Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_CBS_05230 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006162. Meir 113-115. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05230 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006162. Meir 113-115. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_05230 - Omgevingsvergunning - OMV_2024006162. Meir 113-115. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024006162

Gegevens van de aanvrager:

NV LAPIS Real Estate met als adres Vitsdam 63 te 2880 Bornem

Ligging van het project:

Meir 113-115 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 190M

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van gemengd gebouw: detailhandel op de gelijkvloerse- en eerste verdieping en wonen op de tweede, derde en vierde verdieping (6 zelfstandige woongelegenheden)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          15/01/2024: statusrapport Vermoeden Van Vergunning;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed ‘woon- en handelscomplex in eclectische stijl’: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5530;

-          01/02/2019: omgevingsvergunning (OMV_2018143453) voor het wijzigen van het schrijnwerk, de publiciteit en binneninrichting van een winkelruimte;

-          29/06/2018: omgevingsvergunning (OMV_2018037943)
voor het afsplitsen van pand nr. 111 en nr. 113/115 en opnieuw samenvoegen van handelspand nr. 111 bij nr. 109;

-          31/10/1991: vergunning (19911601) voor een verbouwing;

-          29/02/1988: vergunning (19881409) voor het verbouwen van een winkel;

-          09/09/1985: vergunning (19851062) voor een binnenverbouwing;

-          27/01/1978: vergunning (1978731) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand  

-          functie: gemengd gebouw:

  • detailhandel op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
  • ondersteunende functies bij de detailhandel op de tweede verdieping;
  • 2 zelfstandige woongelegenheden, 1 per verdieping, op de derde en vierde verdieping;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met een mansardedak;
  • centrale lichtkoker vanaf de tweede verdieping van 3 m x 4 m;
  • lichtkoker ter hoogte van de achterste perceelgrens vanaf de derde verdieping van 3 m x 3 m;
  • intern opgesplitste handelsunits nr. 109-111 en 113-115 (2018);
  • volledig bebouwd op de gelijkvloerse verdieping;

-          gevelafwerking:

  • witte natuurstenen gevel met een blauwe hardstenen gevelplint;
  • wit geschilderde gevelpleister als naambord boven de winkelpui;
  • zwart aluminium schrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping;
  • wit geschilderd houten schrijnwerk op de verdiepingen met bovenlichten in roedeverdeling op de eerste en derde verdieping (origineel);
  • zaakgebonden publiciteit (2019):

-          uithangborden uiterst links en rechts van het hoekpand;

-          achter het etalagevenster in losse letters ‘Tommy Hilfiger’;

-          transparant vensterglas op de verdiepingen.

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebouw: 

  • kelderverdieping: berging bij de handels- en woonfunctie;
  • gelijkvloerse en eerste verdieping: detailhandel;
  • tweede, derde en vierde verdieping: 6 zelfstandige woongelegenheden, per verdieping 1 éénslaapkamerappartement en 1 tweeslaapkamerappartement;

-          bouwvolume:

  • nieuwe verticale circulatie;
  • liftuitloop bovendaks in de Cellebroedersstraat;
  • gemeenschappelijk dakterras bij woongelegenheden 1 en 2 in de centrale lichtkoker;
  • dakterras bij woongelegenheid 3 op het plat dak in de achterste lichtkoker;
  • aanhangend terras bij appartement 5 in de achterste lichtkoker;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel:

-          nieuw schrijnwerk in de eerste, tweede en derde travee op het gelijkvloers in de Cellbroedersstraat;

-          gesupprimeerde verluchtingsroosters in de raamopening op de eerste verdieping in de Cellebroedersstraat;

-          verluchtingsrooster in de bovenwaaiers op de tweede verdieping;

  • achtergevel:

-          nieuwe raamopeningen in de centrale lichtkoker (binnengevel A);

-          brandladder in lichtschachten;

  • zaakgebonden publiciteit vormt geen onderdeel van voorliggende aanvraag.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een gemengd gebouw;

-          wijzigen van de functie van detailhandel naar wonen op de tweede verdieping;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 6 op de tweede, derde en vierde verdieping;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          gedeeltelijk wijzigen van de voor- en achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

14 februari 2024

17 mei 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

14 februari 2024

20 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 februari 2024

26 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

14 februari 2024

8 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 februari 2024

5 maart 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 februari 2024

16 februari 2024

Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes

14 februari 2024

14 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 februari 2024

28 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

14 februari 2024

13 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

14 februari 2024

4 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

14 februari 2024

22 mei 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:

In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. Het gebouw wordt zowel aan het exterieur als intern grondig verbouwd. Verder werd het schrijnwerk zonder vergunning gewijzigd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten: Het pand omvat 6 woongelegenheden en heeft een publiek toegankelijke handelsfunctie met een oppervlakte tussen 150 m² en 400 m². Net zoals de detailhandelsfunctie dient ook de ruimte die voorzien wordt voor het personeel en eventuele externen te voldoen aan de verordening integrale toegankelijkheid:

  • artikel 21 Verticale plateauliften:
    §1. Liften in een afgesloten koker moeten minstens liften zijn van het type 2 zoals omschreven in de EN 81-70.

§3. Liften die in een afgesloten koker geplaatst zijn, moeten automatische deuren hebben. De vrije en vlakke doorgangsbreedte van de liftdeur moet minstens 90 cm bedragen. Er werd geen deur opgetekend, enkel een opening. Vrije- en vlakke doorgangsbreedten dienen te voldoen aan dit artikel.

  • artikel 22 Algemene bepalingen – toegangen en deuropeningen:
    §1. Voor toegangen of deuropeningen moet, na afwerking, een vrije doorgangshoogte van minstens 2,09 meter gegarandeerd worden.

§2. De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. Hieraan wordt niet voldaan voor wat betreft de ‘sociale ruimte’ en het bijhorende toilet.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: zie RUP Binnenstad.
  • artikel 16 Technische uitsprongen: De aanvraag bevat geen gegevens over de technische installaties zodat de plaatsing niet ten gronde kan worden beoordeeld.
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: De plafondhoogte in appartement 5 is 2,56 meter in plaats van 2,60 meter.
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: Slaapkamer 1 op de vierde verdieping heeft geen ramen.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er worden geen parkeerplaatsen voorzien voor de bijkomende woongelegenheden.
  • artikel 43 Septische putten: Het is verplicht om bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Er wordt een afwijking gevraagd op dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing adviseert gunstig voor het herinrichten van de bestaande handelsruimte (kledingzaak van 393 m² netto) gelijkvloers en op de eerste verdieping van het pand gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied centrum Antwerpen (A1). De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud en optimalisatie van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.

 

Ook de woonfunctie op de verdiepingen is functioneel inpasbaar in deze omgeving.

In de titel van de beschrijvende nota wordt een functiewijziging naar verblijfsrecreatie vermeld, dit in tegenstelling tot de informatie over de appartementen in de rest van de aanvraag. Verblijfsrecreatie valt onder een andere functiecategorie dan wonen en vraagt een andere afweging, zodat dit zal worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het voorzien van woningen boven winkels wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt aangemoedigd.

 

Er wordt echter vastgesteld dat de beoogde verblijfskwaliteit bij de functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping niet wordt gehaald.

Het gemeenschappelijk terras in de centrale lichtkoker van beide appartementen op deze verdieping is beperkt in oppervlakte.

De enige buitenruimte wordt daarenboven omgeven door hoog opgaande muren, waardoor de lichtinval en het uitzicht op dit terras en van de aangrenzende verblijfsruimten van deze appartementen onvoldoende zijn.

Verder bevinden zich de gevelopeningen van beide appartementen die dit terras gemeenschappelijk gebruiken, recht tegenover elkaar waardoor de privacy en de kwaliteit van zowel de buitenruimte als van de appartementen in het gedrang komen.

De leefruimte van appartement 1 beschikt, behalve het raam naar dit gemeenschappelijk terras, enkel over een raam dat uitziet op de hoog opgaande scheimuren van de buurpanden.

De functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning.

 

De buitenruimte van appartement 3 in de achterste lichtschacht op de derde verdieping wordt deels overbouwd door het aanhangend terras ter hoogte van de vierde verdieping. Dit komt de lichtinval in de leefruimten van appartement 3 niet ten goede. Bovendien komen hierdoor zowel de privacy als de verblijfskwaliteit op het terras van dit appartement in het gedrang.

Het aanhangend terras van appartement 5 ter hoogte van de vierde verdieping wordt dan ook uitgesloten uit de vergunning. In de voorwaarden bij de vergunning wordt ten behoeve van een buitenruimte opgenomen dat het terras van appartement 5 inpandig moet worden voorzien ter hoogte van de keuken.

 

Slaapkamer 1 op de vierde verdieping beschikt niet over raamopeningen. Dit kan conform artikel 24 van de bouwcode niet worden toegestaan. In de voorwaarden bij de vergunning wordt daarom opgelegd dat de slaapkamer en badkamer op deze verdieping van plaats moeten veranderen en dat de slaapkamer groter in oppervlakte moet zijn dan de badkamer.

 

Van de te lage verdiepingshoogte van 2,56 meter, in strijd met artikel 21 van de bouwcode, in appartement 5 kan worden afgeweken gelet op de beperkte afwijking ten opzichte van de vereiste hoogte van 2,60 meter en rekening houdende dat er reeds een woonfunctie was vergund op deze verdieping.

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt als volgt:

“Op basis van een plaatsbezoek kan gesteld worden dat de erfgoedwaarde van het interieur zeer beperkt is. De erfgoedwaarde van dit pand wordt vooral bepaald door de gevels en bedaking, waar we dan ook maximaal op inzetten.

De gewenste ingrepen zijn vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.

Het plaatsen van een nieuwe trap voor bestaande gevelopeningen lijkt ons eerder een vreemde ingreep tenzij de trap op voldoende afstand van de gevelopeningen wordt geplaatst. Het oorspronkelijke schrijnwerk is nog op plaatsen aanwezig. Op de eerste verdieping zijn er bovenlichten dicht geschilderd, op de tweede verdieping werden er roosters geplaatst in de bovenlichten. Deze ingrepen zijn beeldverstorend voor deze waardevolle gevel. Na telefonisch contact met de architect is gebleken dat al het schrijnwerk vernieuwd zal worden en enkel de etalages behouden blijven, hoewel dit niet zo in het aanvraagdossier vermeld werd. Als voorwaarde zal opgenomen worden dat deze in hout moeten voorzien worden met correcte profilering en dezelfde indeling en uitzicht als het bestaande schrijnwerk (ook details van de bovenlichten moeten hernomen worden).”

 

Het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden voor wat betreft het schrijnwerk. De bovenlichten werden inderdaad zonder vergunning dicht geschilderd op de eerste verdieping en ingevuld met verluchtingsroosters op de tweede verdieping. Deze ingrepen worden uitgesloten uit de vergunning. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgelegd dat bij het vervangen van het buitenschrijnwerk dit moet gebeuren conform de voorwaarden van de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gewestelijke verordening inzake toegankelijk is van toepassing op de aanvraag.

In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgelegd dat de lift en haar deuropeningen moet voldoen aan artikel 21 van deze verordening. Voor de deuropeningen naar de ‘sociale ruimte’ en het bijhorende toilet op verdieping 1 wordt opgelegd dat deze moeten voldoen aan artikel 22 van deze verordening.

 

Er wordt een afwijking aangevraagd op het voorzien van een septische put aangezien de riolering zich onder de kelderplaat bevindt. In het advies van Aquafin is opgenomen dat een afwijking kan worden toegestaan als dit om technische redenen niet mogelijk is. Er moet dan een versnijderpomp geplaatst worden en aangesloten worden via een ontspanput. De voorwaarden uit het advies van Aquafin zullen integraal deel uitmaken van de vergunning.

 

De vergund geachte situatie is een volledig bebouwd perceel. Er is geen open ruimte om een infiltratievoorziening aan te leggen. Een afwijking hierop kan worden toegestaan.

Op het perceel is een middelgrote kans op pluviale overstromingen. Het overstromingsveilig peil bedraagt 7,56 mTAW. Dit is tussen 10 en 30 cm boven het voetpadniveau. Er worden geen wijzingen aan de gevelopeningen aangebracht. Volgende aandachtspunten kunnen worden meegenomen in het ontwerp:

-          Er zijn keldergaten aanwezig tegen de gevel. Er kan onderzocht worden op welke manier de kelder verlucht kan worden zonder dat er instroom van overstromingswater in de kelder terechtkomt.

-          Terugslagkleppen op de afvoerleidingen kunnen terugstroom van rioleringswater verhinderen.

Eventuele aanpassingen aan de straatgevels zijn wel vergunninsgsplichtig en dienen te gebeuren in overleg met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Ook de voorwaarden van de adviezen van Fluvius en Proximus dienen te worden opgevolgd.

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt nageleefd te worden.

 

De aanvraag bevat geen gegevens over de technische installaties van de winkel en de appartementen. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgelegd dat deze moeten voldoen aan artikel 16 van de bouwcode.

 

In het advies van de stedelijke dienst Milieu is opgenomen dat het verwarmingssysteem van de verschillende gebouwdelen nog niet gekend is en verder is uit te werken. Indien de aanvrager een warmtepomp wenst te exploiteren waarvan het totaal geïnstalleerde vermogen meer dan 5 kW bedraagt, moet deze ook aangevraagd worden.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal woongelegenheden.

Volgens de vergund geachte toestand is er detailhandel op het gelijkvloers en de eerste verdieping. Op de tweede verdieping zijn er ondersteunende functies bij de detailhandel. Op verdieping 3 en 4 zijn er 2 appartementen.

De detailhandel op het gelijkvloers en de eerste verdieping blijft behouden.

De bovenliggende verdiepingen worden verbouwd tot 6 appartementen. Dit is een uitbreiding met 4 appartementen:

-          3 bijkomende appartementen tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2 = 3 x 1,2 = 3,6

-          1 bijkomend appartement > 90 m² met parkeernorm 1,35 = 1 x 1,35 = 1,35

De werkelijke parkeerbehoefte is 5 (3,6 + 1,35 = 4,95).

 

De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen er geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen, na uitsluiting van de functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen in de aanvraag bedraagt 5 – 0 = 5.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten door het ontbreken van een minimale woonkwaliteit.

De werkelijke parkeerbehoefte wijzigt dan als volgt:

-          1 bijkomend appartement tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2 = 1 x 1,2 = 1,2

-          1 bijkomend appartement > 90 m² met parkeernorm 1,35 = 1 x 1,35 = 1,35

De werkelijke parkeerbehoefte wijzigt naar 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 0 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er wordt een fietsenstalling ingericht in de kelder voor 15 fietsen. Dit zijn voldoende stalplaatsen. Deze zijn bereikbaar met een lift.

Het is niet duidelijk wat de binnenafmetingen van de lift zijn. De stedelijke dienst Mobiliteit adviseert dat deze minimum 1,4 meter x 2,1 meter moet zijn. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De lift is te voorzien van volgende minimale binnenafmetingen: 1,4 meter x 2,1 meter.

3. De slaapkamer en badkamer van appartement 6 op de vierde verdieping zijn van plaats te verwisselen, waarbij de slaapkamer groter in oppervlakte moet zijn dan de badkamer.

4. Het terras van appartement 5 op de vierde verdieping is inpandig te voorzien ter hoogte van de keuken. 

5. De technische installaties zijn te voorzien conform artikel 16 van de bouwcode.

6. Het vernieuwen van het buitenschrijnwerk in de voorgevels moet in overleg gebeuren met de stedelijke dienst Monumentenzorg volgens de voorwaarden uit hun advies.

7. De lift en haar deuropeningen zijn te voorzien conform artikel 21 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

8. De deuropeningen naar de sociale ruimte en het sanitair op de eerste verdieping zijn te voorzien conform artikel 22 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

9. De voorwaarden uit het advies van Aquafin moeten worden gevolgd.

10. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden gevolgd.

11. De voorwaarden uit het advies van Proximus moeten worden gevolgd.

12. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

13. De functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

14. De eventuele functiewijziging naar verblijfsrecreatie op de verdiepingen wordt uitgesloten uit de vergunning.

15. Het aanhangend terras bij appartement 5 op de vierde verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

16. Het dicht schilderen en plaatsen van roosters in de bovenwaaiers van het buitenschrijnwerk in de voorgevels worden uitgesloten uit de vergunning. 


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

14 februari 2024

Start openbaar onderzoek

23 februari 2024

Einde openbaar onderzoek

23 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 mei 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 juni 2024

Verslag GOA

13 juni 2024

Naam GOA

 Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 februari 2024

23 maart 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De lift is te voorzien van volgende minimale binnenafmetingen: 1,4 meter x 2,1 meter.

3. De slaapkamer en badkamer van appartement 6 op de vierde verdieping zijn van plaats te verwisselen, waarbij de slaapkamer groter in oppervlakte moet zijn dan de badkamer.

4. Het terras van appartement 5 op de vierde verdieping is inpandig te voorzien ter hoogte van de keuken. 

5. De technische installaties zijn te voorzien conform artikel 16 van de bouwcode.

6. Het vernieuwen van het buitenschrijnwerk in de voorgevels moet in overleg gebeuren met de stedelijke dienst Monumentenzorg volgens de voorwaarden uit hun advies.

7. De lift en haar deuropeningen zijn te voorzien conform artikel 21 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

8. De deuropeningen naar de sociale ruimte en het sanitair op de eerste verdieping zijn te voorzien conform artikel 22 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

9. De voorwaarden uit het advies van Aquafin moeten worden gevolgd.

10. De voorwaarden uit het advies van Fluvius moeten worden gevolgd.

11. De voorwaarden uit het advies van Proximus moeten worden gevolgd.

12. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

13. De functiewijziging naar wonen op de tweede verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

14. De eventuele functiewijziging naar verblijfsrecreatie op de verdiepingen wordt uitgesloten uit de vergunning.

15. Het aanhangend terras bij appartement 5 op de vierde verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.

16. Het dicht schilderen en plaatsen van roosters in de bovenwaaiers van het buitenschrijnwerk in de voorgevels worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.