Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_CBS_05252 - Omgevingsvergunning - OMV_2024021064. Muggenberglei 184. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05252 - Omgevingsvergunning - OMV_2024021064. Muggenberglei 184. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_05252 - Omgevingsvergunning - OMV_2024021064. Muggenberglei 184. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024021064

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Elke van Doninck met als adres Muggenberglei 184 te 2100 Antwerpen en de heer Tom Soulliaert met als adres Muggenberglei 184 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Muggenberglei 184 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 507A8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/09/1953: toelating (626#15111) voor het oprichten van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: ééngezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 15,02 m op de linker perceelsgrens en 12,92 m op de rechter perceelsgrens;
  • bouwhoogte van 10 m;
  • inpandige terrassen op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
  • inpandige garage onder het gelijkvloers.

-          gevelafwerking:

  • parement in witte siersteen;
  • omlijstingen van ramen en deuren in witte kunststeen;
  • buitenschrijnwerk en kroonlijst in hout;
  • borstweringen in ijzerwerk;

-          inrichting: lager gelegen tuin bereikbaar via trap vanuit het terras op het gelijkvloers;

 

Bestaande toestand

overeenkomstig de vergunde toestand, uitgezonderd van:

-          bouwvolume:

  • veranda achteraan het gelijkvloers, op hetzelfde niveau als de tuin;
  • bouwdiepte op het gelijkvloers van 17,25 m;
  • terrassen opgenomen in het bouwvolume;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in grijze PVC;
  • kroonlijst in witte PVC.

 

Nieuwe toestand

-          functie: ééngezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak waarvan de bovenste een teruggetrokken bouwlaag is; 
  • terrasoverkapping tegen de achtergevel;
  • bouwdiepte van 15,25 m;
  • bouwhoogte van 10,96 m;

-          gevelafwerking:

  • parement in witte siersteen;
  • omlijstingen van ramen en deuren in witte steen;
  • teruggetrokken daklaag in hout;
  • buitenschrijnwerk in grijze kleur;
  • bakgoot in witte PVC.

-          inrichting:

  • volledig verharde voortuin;
  • constructie van 16,26 m² in de achtertuin;
  • deels overdekt terras aan de achterzijde.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          aanleggen van verhardingen;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

3 mei 2024

7 mei 2024

Geen advies

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: De uitvoering (materialisatie, aard en kleur) van de optopping is niet in harmonie met de omgeving.
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: Het gebruik van hout voor het afwerken van de nieuwe bouwlaag is atypisch en esthetisch niet verantwoord.
  • artikel 19 Tuinafsluitingen: De tuinmuren op de linker en rechter perceelsgrens hebben een hoogte van meer dan 2,60 meter.
  • artikel 27 Open ruimte: De voortuin wordt volledig verhard aangelegd. Daarnaast bedraagt de oppervlakte van het terras en het tuinhuis in de achtertuin meer dan 1/3de van de totale tuinoppervlakte.
  • artikel 38 Groendaken: Het nieuwe platte dak van de daklaag heeft een oppervlakte van meer dan 20 m2 maar wordt niet aangelegd als groendak.
  • artikel 39 Infiltratie- en buffervoorzieningen: Het is niet duidelijk of het terras op het gelijkvloers wordt aangelegd in een helling waardoor het water op natuurlijke wijze in de bodem kan infiltreren.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.

Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij (Antwerpen) aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Muggenberglei.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag voorziet in verschillende werken en wijzigingen aan het bouwvolume.

 

De terrassen op het gelijkvloers en op de eerste verdieping werden binnen het gesloten bouwvolume opgenomen. Deze wijzigingen vallen binnen het gabarit van de bestaande scheimuren, waardoor de uitbreiding geen invloed heeft op de omgeving. De bestaande veranda wordt afgebroken en vervangen door een gedeeltelijk overdekt terras, dat zich binnen het gabarit van de bestaande scheimuren bevindt. Deze werken zijn ruimtelijk inpasbaar op het perceel.

 

Daarnaast voorziet voorliggende aanvraag een optopping door het toevoegen van een teruggetrokken daklaag met een hoogte van 3,49 meter bovenop het bestaande gebouw. De zuidoostelijke zijde van de Muggenberglei, waarbinnen voorliggend project zich situeert, wordt gekenmerkt door een sterk samenhangende gevelwand, met een nagenoeg uniforme bouwhoogte. Het bestaande fronton en de teruggetrokken ligging van deze beperkte volume-uitbreiding zorgen voor een beperkte zichtbaarheid vanuit de publieke ruimte en een schaal die inpasbaar is in de omgeving.

 

De tuinmuren op de linker en rechter perceelsgrens hebben een hoogte van meer dan 2,60 meter hebben. Dit is anders dan op de plannen van de laatst vergunde toestand en strijdig met  artikel 19 van de bouwcode. Een te hoge afsluiting zorgt voor een beperking van de bezonning van de tuinen.De tuinmuren waar geen bebouwing of luifel tegen grenstmogen niet hoger zijn dan 2,60 meter.

 

Door de aanleg van een terras in de achtertuin wordt de totale verharde oppervlakte van het (overdekt) terras en de constructies tegen de achterste perceelsgrens vergroot tot meer dan 1/3de van de totale tuinoppervlakte. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode dat verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis in zij- en achtertuinen beperkt voor tuinen groter dan 60 m². Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd de totale verharde oppervlakte in de tuin te beperken tot 1/3de van de oppervlakte van de tuinzone te laten innemen, conform artikel 27 van de bouwcode. Het terras, grenzend aan de tuinzone, moet worden aangelegd in een helling van 1 à 2 % richting de tuin, zodat het water op natuurlijke wijze in de bodem kan infiltreren, conform artikel 39 van de bouwcode. 

 

De voortuin werd volledig verhard. Op de plannen van de laatst vergunde toestand staan groenzones langs weerzijden van het toegangspad tot de voordeur. Artikel 27 van de bouwcode laat enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toe in de voortuin, waaronder paden, palend aan de bebouwing, en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter en opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd de voortuin groen en overhard aan te leggen, conform de artikel 27 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voor- en achtergevel van de optopping worden afgewerkt met houten gevelbekleding. De scheidingsmuren worden opgehoogd en afgewerkt met grijze vezelcementleien. De materialisatie in hout is echter niet kenmerkend voor de stedelijke omgeving waarin de woning gelegen is. Gezien de nieuwe daklaag wordt opgevat als aparte toevoeging op het bestaand gebouw, dient deze laag in een stedelijk materiaal eigen aan daken afgewerkt te worden. Dit wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd.

 

Het buitenschrijnwerk in de voorgevel werd gewijzigd naar grijze PVC. De oorspronkelijke raamindeling en metalen ornamenten werden hierbij bewaard. Dit is inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt een toegangsdeur voorzien naar het plat dak aan de voorzijde van de nieuwe daklaag. Op de ingediende plannen wordt deze zone niet aangeduid als dakterras, maar als plat dak.

 

Aan de achterzijde van de nieuwe daklaag is ook een toegangsdeur voorzien naar het plat dak. Ook hier wordt deze zone op de ingediende plannen aangeduid als plat dak en niet als dakterras. Het gebruik van de platte daken als dakterras is derhalve geen voorwerp van deze vergunning.

 

Het inpandige terras op de eerste verdieping werd omgevormd naar een slaapkamer en draagt positief bij aan de woon- en leefkwaliteit van de woning.

 

De nieuwe daken hebben een totale oppervlakte van meer dan 20 m², maar worden niet aangelegd als groendak. Gezien de daken niet worden aangesloten op een hemelwaterput, kan niet worden afgeweken van de verplichting tot aanleg van een groendak zoals bepaald in artikel 38 van de bouwcode. Als voorwaarde voor vergunning wordt het aanleggen van de platte daken als groendak opgelegd of het voorzien van de aansluiting van deze daken op een hemelwaterput met een minimale inhoud van 7.500 liter.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De tuinmuren die hoger zijn dan 2,60 meter, behoudens deze ter hoogte van de luifel, worden uitgesloten uit de vergunning.

3. De totale verharde oppervlakte (inclusief terrassen, constructies en bijgebouwen) in de tuin moet worden beperkt tot maximum 1/3de van de oppervlakte van de tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode.

4. Het terras, grenzend aan de tuinzone, moet worden aangelegd in een helling van 1 à 2 % richting de tuin, conform artikel 39 van de bouwcode.

5. De voortuin dient naast de strikt noodzakelijke verhardingen, groen en onverhard te worden aangelegd, conform artikel 27 van de bouwcode. 

6. De vernieuwde platte daken dienen als groendak te worden aangelegd of te worden aangesloten op een hemelwaterput met een minimale inhoud van 7.500 liter. 

7. De nieuwe daklaag moet in een dakmateriaal (bvb. leien) eigen aan de stedelijke omgeving worden afgewerkt.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 maart 2024

Volledig en ontvankelijk

3 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 juli 2024

Verslag GOA

11 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 2. De tuinmuren die hoger zijn dan 2,60 meter, behoudens deze ter hoogte van de luifel, worden uitgesloten uit de vergunning.

3. De totale verharde oppervlakte (inclusief terrassen, constructies en bijgebouwen) in de tuin moet worden beperkt tot maximum 1/3de van de oppervlakte van de tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode.

4. Het terras, grenzend aan de tuinzone, moet worden aangelegd in een helling van 1 à 2 % richting de tuin, conform artikel 39 van de bouwcode.  

5. De voortuin dient naast de strikt noodzakelijke verhardingen, groen en onverhard te worden aangelegd, conform artikel 27 van de bouwcode. 

6. De vernieuwde platte daken dienen als groendak te worden aangelegd of te worden aangesloten op een hemelwaterput met een minimale inhoud van 7.500 liter. 

7. De nieuwe daklaag moet in een dakmateriaal (bvb. leien) eigen aan de stedelijke omgeving worden afgewerkt.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.