Terug
Gepubliceerd op 17/06/2024

2024_CBS_04764 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023090420. Uitbreidingstraat 325 en 331. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_04764 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023090420. Uitbreidingstraat 325 en 331. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_04764 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023090420. Uitbreidingstraat 325 en 331. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023090420

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Deborah Smets met als adres Beneluxpark 27 bus B te 8500 Kortrijk en NV Spitfire met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent

Gegevens van de exploitant:

NV Spitfire (0712640786) met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent

Ligging van het project:

Uitbreidingstraat 325-331 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nrs. 159E2, 159Z en 159G2

waarvan:

 

-          20210819-0084

afdeling 21 sectie A nrs. 159G2 en 159E2 (Uitbreidingstraat - Ingedeelde inrichtingen)

-          20211021-0040

afdeling 21 sectie A nrs. 159G2 en 159E2 (Bemaling Uitbreidingstraat)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen en exploiteren van drie kantoorgebouwen met ondergrondse parkeergarage en een bemaling voor het uitvoeren van bouwkundige werken

 

Omschrijving aanvraag


Relevante voorgeschiedenis

  • 7/11/2022: vernietigde, voorwaardelijke vergunning (OMV_2021118070) voor het bouwen en exploiteren van drie kantoorgebouwen met ondergrondse parkeergarage en een bemaling voor het uitvoeren van bouwkundige werken;
  • 28/05/2021: vergunning (2021675) voor het slopen van de bestaande bebouwing voormalig gebouw De Post en Belgacom.
  • 26/01/2021: kwaliteitskamer architectuur (KK/2020/1682) gunstig advies;
  • 07/12/2020: kwaliteitskamer architectuur (KK/2020/1682) gunstig advies, mits voorwaarden en verdere uitwerking voor te leggen aan de stadsbouwmeester;
  • 20/11/2020: goedkeuring college (2020_CBS_09641) voor herziening ontwikkelingskader site BPost, Belgacom en Sint-Maria;
  • 10/07/2020: integrale kwaliteitskamer (KK/2020/1682) ongunstig advies en opnieuw voor te leggen aan stadsbouwmeester;
  • 12/03/2020: integrale kwaliteitskamer (KK/2020/1682) gunstig advies, mits voorwaarden;
  • 2019/2020: ontwerpproces in samenwerking met Stadsbouwmeester en Zorgbedrijf Antwerpen;
  • 24/03/2017: goedkeuring college (2017_CBS_01721) voor ontwikkelingskader site BPost, Belgacom en Sint-Maria.

 

Vergunde en bestaande toestand

  • braakliggend terrein.

 

Nieuwe toestand

Blok A

  • functie: 
    • dareca op een deel van het gelijkvloers;
    • kantoren, dienstverlening en vrije beroepen voor de overige delen;
  • bouwvolume:
    • open bebouwing;
    • 8 bouwlagen met plat dak;
    • teruggetrokken technische verdieping;
    • footprint van 1.150 m²;
    • kroonlijsthoogte onderbouw 15,03 m;
    • kroonlijsthoogte bovenbouw 30,21 m;
    • nokhoogte van 33,28 m;
  • gevelafwerking: 
    • beige/grijs steenachtig materiaal;
    • oranje/rood metselwerk;
    • bronskleurig buitenschrijnwerk;
    • bronskleurige borstwering;

Blok B

  • functie: 
    • kantoren, dienstverlening en vrije beroepen;
  • bouwvolume:
    • open bebouwing;
    • 8 bouwlagen met plat dak;
    • teruggetrokken technische verdieping;
    • footprint van 1.610 m²;
    • kroonlijsthoogte onderbouw 15,47 m;
    • kroonlijsthoogte bovenbouw 30,35 m;
    • nokhoogte van 33,85 m;
  • gevelafwerking: 
    • beige/grijs steenachtig materiaal;
    • oranje/rood metselwerk;
    • bronskleurig buitenschrijnwerk;
    • bronskleurige borstwering;

Blok C

  • functie: 
    • kantoren, dienstverlening en vrije beroepen;
  • bouwvolume:
    • open bebouwing;
    • 8 bouwlagen met plat dak;
    • teruggetrokken technische verdieping;
    • footprint van 1.325 m²;
    • kroonlijsthoogte onderbouw 14,91 m;
    • kroonlijsthoogte bovenbouw 30,19 m;
    • nokhoogte van 33,26 m;
  • gevelafwerking: 
    • beige/grijs steenachtig materiaal;
    • oranje/rood metselwerk;
    • bronskleurig buitenschrijnwerk;
    • bronskleurige borstwering;
    • led-scherm van 4,8 m² ter hoogte van de oostgevel;

Ondergrondse parking

  • 2 ondergrondse bouwlagen onder blok A, blok B en blok C;
  • in- en uitrit in de oostgevel van blok C aansluitend op de Singel;
  • 324 autostaanplaatsen waarvan 12 voorbehouden voor mindervaliden;
  • 441 fietsparkeerplaatsen met fietstrap naast blok A en een fietslift in blok B;
  • afvalberging ter hoogte van blok B niveau -2 van 77 m²;

Onbebouwde ruimte

  • ingericht als openbaar domein;
  • heraanleg deel van de Uitbreidingstraat;
  • aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg;
  • aanleg van groenzones rond de gebouwen met waterbuffering en aanpassing van een deel van het De Villegaspark, de hondenweide en de bestaande voetgangers- en fietsbrug.

 

Inhoud van de aanvraag

  • herontwikkelen van de site naar 3 nieuwe kantoorgebouwen voorzien van kantoren, dienstverlening en vrije beroepen met een gelijkvloers gedeelte restaurant-/caféruimte;
  • voorzien van een ondergrondse parking met 2 ondergrondse bouwlagen;
  • heraanleg van een deel van Uitbreidingstraat;
  • vellen van hoogstammige bomen;
  • voorzien van een led-scherm ter hoogte van de oostgevel blok C;
  • aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg ter hoogte van de Binnensingel;
  • aanleg van publieke en private groenzones rond de gebouwen met waterbuffering;
  • aanpassen van een deel van het De Villegaspark, de hondenweide en de Berchembrug.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Provinciale Omgevingsvergunningscommissie Antwerpen (1ste aanleg)

23 oktober 2023

9 januari 2024

Ongunstig

Provinciale Omgevingsvergunningscommissie Antwerpen (1ste aanleg)

13 maart 2024

16 april 2024

Ongunstig

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

 /

25 oktober 2023

Ongunstig

Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen

23 oktober 2023

13 maart 2024

Geen bezwaar

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

13 maart 2024

10 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

23 oktober 2023

22 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Aquafin

19 oktober 2023

12 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

19 oktober 2023

2 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 maart 2024

15 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

19 oktober 2023

15 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

 /

24 oktober 2023

Geen bezwaar

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

13 maart 2024

26 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

19 oktober 2023

5 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

De Lijn Entiteit Antwerpen

 /

24 oktober 2023

Gunstig

De Lijn Entiteit Antwerpen

19 oktober 2023

6 november 2023

Geen bezwaar

Water-link

19 oktober 2023

12 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

 

De aanvraag bevat een rooilijnplan I_N_13_ROOILIJNPLAN waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.

  • vastleggen nieuwe rooilijn rondom de nieuwe bebouwing;
  • gedeeltelijk opheffen van buurtweg nr. 5;
  • gedeeltelijk opheffen van voetweg nr. 28;

Het project wordt omgeven door:

  • Uitbreidingstraat, een gemeenteweg;
  • Binnensingel, een gewestweg;
  • Berchembrug, een gewestweg;
  • De Villegaspark. 


Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Door het vestigen van de nieuwe rooilijn rondom de gebouwen wordt de doorwaadbaarheid van het terrein gegarandeerd en uitgebreid.

Ook het terrein ten oosten van de nieuwe gebouwen, dat bij het openbaar domein wordt gevoegd, zorgt voor eenzelfde versterking van de doorwaadbaarheid van het bouwblok en benadrukt het open karakter.

De verbinding tussen de omliggende straten en het Villegaspark wordt op deze manier versterkt.
 

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

De rijbaan van de Uitbreidingstraat met een breedte van 6,2 m wordt voorzien in kasseien.

Het voetpad ten noorden van het project en ten zuiden van de rijbaan van de Uitbreidingstraat alsook de doorsteken richting de Binnensingel ten westen van blok A, tussen blok A en B, en tussen blok B en blok C hebben een breedte variërend van 1,9 m tot 2,9 m en worden uitgevoerd in betonstraatstenen.

De doorsteek ten oosten van blok C met een breedte variërend van 4 m tot 8,5 m en het voetpad ten zuiden van het project met een breedte variërend van 1,75 m tot 2,5 m worden uitgevoerd in betonstraatstenen met een afwerking van natuursteengranulaat.

 

Het gehele gebied krijgt een publiek toegankelijk karakter.

 

Door de toegang van de ondergrondse parkeergarage te voorzien aan de Binnensingel wordt de verkeersveiligheid in de Uitbreidingstraat verbeterd ten opzichte van de situatie van voor de sloop van de gebouwen. 

 

Het verlies aan parkeerplaatsen op het openbaar domein wordt als buurtparking ondergronds gecompenseerd.

 

Ook de afwikkeling van fietsers die de Berchembrug gebruiken stoten op minder verkeer in de Uitbreidingstraat.

De spiraal van de Berchembrug wordt in deze aanvraag ook verder weg gebogen van de gebouwen om eventuele conflicten met voetgangers te vermijden en te beperken.

Het voetpad aan de zuidelijke zijde van de Uitbreidingstraat wordt vrij liggend voorzien en ze wordt van de rijbaan gescheiden door middel van een groenstrook wat ervoor zorgt dat de veiligheid van de voetgangers verbeterd wordt en het straatbeeld overzichtelijker wordt.

 

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tussenruimten

In het kader van de werking en veiligheid van de tussenpleinen werd het advies aan de dienst sociaal-ruimtelijke veiligheid gevraagd. Hieruit volgde een voorwaardelijke gunstige beoordeling. De voornaamste bezorgdheid van de analyse betreft de mogelijke conflicten tussen passanten en ‘hangjongeren’. De nieuwe tussenpleinen bevinden zich op private grond, waardoor de bouwheer instaat voor het onderhoud en beheer van deze zones. Er komt een camera aan de ingang van de parken, maar niet aan deze trage wegen of tussentuinen.

 

De bezorgdheid uit het advies van de dienst sociaal-ruimtelijke veiligheid wordt bijgetreden maar de voorwaarden betreffen geen aangelegenheid die binnen de bevoegdheid van de gemeenteraad vallen.

 

Trage wegen

De dienst trage wegen formuleert enkele aandachtpunten in het kader van de doorwaadbaarheid van de site. Deze opmerkingen worden gestaafd op basis van gedetailleerde studies. Enkel onderstaande opmerking dient in het kader van deze beslissing in voorwaarden opgenomen te worden:

  • Ter hoogte van het plein (Binnensingel ter hoogte van Blok B) dienen de oversteken voor voetgangers zonder hoogteverschillen voorzien te worden.

In deze aanvraag is de positie van de publieke doorsteken gewijzigd t.a.v. de aanvraag ingediend op 22 oktober 2021 (OMV_2021118070).

 

Publieke Ruimte 

De stedelijke dienst ‘Publieke Ruimte’ geeft in het kader van de aanleg van de publieke ruimte en bijhorende samenwerking met Stad Antwerpen die noodzakelijk zal zijn een voorwaardelijk gunstig advies. Onderstaande voorwaarden dienen in het kader van deze beslissing opgelegd te worden:

  • De grens tussen privaat en openbaar domein dient visueel goed zichtbaar te zijn.
  • De gebogen vormgeving van het boomvak ter hoogte van de Anjelierstraat dient aangepast te worden naar een rechtlijnige vormgeving zodat langs de Uitbreidingsstraat eenzelfde vormentaal gebruikt wordt. Eenzelfde voetpadbreedte dient daarbij aangehouden te worden.

Beheer en onderhoud
Voor het beheer en onderhoud zal een beheersovereenkomst afgesloten worden tussen de private eigenaar en de stad Antwerpen.

 

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

De aanvraag bevat een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg en een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28. De meer- of minwaarde wordt geschat op 0 euro. Hiermee wordt akkoord gegaan.

 

De waardevermeerdering of waardevermeerdering wordt besproken in het bijgevoegde schattingsverslag ‘Doc 16_Waarderingsverslag_REV A’.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2023

Start 1e openbaar onderzoek

29 oktober 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

27 november 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

11 maart 2024

Start laatste openbaar onderzoek

20 maart 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

18 april 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

24 juni 2024

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 oktober 2023

27 november 2023

52

0

0

342

20 maart 2024

18 april 2024

0

0

0

27

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Mobiliteit – Hinderaspecten: Het bezwaar dat het project meer verkeer aantrekt met gevolgen voor de mobiliteitsdruk, de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit.

Beoordeling: Conform het MER worden toenemende hinderaspecten voor de omgeving verwacht als gevolg van de stijgende verkeersdruk. Het bezwaar is deels gegrond. Om deze effecten op de omgeving te beperken tot een aanvaardbaar niveau dient een duurzame modal shift (20% autoverkeer) bekomen te worden. Het voorstel is aanvaardbaar gelet op het voorstel om al het bestemmingsverkeer niet doorheen de woonwijk te laten rijden, maar rechtstreeks vanuit de Binnensingel te laten inrijden in de ondergrondse parking.

 

Mobiliteit – Fietsveiligheid: Het bezwaar dat de in-en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug een gevaarlijke situatie creëren voor fietsers en zwakke weggebruikers.

Beoordeling: De voorgestelde situatie inzake fietsveiligheid ter hoogte van de in- en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug is onvoldoende. Het bezwaar is gegrond. Er dienen gepaste voorwaarden opgenomen te worden om de verkeersveiligheid van het druk bereden dubbelrichtingsfietspad tussen voorziene afslagstrook en de weg van en naar de in-en uitrit van de parking te verbeteren.

 

Mobiliteit – Laden en lossen: Het bezwaar dat de laad- en loszone ingericht wordt in de Uitbreidingsstraat wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.

Beoordeling: Deze situatie is voldoende veilig, het gaat slechts over een beperkt aantal verkeersbewegingen. Het bezwaar is ongegrond. Conform de aanvraag gebeurt het merendeel van de laad-en losbewegingen door kleinschalig transport dat de ondergrondse parking in kan rijden. Dit wordt ook bevestigd in het advies van de stedelijke dienst mobiliteit.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledige aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist milderende maatregelen op te leggen om tegemoet te komen aan de gegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Uitbreidingstraat’onder de volgende voorwaarden.

  • Het project moet voldoen aan alle voorwaarden opgenomen in het advies van Water-link;
  • Het project moet voldoen aan alle voorwaarden opgenomen in het advies van Fluvius;
  • Het project moet voldoen aan alle voorwaarden opgenomen in het advies van Proximus;
  • Een duidelijke markering te voorzien die automobilisten waarschuwt dat er een druk bereden dubbelrichtingsfietspad ligt tussen de afslagstrook en de parkeergarage;
  • Ter hoogte van het plein (Binnensingel ter hoogte van Blok B) dienen de oversteken voor voetgangers zonder hoogteverschillen voorzien te worden;
  • De grens tussen privaat en openbaar domein dient visueel goed zichtbaar te zijn;
  • De gebogen vormgeving van het boomvak ter hoogte van de Anjelierstraat dient aangepast te worden naar een rechtlijnige vormgeving zodat langs de Uitbreidingsstraat eenzelfde vormentaal gebruikt wordt. Eenzelfde voetpadbreedte dient daarbij aangehouden te worden;
  • De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen