Terug
Gepubliceerd op 15/07/2024

2024_CBS_05893 - Omgevingsvergunning - OMV_2024062271. Veltwijcklaan 101. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05893 - Omgevingsvergunning - OMV_2024062271. Veltwijcklaan 101. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_05893 - Omgevingsvergunning - OMV_2024062271. Veltwijcklaan 101. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024062271

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kenny Lambrechts met als adres Veltwijcklaan 101 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Veltwijcklaan 101 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 277A5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/03/2004: sinds 2009 vervallen vergunning vanwege het stadscollege (871#2631) voor het verharden van de voortuin;

-          10/09/1984: vergunning vanwege het stadscollege (871#3460) voor het bijbouwen van een auto- en fietsenbergplaats.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen onder mansardedak;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 12,70 m aan linkerzijde en 11,60 m aan rechterzijde;

-          voorgevelafwerking:

  • rode gevelsteen met plint in natuursteen;

-          inrichting:

  • auto- en fietsenbergplaats, achteraan het perceel, van 80 m2;
  • bijgebouw van 19 m2 in de achtertuin, los van de woning, aan rechterzijde.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • bijgevoegde gelijkvloerse aanbouwen aan rechterzijde achteraan, tot aan bijgebouw, met schuine en platte daken (resulterend in een bouwdiepte van 32,20 m aan rechterzijde);

-          voorgevelafwerking:

  • schrijnwerk in hout met witte kleur;
  • mansardedak in witkleurige kunststof-afwerking;

-          inrichting:

  • terras van 11 m2 in de achtertuin;
  • niet verwijderde verharding in voortuin, ondanks het feit dat de vergunning uit 2004 als voorwaarde stelde dat deze slechts tijdelijk kon behouden blijven en kon verlengd worden mits een 5-jaarlijkse vernieuwing. Laatstgenoemde heeft nooit plaatsgevonden.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, dus mits regularisatie van de verharding in de voortuinzone en het terras achteraan, en met bijkomend:

-          bouwvolume:

  • nieuwe gelijkvloerse en perceelsbrede aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak, met een totale gelijkvloerse bouwdiepte van 16,60 m tot gevolg.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          slopen van aanbouwen;

-          bouwen nieuwe aanbouw;

-          wijzigen van de scheidsmuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen nieuwe verharding en regulariseren verharding in de voortuinzone.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 19 – Tuinafsluitingen: voortuinen dienen afgesloten te worden door middel van een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een maximale hoogte van 1 m. Betreffende is hier ter hoogte van het rechterdeel van de voortuin niet voorzien;
  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van de slaapkamers onder het mansardedak bedraagt slechts 2,29 m, ruim minder dan vermeld minimum. De aanvraag werd niet vergezeld van een statusrapport dat zou kunnen aantonen dat er sprake is van een vergund geachte toestand;
  • artikel 27 – Open ruimte: verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, tot maximaal 1/3 van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m2. De tuin heeft een oppervlakte van 236 m,2 waarvan 99 m2 verhard wordt, hetgeen 42% van de totale oppervlakte ervan inhoudt, wat beduidend meer is dan vermeld maximum. Slechts zonder de aanleg van een terras voldoet men aan de voorwaarden van artikel 27. De aanleg van een terras zou wel voor vergunning in aanmerking kunnen komen indien de bovenmaatse tuinberging met eenzelfde aantal vierkante meters verkleind zou worden. 
    Aanvullend worden in voortuinstroken slechts de hoogst noodzakelijke verhardingen toegelaten; in dit geval wordt verwezen naar de vergunning uit 2004, voor het aanleggen van een parkeerplaats in de voortuin – laatstgenoemde werd destijds echter uitzonderlijk vergund om medische redenen en met een tijdelijk karakter, waarbij een verval na 5 jaar slechts kon worden tegengegaan door een nieuwe aanvraag. Dergelijke aanvraag tot verlenging bleef vóór 2009 echter uit waardoor betreffende vergunning vervallen is. Gelet op het feit dat de woning beschikt over een inpandige parkeerplaats op eigen terrein, geheel achteraan en bereikbaar vanuit de straat Konijnenberg, en dat er geen sprake is van een wijziging van de werkelijke parkeerbehoefte, is er geen aanleiding voor het regulariseren van vermelde parkeerplaats;
  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: het gedeelte van de scheidingsmuren met het linker buurpand heeft geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. De opstand is in deze slechts 0,22 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende regelgeving.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het verbouwen en beperkt uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde volumetrie, met een nieuwe gelijkvloerse bouwdiepte van 16,67 m, is zonder meer aanvaardbaar voor dit type van rijbebouwing en hiermee wordt ontegensprekelijk voldaan aan de algemeen gehanteerde richtlijnen voor dit soort van panden. Door de afbraak van een deel van de achterbouw wordt bovendien meer leefkwaliteit gecreëerd door een ruimere tuinzone.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden nagenoeg uitsluitend plaats aan de achterzijde van de woning en zijn derhalve niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de gehanteerde materialen, rode gevelsteen en donkergrijs aluminium schrijnwerk, eenduidig aanvaardbaar voor dergelijk woongebouw en zijn deze reeds voorkomend in de ruime omgeving.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient aangaande de voortuin te worden voldaan aan de bepalingen van artikels 19 en 27 van de Antwerpse bouwcode.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

3. De lokalen op de 2de verdieping worden als verblijfsruimte uitgesloten uit de vergunning.

4. Het terras in de achtertuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 april 2024

Volledig en ontvankelijk

24 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juli 2024

Verslag GOA

2 juli 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Er dient aangaande de voortuin te worden voldaan aan de bepalingen van artikels 19 en 27 van de Antwerpse bouwcode.
  2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
  3. De lokalen op de 2de verdieping worden als verblijfsruimte uitgesloten uit de vergunning.
  4. Het terras in de achtertuin wordt uitgesloten uit de vergunning. 
  5. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.