Er werd een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023123721 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Kero den Hartog met als adres Lambermontplaats 32 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Putlei 21 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1897C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van het verzoek: | aanpassingen aan vergunning OMV_ 2023052823 voor het renoveren van een burgerwoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/08/2023: voorwaardelijk vergund (20231585) renoveren van een burgerwoning;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/7660.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- De functie bar wijzigt deels in opslag, in uitbreiding van de dressing links en deels in atelier in uitbreiding van de atelier voor keramiek rechts.
Inhoud van de aanvraag
- verzoek tot bijstelling van voorwaarde 3 uit vergunning OMV_ 2023052823.
Aangevraagde bijstelling RO-voorwaarden uit vergunning
verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van de kelderbar is 2,4 m en de kelderwerkruimte heeft een hoogt van slechts 2,28 m. Ook mag het vloerniveau van een kelderruimte maximum 1,10 m onder het niveau van het aangrenzende maaiveld liggen. De plannen tonen dat het vloerniveau circa 1,40 m onder dit aangrenzend
maaiveld ligt.
o artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.
Voorgesteld alternatief/aanvulling:
De aanvrager wenst de kelder die beschreven staat als ceramic room te gebruiken voor hobby doeleinden, waardoor er niet kan voldaan worden aan de opgelegde voorwaarden uit de vergunning.
Aan de ceramic room is een deur in glas en een opendraaiend raam voorzien die rechtstreeks uitmondt in de tuin waardoor licht en lucht toegang krijgt. De middenzone krijgt meer licht en lucht door meer verbondenheid en openheid.
De functie bar wijzigt deels in opslag, in uitbreiding van de dressing links en deels in atelier in uitbreiding van de ceramic room rechts.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 november 2023 | 10 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
Het verzoek ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van de dressing is 2,4 m en de ceramic room heeft een hoogte van slechts 2,28 m. Ook mag het vloerniveau van een kelderruimte maximum 1,10 meter onder het niveau van het aangrenzende maaiveld liggen. De plannen tonen dat het vloerniveau circa 1,40 meter onder dit aangrenzend maaiveld ligt.
elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De opening dient direct uit te monden in de open lucht. In de kelder komt een dressing en ceramic room.
- Stedenbouwkundige lasten: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ‘Stedenbouwkundige lasten’ (verder genoemd verordening stedenbouwkundige lasten), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024. (De verordening stedenbouwkundige lasten kan u raadplegen via “https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/vergunningen/regelgeving”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de verordening stedenbouwkundige lasten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
- Effecten op de biodiversiteit: overeenkomstig het stikstofdecreet, het nieuwe beoordelingskader voor alle aanvragen die stikstofemissies veroorzaken, in werking getreden op 23 februari 2024.
Op basis van de toepassing van het stikstofdecreet kan redelijkerwijs geoordeeld worden dat voorliggende aanvraag noch een verkeersdragend noch een verkeersgenererend project is. Het beoordelingskader uit het decreet is dus niet van toepassing en de opmaak van een passende beoordeling (artikel 32 decreet) is niet vereist.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst heeft geen bezwaar met volgende beoordeling:
“De aangevraagde bijstelling m.b.t. de inrichting van de kelderverdieping heeft geen impact op de erfgoedwaarde van het pand. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er dan ook geen bezwaar.“
Dit advies wordt uit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De ruimtes aan de linkerzijde van de kelder voldoen niet aan artikels 21 en 24 van de Bouwcode. Ten opzichte van de vorige aanvraag werd een aangepast plan aangeleverd waarbij de functie bar verdwijnt ten gunste van extra opslagruimte voor de dressing aan de voorzijde van de woning en een uitbreiding van het atelier voor keramiek aan de achterzijde van de woning. Het atelier voor keramiek zal dienst doen als hobbyruimte en niet frequent gebruikt worden. Bovendien werd het plan meer opengewerkt, waardoor één grote ruimte ontstaat. Aan het atelier wordt ook een glazen deur voorzien en een opengaand raam die beide uitmonden in de tuin. Dit bevordert de toegang van licht en lucht in deze ruimte. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan hier een afwijking toegelaten worden.
Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening verzoek | 26 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 9 november 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 20 november 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 19 december 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 28 december 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 10 januari 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 8 februari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 22 april 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 21 juli 2024 |
Verslag GOA | 25 juni 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
Administratieve lus
Op het verzoek werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek is niet correct verlopen. De datum van aanplakking van het openbaar onderzoek werd niet ingevuld. Deze datum moet minstens 1 dag voor de start van het openbaar onderzoek worden ingegeven via het Omgevingsloket. Het is bijgevolg niet duidelijk of de bekendmakingsaffiche heeft uitgehangen. Een tweede openbaar onderzoek is noodzakelijk.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over het verzoek vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het verzoek werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens de openbaarmaking.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.