Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2024021022 |
Gegevens van de aanvrager: | Anke Vancleemput met als contactadres Edelgesteentenstraat 8 te 2600 Antwerpen en mevrouw Tim Joosens met als contactadres Edelgesteentenstraat 8 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Edelgesteentenstraat 8 te 2600 (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 22 sectie A nr. 80N7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het isoleren van een ééngezinswoning, het plaatsen van een dakkapel en het afwerken van de gevels met crepi |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/11/2023: weigering (OMV_2023092343)
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: tuinwijken Groenenhoek
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/97693;
- 26/02/1969: vergunning (961#14017) voor verbouwingswerken;
- 22/02/1937: vergunning (1275#4319) voor het bouwen van een wc op 1e verdieping;
- 12/08/1930: vergunning (1275#475) voor het plaatsen van een veranda en koepel;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
De bestaande toestand is gelijk aan de vergunde toestand, afgezien van:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het isoleren en afwerken van de gevels met witte crepi;
- het plaatsen van een dakkapel;
- het ophogen van de scheimuren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 24 april 2024 | 17 mei 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De slaapkamer op de 2e verdieping heeft onvoldoende vrije hoogte.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de isolatie van de volledige buitenschil van de woning en de plaatsing van een dakkapel.
De vergunde toestand van de woning bestaat uit een hoofdbouw van 2 bouwlagen onder een hellend dak met achteraan een uitbouw van 1 bouwlaag tot een bouwdiepte van circa 13 m. In huidige aanvraag worden alle gevels aan de buitenzijde geïsoleerd. Het platte dak van de uitbouw wordt ook aan de buitenzijde geïsoleerd, waardoor de gevels en scheimuur aan deze uitbouw worden opgehoogd tot 3,59 m ten opzichte van de binnenvloerpas.
Het hellend dak wordt aan de binnenzijde geïsoleerd. Aan de achterzijde wordt een dakkapel geplaatst. Deze dakkapel blijft beperkt in grootte, waardoor het hellend dak duidelijk leesbaar blijft.
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voor-, zij- en achtergevel worden geïsoleerd en afgewerkt met een witte crepi. Gezien de ligging van de aanvraag in de Tuinwijk Groenenhoek, werd advies opgevraagd bij de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies is ongunstig en kan als volgt samengevat worden:
“Voor de huidige toestand van de voorgevel is geen vergunning afgeleverd. In de nota wordt vermeld dat de gevel geschilderde baksteen is maar dit klopt niet, de gevel werd gecementeerd. Het pand is door zijn volume nog steeds beeldondersteunend in deze historische context.
Het gebruik van rode baksteen is kenmerkend voor deze tuinwijk. De witgepleisterde voorgevel werkt eerder beeldverstorend, we stellen dan ook voor om de afwerking uit te sluiten uit de vergunning. Door het isoleren van de voorgevel en niet hernemen van een correcte plinthoogte die hier kenmerkend is en geen uitstekende dorpels in blauwe hardsteen te voorzien, ontstaat een nog vlakkere gevel. Het isoleren en afwerken van de zijgevel is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.
Bij de vernieuwing van het dak wordt geopteerd voor maximale isolatie wat ervoor zorgt dat de puntgevel en kroonlijst een brede afwerking krijgen in een niet verder gedefinieerd materiaal. Ook wordt opgemerkt dat de puntgevel en nok van het dak verhoogd worden. Vanuit erfgoedoogpunt gaan we uit van behoud van de hoogtes en het minder zwaar uitwerken van de dakranden.
Gelet op het voorgaande wordt een ongunstig advies verleend.”
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Voor de voorgevel worden zowel de reeds uitgevoerde werken in de bestaande toestand als de nieuw aangevraagde voorgevelwijzigingen uitgesloten uit de vergunning.
Betreffende de nok van het dak wordt een tegenstrijdigheid opgemerkt tussen de geveltekening van de voorgevel nieuwe toestand en de rest van de plannenset nieuwe toestand. Aan de voorgevel wordt aangegeven dat de nok van het dak met 7 cm opgehoogd wordt, maar op de andere tekeningen blijft de nokhoogte ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand. Om verwarring te voorkomen en in lijn met het advies van de dienst Monumentenzorg wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat het hellend dak niet opgehoogd mag worden ten opzichte van de bestaande toestand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vrije hoogte van de slaapkamer op de 2e verdieping voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode. De vrije hoogte in de dakkapel bedraagt slechts 2,50 m. In de Tuinwijk Groenenhoek dienen dakkapellen aan de achtergevel beperkt te worden in grootte om de schuine dakvorm duidelijk herkenbaar te houden en de harmonie binnen de wijk te bewaren. Hierdoor kan de afwijking op artikel 21 uitzonderlijk toegestaan worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het hellend dak mag niet opgehoogd worden ten opzichte van de bestaande toestand.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De huidige aanvraag voorziet onder meer de regularisatie van de geïsoleerde, met witte crepi afgewerkte voorgevel. De gemeentelijke omgevingsambtenaar is van oordeel dat binnen de context van de omliggende woningen in de tuinwijk ‘Groenenhoek’ wit bepleisterde voorgevels beeldverstorend zijn.
Het klopt inderdaad dat dit deel van de tuinwijk tuinwijk ‘Groenenhoek’ oorspronkelijk gekenmerkt werd door tweelaagse bakstenen woningen, sporadisch geaccentueerd door vakwerkimitatie in het metselwerk. Doorheen de jaren werden in de nabije omgeving echter verschillende bakstenen voorgevels gecementeerd, witgeschilderd of bepleisterd. In deze context leidt de aanvraag niet tot een verschraling van het gevelbeeld. De combinatie van bakstenen voorgevels, bakstenen voorgevels met witgeschilderde gecementeerde, volledig wit geschilderde of bepleisterde voorgevels is aanvaardbaar. De kenmerkende beeldtaal van de tuinwijk ‘Groenenhoek’ blijft aanwezig en afleesbaar.
Het college schrapt bijgevolg de desbetreffende uitsluiting.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 maart 2024 |
Volledig en ontvankelijk | 24 april 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 juni 2024 |
Verslag GOA | 7 juni 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het hellend dak mag niet opgehoogd worden ten opzichte van de bestaande toestand.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.