Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 §3.2. bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het stedelijk patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij de stad.
Op 3 juli 2020 (jaarnummer 5712) keurde het college het mandaat aan AG Vespa goed om te handelen in naam van de stad Antwerpen voor gronden van de stad Antwerpen gelegen in het projectgebied 'herontwikkeling Wilgenstraat'.
Op 28 september 2020 (jaarnummer 539) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa, cvba Woonhaven Antwerpen, stad Antwerpen en AG SO goed.
Op 15 juni 2021 (jaarnummer 4227) keurde het college de projectdefinitie goed voor de herontwikkeling van de Wilgenstraat.
Op 26 september 2022 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het addendum op de samenwerkingsovereenkomst tussen AG Vespa, cvba Woonhaven Antwerpen, stad Antwerpen en AG SO goed.
Op 31 maart 2023 (jaarnummer 1936) keurde het college, het gedelegeerd opdrachthouderschap voor het deelproject openbaar domein Wilgenstraat aan AG Vespa, goed.
Op 19 januari 2024 (jaarnummer 282) keurde het college het schetsontwerp openbaar domein voor de herontwikkeling Wilgenstraat goed.
Voor de site Wilgenstraat wordt een inrichtings- en beeldkwaliteitsplan uitgewerkt voor de volledige herontwikkeling van de site, met inbegrip van de sloop en vernieuwbouw van de sociale woningen, de sanering van de site, de realisatie van een basisschool en een kinderdagverblijf en de herinrichting van de volledige infrastructuur op de site. Dit vormt het ruimtelijke kader voor deze verschillende deelprojecten. Het inrichtingsplan ambieert een groene, autoluwe inrichting, een vlotte en comfortabele doorwaadbaarheid voor fietsers en voetgangers en een leesbare aansluiting op de omliggende publieke ruimte. Dit inrichtingsplan zal worden geformaliseerd in een verkavelingsplan, wat het vergunningstechnische kader zal vormen voor de verschillende deelprojecten die hier voor hun omgevingsvergunning naar moeten verwijzen.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot inhouse opdrachten, dat deze buiten de toepassing van de wet vallen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56§3 van het Decreet Lokaal Bestuur geeft aan dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor: 1° de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Context
Ruimtelijk
Het projectgebied ‘Wilgenstraat’ is centraal in Antwerpen-Noord gesitueerd, vlakbij het Stuivenbergplein. De site wordt afgebakend door de Van Kerckhovenstraat, Nijverheidsstraat, Korte Scholiersstraat, Lange Scholiersstraat, Sentensteeg, Pionierstraat en de Gasstraat. De Wilgenstraat loopt door het projectgebied en deelt de site op in een noordelijk en zuidelijk deel. Het projectgebied heeft een totale perceeloppervlakte van 29.943 m², waarvan 18.451 m² in het noordelijk deel en 11.492 m² in het zuidelijk deel.
Het projectgebied is gelegen in ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 (RUP 2060), dat op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1198) door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Het RUP 2060 stelt dat het noordelijk deel ingedeeld wordt als overdruk bouwblokproject, het zuidelijk deel is omschreven als zone voor maatschappelijke functies.
Eigendom
Het noordelijk gedeelte is in eigendom van cvba Woonhaven Antwerpen. Het zuidelijk gedeelte is in eigendom van de stad Antwerpen. AG SO heeft een erfpacht voor het perceel waarop de kleuterschool is gelegen. In de Sentensteeg is een deel van de school ondergebracht in mobiele units. AG SO heeft een gebruiksrecht voor deze grond.
Processtructuur en traject
Inrichtingsplan
In maart van 2024 werd het inrichtings- en beeldkwaliteitsplan, uitgewerkt door multidisciplinair ontwerpteam BUUR Part of Sweco en Bovenbouw architecten, opgeleverd en door de stuurgroep goedgekeurd.
Stuurgroep
De stuurgroep heeft als voorzitter de schepen voor wonen, patrimonium, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, gezondheids- en seniorenzorg en als ondervoorzitter de schepen voor haven, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening en tevens voorzitter van AG Vespa. De stuurgroep omvat ook de stadsbouwmeester, de adjunct-directeur van Woonhaven Antwerpen, de directeur AG Vespa Gebiedsontwikkeling, de districtsburgemeester van Antwerpen en een vertegenwoordiging van het kabinet voor cultuur, kinderopvang, personeel, loketten en ontwikkelingssamenwerking en het kabinet voor onderwijs en jeugd. Ook was er een vertegenwoordiging van AG SO en IVA KOP, en de projectleiding vanuit AG Vespa en Woonhaven Antwerpen.
Vervolgstappen
De volgende projecten werden opgestart aan de hand van de uitgangspunten van het inrichtingsplan:
Vastgoedafspraken uit het inrichtingsplan
De grondeigenaars Woonhaven Antwerpen en Stad Antwerpen kwamen middels het inrichtingsplan tot de volgende vastgoedafspraken over de site:
Het inrichtings- en beeldkwaliteitsplan voor de herontwikkeling van de Wilgenstraat wordt opgebouwd uit 3 herkenbare autonome stedelijke bouwblokken die vrij staan op een publiek groen ingericht projectgebied.
De bouwblokken aan de Pionierstraat worden afgebouwd met kopgebouwen met een kleinschaliger karakter.
Het projectgebied moet een aantrekkelijke en levendige leefomgeving worden voor buurt en wijk en vormt een groene link tussen het omliggende stedelijke weefsel. Het uitgangspunt is een gezond evenwicht tussen enerzijds de nieuwe stedelijke functies en het sociaal wonen en anderzijds een groene, autoluwe inrichting met een vlotte en comfortabele doorwaadbaarheid voor fietsers en voetgangers en een leesbare aansluiting op de omliggende publieke ruimte.
Herinrichting publiek domein
De volledige infrastructuur op de site werd grondig herbekeken. Parkeren en mobiliteit werden volledig herdacht. Het is de bedoeling dat parkeren voor bewoners volledig ondergronds wordt gesitueerd. Het doorgaand verkeer wordt geweerd van de site. De Nijverheidsstraat, de Pioniersstraat en de Korte Scholierstraat krijgen op het einde een keerlus. Bovengronds publiek parkeren wordt aan de randen georganiseerd. De site zelf wordt zoveel mogelijk autoluw ingericht. Op deze manier wordt het groene karakter van de wijk versterkt en de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeterd. Een uitgebreid netwerk van trage wegen maakt de site maximaal doorwaadbaar voor fietsers en voetgangers. De verdere uitwerking van de ontwerpprincipes voor het openbaar domein wordt in aparte besluitvorming voorgelegd aan het college.
Het Sociaal Wonen
De bestaande noordelijke bouwblokken zijn verouderd en worden gefaseerd afgebroken.
Het vooropgestelde programma ziet er als volgt uit:
Dit programma krijgt vorm in twee stedelijke bouwblokken in de noordelijke helft en in twee kopgebouwen aan de Pioniersstraat.
Het Stedelijke programma
De bestaande school en kinderdagverblijf zijn verouderd en worden gefaseerd afgebroken. Het vooropgestelde programma ziet er als volgt uit:
Dit programma krijgt vorm in de zuidelijke helft van het projectgebied. De school wordt geïntegreerd in het zuidelijke stedelijke bouwblok.
Het Reserveperceel
In het inrichtingsplan wordt in het zuidelijke stedelijke bouwblok een reserveperceel ingericht. Het vooropgestelde programma is nog nader te bepalen.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Het college van burgemeester en schepen keurt de vastgoedafspraken die zijn gemaakt tussen Woonhaven Antwerpen en Stad Antwerpen, zoals beschreven in de argumentatie van dit besluit, principieel goed.