Terug
Gepubliceerd op 15/07/2024

2024_CBS_05879 - Omgevingsvergunning - OMV_2024065354. Generaal Drubbelstraat 161. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05879 - Omgevingsvergunning - OMV_2024065354. Generaal Drubbelstraat 161. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_05879 - Omgevingsvergunning - OMV_2024065354. Generaal Drubbelstraat 161. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024065354

Gegevens van de aanvrager:

de heer Henk de Bruijn met als adres Generaal Drubbelstraat 161 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Generaal Drubbelstraat 161 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 129P6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/12/1981: vergunning (961#14001) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • kroonlijsthoogte 8,67 m;
  • dakkapel in het voorste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in cementering;
  • plint en gevellijst in blauwe hardsteen;
  • dakkapel in houten planchetten met houten schrijnwerk;

-          inrichting:

  • niet-overdekte stadskoer achteraan.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume: overeenkomstig met de vergunde toestand met uitzondering van:

  • terras in stalen roostering aan de eerste verdieping;
  • bijkomende dakkapel in het achterste dakvlak;
  • vergrote dakkapel in voorste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • garagepoort en voordeur in zwart pvc schrijnwerk;
  • ramen in zwart pvc schrijnwerk;
  • dakkapel deels in zwart aluminium, deels in hout, met zijkanten in pvc planchetten;
  • kroonlijst in pvc;
  • gevellijst in cementering;

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie:  wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • kroonlijsthoogte 8,67 m;
  • terras in stalen roostering aan de eerste verdieping;
  • dakkapel in het voorste en achterste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • groenkleurige bepleistering (na isolatie) en gevelplint afgewerkt met granietkorrel;
  • zwarte, aluminium garagepoort en voordeur;
  • zwart, aluminium ramen met dorpels in aluminium;
  • dakkapel deels in zwart aluminium, deels in hout, met zijkanten in pvc planchetten;
  • kroonlijst in pvc.

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume van de dakkapel in het voorste dakvlak;

-          uitbreiden van het volume met een dakkapel in het achterste dakvlak;

-          uitbreiden van het volume met een terras achteraan de eerste verdieping;

-          bijhorende wijzigingen aan de scheimuren;

-          wijzigen en isoleren van de gevels;

-          interne constructieve werken..

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: groen als kleur van gevelafwerking kan bezwaarlijk als kenmerkend voor de omgeving worden genoemd;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: het terras op de eerste verdieping en de bijhorende verhoogde toestand van de scheimuur/tuinmuren houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding van de vergunde koeren van de buren en houdt geen rekening met de onderliggende eigen koer;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: zowel de gevelplint in blauwe hardsteen als de doorlopende raamdorpel (lijst) op de eerste verdieping verdwijnen. Bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een voorgevel dienen elementen en decoraties die niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels, onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te blijven;
  • artikel 19 Tuinafsluiting: de tuinmuren werden verhoogd ver voorbij de maximale hoogte van 2,6 m;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de bureauruimte op de zolderverdieping heeft een vrije hoogte van circa 2,4 m. Voor een verblijfsruimte geldt een minimale vrije hoogte van 2,6 m;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de raamopening van de bureauruimte op de zolderverdieping heeft een oppervlakte van 0,7 m². De lichtdoorlatende oppervlakte bij een verblijfsruimte moet minstens 1 m² zijn;
  • artikel 27 Open ruimte: de perceelgrenzen van de tuin werden gewijzigd, waardoor de koer slechts 13% van het totale perceeloppervlakte betreft < minimaal 20 % open ruimte en deze koer wordt volledig overbouwd met een terras;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: er wordt een borstwering gedeeltelijk op de scheimuren met de rechterbuur voorzien, waardoor deze scheimuur niet geheel voldoet aan de voorschriften uit dit artikel;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en artikel 41 kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    • de wijzigingen aan het gelijkvloers en de kelder maken het mogelijk om het rioolstelsel aan te passen aan de voorschriften, maar dit wordt niet gedaan;
    • de verticale hemelwaterafvoer in de voorgevel wordt niet aangesloten in overeenstemming met §2 van artikel 41;
  • artikel 43 Septische putten: de wijzigingen aan het gelijkvloers en de kelder maken dat het gebouw aangepast kan worden. Echter wordt er geen septische put voorzien.
     

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Programmatische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.

Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing.
Er werd geen impactscore berekening aan het dossier toegevoegd. Na onderzoek kan echter in alle redelijkheid worden geconcludeerd dat de impactscore voor dit project de drempelwaarde van 1% niet overschrijdt. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Bouwcode artikel 27:

De perceelgrenzen van deze en de omliggende woningen werden in het verleden gewijzigd. Hierdoor heeft de woning een koer van slechts 13%. Gelet op de specifieke context van onmiddellijke omgeving van de Generaal Drubbelstraat en de Vredestraat, kan deze afwijking van 7% gunstig beoordeeld worden, indien de koer voldoende groen en onverhard aangelegd wordt.

 

Het onbebouwde gedeelte van het perceel werd verder teruggebracht tot 0% door het inrichten van een terras achteraan de eerste verdieping. Dit is niet enkel in strijd met artikel 27, maar ook met artikel 10 van de bouwcode en schendt de privacy van de aanpalenden onaanvaardbaar. Deze afwijking van de voorschriften is bijgevolg niet aanvaardbaar.

 

Bouwvolume

De woning betreft 2 bouwlagen met bijkomend een zadeldak.

 

De dakkapel in het voorste dakvlak werd vergroot, waarbij de kroonlijst van de dakkapel prominenter aanwezig is dan de kroonlijst van de voorgevel doordat deze hoger wordt voorzien met een grotere uitsprong. Deze schaalvergroting wordt ongunstig geadviseerd. In voorwaarden wordt opgelegd dat de diepte van de kroonlijst van de dakkapel herstelt moet worden tot een diepte en hoogte van 25 cm, conform de oorspronkelijke dakkapel.

 

In het achterste dakvlak werd een dakkapel voorzien, van zelfde schaal en uitstraling als de dakkapel in het voorste dakvlak. Gelet op de context van deze dakkapel aan de achterzijde van de woning, hiertegen geen bezwaar.

 

Achteraan de eerste verdieping wordt een terras ingericht, met ophoging van de tuinmuren en scheimuren tot gevolg. Deze komt veel dieper dan de achtergevel van de aanpalende woningen. Het bouwvolume dat hierdoor ingenomen wordt, overschrijdt de draagkracht van het perceel. Het terras wordt ongunstig geadviseerd.

 

Isoleren van de gevels

De bouwheer wenst de voor- en achtergevel te isoleren en te bepleisteren. Het na - isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed te worden aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel. Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière-corps behouden te blijven, moeten de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is en moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie aan de voorgevel is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. De totale dikte van de gevraagde voorgeveluitbreiding betreft 14 cm en wordt gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voorgevel

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat dit deel van de Generaal Drubbelstraat gekenmerkt wordt door wit gepleisterde lijstgevel, afgewisseld met woningen in rood- of geelkleurig metselwerk.

 

De voorgestelde groene crepi is niet kenmerkend voor de omgeving. Omwille van de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld zal worden opgelegd de voorgevel te bepleisteren in een lichte neutrale kleur.

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint in natuursteen.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Dit detail eigen aan de stedelijke context blijft behouden.

 

Achtergevel

De achtergevel wordt uitgevoerd in groene crepi met schrijnwerk en raamdorpels in zwart aluminium. De dakkapel boven de achtergevel wordt uitgevoerd in pvc met aluminium schrijnwerk. Gelet op de stedelijke context als achtergevel die niet zichtbaar is vanuit de straat, hiertegen geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bij het plaatsen van buitengevelisolatie dient er aandacht besteed worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De kleur van de voorgevel te voorzien in een lichte, neutrale kleur.

2. De diepte en hoogte van de kroonlijst van de dakkapel boven de voorgevel te voorzien van een diepte en hoogte van 25 cm.

3. Het terras achteraan de eerste verdieping en de bijhorende handelingen, werken en wijzigingen aan de tuin- en scheidingsmuren worden uitgesloten van vergunning.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

5. Het bureau links achteraan de daklaag te voorzien van een raam van minstens 1 m² groot.

6. Het rioolstelsel integraal gescheiden te voorzien tot aan de voorgevel conform de bepalingen van artikel 40 en artikel 41 van de bouwcode.

7. De woning aan te sluiten op een septische put met een minimaal volume van 2000 liter.

8. De raamdorpels in de voorgevel uit te voeren in natuursteen. Deze raamdorpels moeten even ver uit het gevelvlak naar voor steken als in bestaande toestand het geval is.

9. De plint onderaan de voorgevel uit te voeren in natuursteen.

10. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren.

11. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

12. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 mei 2024

Volledig en ontvankelijk

24 mei 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juli 2024

Verslag GOA

2 juli 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De kleur van de voorgevel te voorzien in een lichte, neutrale kleur.
2. De diepte en hoogte van de kroonlijst van de dakkapel boven de voorgevel te voorzien van een diepte en hoogte van 25 cm.
3. Het terras achteraan de eerste verdieping en de bijhorende handelingen, werken en wijzigingen aan de tuin- en scheidingsmuren worden uitgesloten van vergunning.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5. Het bureau links achteraan de daklaag te voorzien van een raam van minstens 1 m² groot.
6. Het rioolstelsel integraal gescheiden te voorzien tot aan de voorgevel conform de bepalingen van artikel 40 en artikel 41 van de bouwcode.
7. De woning aan te sluiten op een septische put met een minimaal volume van 2000 liter.
8. De raamdorpels in de voorgevel uit te voeren in natuursteen. Deze raamdorpels moeten even ver uit het gevelvlak naar voor steken als in bestaande toestand het geval is.
9. De plint onderaan de voorgevel uit te voeren in natuursteen.
10. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren.
11. De nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.
12. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.