Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023090420 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Deborah Smets met als adres Beneluxpark 27 bus B te 8500 Kortrijk en NV Spitfire met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent |
Gegevens van de exploitant: | NV Spitfire (0712640786) met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Uitbreidingstraat 325-331 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 21 sectie A nrs. 159E2, 159Z en 159G2 |
waarvan: |
|
- 20210819-0084 | afdeling 21 sectie A nrs. 159G2 en 159E2 (Uitbreidingstraat - Ingedeelde inrichtingen) |
- 20211021-0040 | afdeling 21 sectie A nrs. 159G2 en 159E2 (Bemaling Uitbreidingstraat) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen en exploiteren van drie kantoorgebouwen met ondergrondse parkeergarage en een bemaling voor het uitvoeren van bouwkundige werken |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde en bestaande toestand
Nieuwe toestand
Blok A
Blok B
Blok C
Ondergrondse parking
Onbebouwde ruimte
Inhoud van de aanvraag
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Provinciale Omgevingsvergunningscommissie Antwerpen (1ste aanleg) | 23 oktober 2023 | 9 januari 2024 | Ongunstig |
Provinciale Omgevingsvergunningscommissie Antwerpen (1ste aanleg) | 13 maart 2024 | 16 april 2024 | Ongunstig |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | / | 25 oktober 2023 | Ongunstig |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 23 oktober 2023 | 13 maart 2024 | Geen bezwaar |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 13 maart 2024 | 10 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 23 oktober 2023 | 22 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 19 oktober 2023 | 12 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 19 oktober 2023 | 2 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 13 maart 2024 | 15 april 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 19 oktober 2023 | 15 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | / | 24 oktober 2023 | Geen bezwaar |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 13 maart 2024 | 26 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Proximus | 19 oktober 2023 | 5 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
De Lijn Entiteit Antwerpen | / | 24 oktober 2023 | Gunstig |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 19 oktober 2023 | 6 november 2023 | Geen bezwaar |
Water-link | 19 oktober 2023 | 12 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag bevat een rooilijnplan I_N_13_ROOILIJNPLAN waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.
Het project wordt omgeven door:
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
Door het vestigen van de nieuwe rooilijn rondom de gebouwen wordt de doorwaadbaarheid van het terrein gegarandeerd en uitgebreid.
Ook het terrein ten oosten van de nieuwe gebouwen, dat bij het openbaar domein wordt gevoegd, zorgt voor eenzelfde versterking van de doorwaadbaarheid van het bouwblok en benadrukt het open karakter.
De verbinding tussen de omliggende straten en het Villegaspark wordt op deze manier versterkt.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
De rijbaan van de Uitbreidingstraat met een breedte van 6,2 m wordt voorzien in kasseien.
Het voetpad ten noorden van het project en ten zuiden van de rijbaan van de Uitbreidingstraat alsook de doorsteken richting de Binnensingel ten westen van blok A, tussen blok A en B, en tussen blok B en blok C hebben een breedte variërend van 1,9 m tot 2,9 m en worden uitgevoerd in betonstraatstenen.
De doorsteek ten oosten van blok C met een breedte variërend van 4 m tot 8,5 m en het voetpad ten zuiden van het project met een breedte variërend van 1,75 m tot 2,5 m worden uitgevoerd in betonstraatstenen met een afwerking van natuursteengranulaat.
Het gehele gebied krijgt een publiek toegankelijk karakter.
Door de toegang van de ondergrondse parkeergarage te voorzien aan de Binnensingel wordt de verkeersveiligheid in de Uitbreidingstraat verbeterd ten opzichte van de situatie van voor de sloop van de gebouwen.
Het verlies aan parkeerplaatsen op het openbaar domein wordt als buurtparking ondergronds gecompenseerd.
Ook de afwikkeling van fietsers die de Berchembrug gebruiken stoten op minder verkeer in de Uitbreidingstraat.
De spiraal van de Berchembrug wordt in deze aanvraag ook verder weg gebogen van de gebouwen om eventuele conflicten met voetgangers te vermijden en te beperken.
Het voetpad aan de zuidelijke zijde van de Uitbreidingstraat wordt vrij liggend voorzien en ze wordt van de rijbaan gescheiden door middel van een groenstrook wat ervoor zorgt dat de veiligheid van de voetgangers verbeterd wordt en het straatbeeld overzichtelijker wordt.
Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tussenruimten
In het kader van de werking en veiligheid van de tussenpleinen werd het advies aan de dienst sociaal-ruimtelijke veiligheid gevraagd. Hieruit volgde een voorwaardelijke gunstige beoordeling. De voornaamste bezorgdheid van de analyse betreft de mogelijke conflicten tussen passanten en ‘hangjongeren’. De nieuwe tussenpleinen bevinden zich op private grond, waardoor de bouwheer instaat voor het onderhoud en beheer van deze zones. Er komt een camera aan de ingang van de parken, maar niet aan deze trage wegen of tussentuinen.
De bezorgdheid uit het advies van de dienst sociaal-ruimtelijke veiligheid wordt bijgetreden maar de voorwaarden betreffen geen aangelegenheid die binnen de bevoegdheid van de gemeenteraad vallen.
Trage wegen
De dienst trage wegen formuleert enkele aandachtpunten in het kader van de doorwaadbaarheid van de site. Deze opmerkingen worden gestaafd op basis van gedetailleerde studies. Enkel onderstaande opmerking dient in het kader van deze beslissing in voorwaarden opgenomen te worden:
In deze aanvraag is de positie van de publieke doorsteken gewijzigd t.a.v. de aanvraag ingediend op 22 oktober 2021 (OMV_2021118070).
Publieke Ruimte
De stedelijke dienst ‘Publieke Ruimte’ geeft in het kader van de aanleg van de publieke ruimte en bijhorende samenwerking met Stad Antwerpen die noodzakelijk zal zijn een voorwaardelijk gunstig advies. Onderstaande voorwaarden dienen in het kader van deze beslissing opgelegd te worden:
Beheer en onderhoud
Voor het beheer en onderhoud zal een beheersovereenkomst afgesloten worden tussen de private eigenaar en de stad Antwerpen.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
De aanvraag bevat een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg en een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28. De meer- of minwaarde wordt geschat op 0 euro. Hiermee wordt akkoord gegaan.
De waardevermeerdering of waardevermeerdering wordt besproken in het bijgevoegde schattingsverslag ‘Doc 16_Waarderingsverslag_REV A’.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 29 oktober 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 27 november 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 11 maart 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 20 maart 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 18 april 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 24 juni 2024 |
Uiterste beslissingsdatum | 15 juli 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 oktober 2023 | 27 november 2023 | 52 | 0 | 0 | 342 |
20 maart 2024 | 18 april 2024 | 0 | 0 | 0 | 27 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Mobiliteit – Hinderaspecten: Het bezwaar dat het project meer verkeer aantrekt met gevolgen voor de mobiliteitsdruk, de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit.
Beoordeling: Conform het MER worden toenemende hinderaspecten voor de omgeving verwacht als gevolg van de stijgende verkeersdruk. Het bezwaar is deels gegrond. Om deze effecten op de omgeving te beperken tot een aanvaardbaar niveau dient een duurzame modal shift (20% autoverkeer) bekomen te worden. Het voorstel is aanvaardbaar gelet op het voorstel om al het bestemmingsverkeer niet doorheen de woonwijk te laten rijden, maar rechtstreeks vanuit de Binnensingel te laten inrijden in de ondergrondse parking.
Mobiliteit – Fietsveiligheid: Het bezwaar dat de in-en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug een gevaarlijke situatie creëren voor fietsers en zwakke weggebruikers.
Beoordeling: De voorgestelde situatie inzake fietsveiligheid ter hoogte van de in- en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug is onvoldoende. Het bezwaar is gegrond. Er dienen gepaste voorwaarden opgenomen te worden om de verkeersveiligheid van het druk bereden dubbelrichtingsfietspad tussen voorziene afslagstrook en de weg van en naar de in-en uitrit van de parking te verbeteren.
Mobiliteit – Laden en lossen: Het bezwaar dat de laad- en loszone ingericht wordt in de Uitbreidingsstraat wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.
Beoordeling: Deze situatie is voldoende veilig, het gaat slechts over een beperkt aantal verkeersbewegingen. Het bezwaar is ongegrond. Conform de aanvraag gebeurt het merendeel van de laad-en losbewegingen door kleinschalig transport dat de ondergrondse parking in kan rijden. Dit wordt ook bevestigd in het advies van de stedelijke dienst mobiliteit.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledige aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist milderende maatregelen op te leggen om tegemoet te komen aan de gegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Uitbreidingstraat’onder de volgende voorwaarden.