Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_CBS_05675 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005780. Gitschotellei ZN. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/07/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_05675 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005780. Gitschotellei ZN. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_05675 - Omgevingsvergunning - OMV_2024005780. Gitschotellei ZN. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024005780

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Gitschotellei ZN te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de Gitschotellei voor het deel tussen de Karel De Preterlei en de Vosstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/12/2013: weigering (3562#9425) voor het uitvoeren van bestratingswerken;

-          23/07/2012: vergunning (3553#10975) voor het heraanleggen van voet- en fietspad in Gitschotellei zonder rioleringswerken.

 

Vergunde en bestaande toestand

-          inrichting:

  • rijweg met tweerichtingsverkeer in straatkeien en betonstraatstenen;
  • eenzijdig langsparkeren aan de zuidelijke zijde van de rijbaan (31 parkeerplaatsen).

 

Nieuwe toestand

-          inrichting:

  • rijweg met tweerichtingsverkeer in asfaltverharding;
  • eenzijdig langsparkeren aan de zuidelijke zijde van de rijbaan (29 parkeerplaatsen);
  • parkeerstrook in straatkeien met waterdoorlatende voeg;
  • 6 bomen binnen de projectzone;
  • integraal toegankelijke voetpaduitstulpingen en voetgangersoversteken.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verwijderen van de bestaande verharding;

-          heraanleggen van de rijweg inclusief parkeerstrook;

-          aanplanten van 6 bomen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

13 maart 2024

29 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

13 maart 2024

20 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

13 maart 2024

18 april 2024

Gunstig

De Lijn Entiteit Antwerpen

13 maart 2024

7 juni 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 maart 2024

15 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

-          Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024.

(De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via HYPERLINK “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

Programmatorische Aanpak Stikstof: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag een verkeersdragend of een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus van toepassing. De berekende impactscore is kleiner dan of gelijk aan 1%. De opmaak van een passende beoordeling van de effecten van stikstofdepositie via de lucht ten aanzien van SBZ-H is niet vereist.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt het project waarschijnlijk schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Uit het ingewonnen advies blijkt dat voorwaarden opgelegd moeten worden om het schadelijk effect te voorkomen.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het heraanleggen van bestaande weginfrastructuur aan de Gitschotellei, meer bepaald het gedeelte tussen de Karel De Preterlei en de Vosstraat.

 

Gelet op de ligging in een ontwikkeld woongebied is de functie van de weg inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken omvatten het heraanleggen van een bestaande straat. De straat blijft het dubbelrichtingsverkeer houden.

 

Op 01/03/2024 werd reeds een omgevingsvergunning verkregen voor de heraanleg van het gedeelte tussen de Dianalaan en de Karel De Preterlei (OMV_2023032039). De projectzone in deze aanvraag sluit hier direct op aan.

 

Bijgevolg blijven zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Dit gedeelte van de Gitschotellei betreft een bestaande straat uit kasseien die zich momenteel in slechte staat bevindt. De aanvraag omvat enkel de heraanleg van de rijweg om het comfort en de veiligheid van de straat te verbeteren. Er worden geen rioleringswerken of werken aan de traminfrastructuur, voetpaden en fietspaden uitgevoerd.

 

De rijbaan wordt 6,40 meter breed met een parkeerstrook van 2 meter. De rijbaan wordt voorzien van asfalt. De parkeerstrook wordt aangelegd met waterdoorlatende verharding. Hierdoor sluit de materialisatie van de nieuwe rijweg naadloos aan op het voorgaand reeds vergunde gedeelte van de straat.

 

De gehanteerde materialen zijn karakteristiek voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.

 

In samenspraak met De Lijn wordt de aanwerkzone en overbreedte van de rijweg bij de trambedding afgewerkt met grindgazon en voorzien van een opsluiting. Deze grindgazonstrook dient als extra veiligheidszone naast de trambedding. Gezien er tramverkeer in de straat aanwezig is, werd tijdens de procedure ook het advies van De Lijn ingewonnen. Het advies bevat een aantal voorwaarden en dient te worden opgevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De heraanleg van de rijweg zorgt voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort en de verkeersveiligheid.

 

Twee parkeerplaatsen in de straat worden opgeheven omwille van verkeersveilige inrichtingen ter hoogte van de kruispunten. Gezien de verhoogde veiligheid en de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid in de straat kan hiermee ingestemd worden. Het verwijderen van deze parkeerplaatsen zal geen noemenswaardige impact hebben op de mobiliteit.

 

De voetpaduitstulpingen en voetgangersoversteken binnen de projectzone worden verlaagd en integraal toegankelijk heraangelegd, zodat rolstoelgebruikers, personen met kinderwagens, enz. vlot kunnen oversteken.

 

Inzake verkeersveiligheid verleent de Verkeerspolitie een voorwaardelijk gunstig advies:

“Ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen dient rekening te worden gehouden met de positionering van de voorziene bomen met het oog op de zichtbaarheid van overstekende voetgangers. Dit mag het zicht niet belemmeren noch voor de voetgangers op het aankomend verkeer noch voor het aankomend verkeer op overstekende voetgangers.

Ter hoogte van de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers moet er aldaar waar zij de tramsporen kruisen, alle signalisatie voorzien worden die wijst op de aanwezigheid van de tram.”

De voorwaarden uit het advies van de Verkeerspolitie dienen strikt nageleefd te worden.

 

Het advies van de Brandweer is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden uit het advies van de Brandweer dienen strikt nageleefd te worden.

 

De straat wordt heraangelegd met meer aandacht voor groen. In dit deel van de straat worden 6 nieuwe bomen geplant.

 

Het advies van het Vlaamse Milieumaatschappij is voorwaardelijk gunstig:

“Het project is in overeenstemming te brengen met de doelstellingen en beginselen van de gecodificeerde decreten betreffende het Integraal Waterbeleid. Er dient voldaan te worden aan de volgende voorwaarden:

-          Waterdoorlatende verharding wordt aangelegd met waterdoorlatende onderfundering.

-          Er wordt gebruik gemaakt van infiltrerende kolken.”

De voorwaarden uit het advies van de VMM dienen strikt nageleefd te worden.

 

Mits naleven van de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 


Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. De voorwaarden uit het advies van de Verkeerspolitie dienen strikt te worden nageleefd.
  1. De voorwaarden uit het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij dienen strikt nageleefd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn dienen te worden opgevolgd.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

13 maart 2024

Start openbaar onderzoek

21 maart 2024

Einde openbaar onderzoek

19 april 2024

Beslissing toepassing administratieve lus

17 juni 2024

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

18 juni 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 augustus 2024

Verslag GOA

5 juni 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De stikstoftoets werd toegevoegd.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Er werden standpunten, opmerkingen en/of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.

 

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden volgende standpunten, bezwaren en opmerkingen ingediend:

 

Wijzigingen: Volstrekt nutteloze en kosteloze aanpassing.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond. Het bezwaar heeft geen betrekking op de inhoud van de omgevingsvergunning.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. De voorwaarden uit het advies van de verkeerspolitie dienen strikt te worden nageleefd.
  1. De voorwaarden uit het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij dienen strikt nageleefd te worden.
  1. De voorwaarden uit het advies van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn dienen te worden opgevolgd.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.