvloers volledig toegebouwd is, geldt eveneens dat dit een magazijn betreft en aldus geen woonfunctie is. Bovendien is het niet de bedoeling om zulke bovenmaatse volumes in de toekomst nog verder te zetten. Deze zijn storend in het bouwblok. Goede ruimtelijke ordening heeft net als doel om te waken over de woonkwaliteit op het perceel maar er ook voor te zorgen dat er in de binnengebieden van bouwblokken voldoende open onbebouwde groene ruimtes zijn. De voorgestelde regularisatieaanvraag voldoet hier geenszins aan.

 

Visueel-vormelijke elementen

De vergunde bepleisterde gevel werd afgekapt en voorzien in witte gevelsteen. het gebruikte gevelmateriaal is visueel inpasbaar in het straatbeeld. Beter gevelsteen dan bepleistering wat alles vervlakt dus artikel 11 te schrappen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Water. Het advies is gunstig.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). De pluviale waterdiepte die gemodelleerd wordt tegen de voorgevel van het gebouw (situering) bedraagt circa 35 cm. De vloerpas van de gelijkvloerse verdieping situeert zich lager waardoor de kans bestaat dat er water in de woning stroomt en schade aanricht.

De openingen in de voorgevel worden in deze aanvraag echter niet aangepast en zijn overeenkomstig de vergunde toestand. Er zullen bijgevolg geen voorwaarden opgelegd worden bij een eventuele vergunning. Wel wordt de aanvrager geadviseerd om maatregelen te treffen om schade ten gevolge van instromend water te voorkomen.

Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing of in het geval van onvermijdbare waterindringing de kans op schade te verkleinen. https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/.


 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

2 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 juli 2024

Verslag GOA

11 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.